Svara Nytt ämne
  1. 2004-06-17 10:10
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2004
    9 inlägg

Markväv modell större - var hittar jag det..?

Jag håller på att anlägga trädgård på min tämligen ogräsbegåvade tomt.

Undrar därför om någon vet var man kan hitta STORA marktäckvävar. Modellen får gärna vara 10 meter bred och 20 meter lång...
    (de marktäckvävar jag hittar i bygghandeln är rätt små jämfört med mina behov och jag tittar suktande på de vävar som man ser i offentliga miljöer.)

Just nu har jag lagt ut stora presenningar över områdena som ska täckas, men jag är ganska osäker på om de fungerar som ogräskvävare. Erfarenhet, någon?

2. 2004-06-22 09:11
    Svara | #2

Nykomling Medlem: mar 2003
    7 inlägg

Re: Markväv modell större - var hittar jag det..?

Hejsan,
    Vi har precis stensatt en stor slänt och lagt markväv under för att hindra ogräs underifrån. Vi hittade en väv som var 4 m hög hos Ingarö Mark & Väg. Rätt dyr dock. 25:- m2 dvs. 100:- löpmetern. Men säkert bra - proffsmaterial. Hör med någon anläggningsfirma där du bor. Kanske någon lite större som säljer mycket grus och sten? Grejen är att man inte bara kan lägga ut väven utan att täcka den med jord eller grus. Den är vit så ogräset kan spira under. Ska du temporärt täcka något ska du ha svart pressening som ljuset inte kan gå egenom. Vi har testat det och när vi tog bort det fanns det bara en mycket tunn och gles ogräsmatta under - mest lite mossa tror jag.

3. 2004-06-22 09:25
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2003
    270 inlägg

1 bilder

Billan, för dessa frågor kan jag med varm hand rekommendera odla.nu.
    Dock så tror jag inte på din metod med att täcka över för att få ogräset att dö. Anledningen till att jag inte tror på det är att du säket kommer tröttna på din presenningsklädda tomt innan de två åren det tar för allt ogräs att dö.

Dock så fungerar det så klart att lägga någonslags geotextil och sedan jord ovanpå.

4. 2004-06-22 15:20
    Svara | #4

9 inlägg

Hej & 1000 tack för svar! Jag ska prova med en anläggningsfirma!

Och jag TROR att jag står ut med att ha delar av tomten täckt av väv, det känns mycket bättre än att titta ut över ogräsängen och bara inse att jag inte hinner med att rensa! Med lite täckbark ovanpå väven så är det inte så förfärligt fult - och tillika har jag i alla fall hunnit fixa andra delar av tomten i anständigt skick, så jag kan nog njuta lite av den ändå!

mvh / billan

5. 2004-06-24 09:15
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: apr 2004
    633 inlägg

1 bilder

Absolut billigast markväv som jag ahr hittat är ifrån Waterboys ----www.waterboys.se tror jag det var.

Rekommenderas varmt! Vi fick hämta vår 100-metersrulle på en mässa så vi t o m slapp frakten!

6. 2004-06-26 16:32
    Svara | #6

9 inlägg

Det såg mycket intressant ut! Bra och klart prisvärt! Många tack för hjälpen

Liknande ämnen

1. Ventilationsystem med växlare - modell större
    av Jotunheim i forum Säljes & skänkes
  2. Torp modell större
    av Fröberg i forum Övrigt husrelaterat
  3. Hur murar man in en insatskamin modell större
    av magnusss i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Avväxling för garageport modell större
    av Hobbit i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Tröskel material modell större?
    av Rostig_9000i_-88 i forum Byggmaterial & byggteknik