Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Planering av 3500 kvm tomt på landet

Nu börjar det roliga och det är tomten, kul och kul idag är det enbart jord, lite granar som vi frisserat iordning men därutöver en enormt fin utsikt över åkrar i söderläge. Eftersom tomten ligger i utkanten av en granskog så har vi kapat ner en hel del granar för att öppna upp och har verkligen lyckats nu ser man hur långt som helst. Vi har sol från tidig morgon till sen kväll och har placerat huset i centrum på tomten. Frågan är nu gärdsgård eller häck och i så fall vilken. Är inte intresserad av frukt träd men vill ha något eller några "fina" träd på framsidan dock inte alltför stora mer dekorationsträd. Tips tas tacksamt emot. Tänk om man var trädgårdsarkitekt ändå!!

2.    länk #2
    ylvens avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2004
    Län: Östergötland

Re: Planering av 3500 kvm tomt på landet

Det låter som en fin tomt! Jag tycker det är jätteviktigt med sol på tomten.

En vanlig gammaldags gärdesgård är ju fint på landet. Det är också ett bra staket för att hålla småbarn inne på tomten om man nu har sådana. Näst intill underhållsfritt är den också jämfört med häck.

Lite frukträd är alltid trevligt, men tänk på att små träd blir stora, så att de inte står för nära varandra och inte skuggar något där ni inte vill ha skugga.

Ett annat tips från oss på landet med (inte lika) stor trädgård är att begränsa mängden gräsmatta. För hur kul är det _egentligen_ att klippa gräs? Något som jag skulle överväga vore att göra en kompakt gräsmatta i storlek som passar ett elektriskt får (sk gräsklipparrobot). Resten av tomtes skulle jag göra äng på, slå gräset en eller ett par gånger om året och ha massor med ängsblommor i!

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Dec 2003
    Ålder: 44

Jaha och vad gör man med 6500 kvm tomt då? Har lite ångest för planeringen faktiskt. Så här ser det ut i dag.

4.    länk #4
    ylvens avatar

Blir avis, har inte hittat något tomt som matchar kraven ännu (Vi hyr hus fn)

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Jodå det finns barn med i bilden, små oxå 1, 3 och så en 11 åring så en gärdsgård är väl inte så tokigt. Har sökt lite på nätet och det finns en hel del som tillverkar men vilken är bäst. Tomten i sig är helt underbar saknas egentligen bara blick ut över Mälaren men då får vi köpa till 2 km mark till. Bra idé med äng då kanske jag slipper klona mig för att sköta om allt som min trädgårdsexpert tipsat mig om att plantera, man måste ju leva oxå.

-Ja vad gör man med 6500 kvm tomt, läget såg ju kanon ut.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Calle Anka skrev:
    Jaha och vad gör man med 6500 kvm tomt då? Har lite ångest för planeringen faktiskt. Så här ser det ut i dag.
    Plantera träd så snabbt som möjligt ... dom växer långsamt
    gaia i skuggan av bland annat 12 gamla ekar (tomt 6000m2)

7.    länk #7

Läget är kanon om jag får säga det själv. Söderläge och man skymtar Roxen i bakgrunden. Ligger granne med ett naturreservat och en stor dunge med lärkträd som är fantastiskt läckra.

Nu ska vi se....ekar blir väl ett par hundra år? Då får barn-barn-barn-barnsbarnen njuta av skuggan. :

Vilka träd växer annars snabbast? Jag är lite allergisk mot frukträd eftersom det blir så mycket att ta hand om. Vi har ett plommonträd i dag som jag kapade ned rejält förra hösten. I år kom inte ett enda plommon - yes!

Vi funderar på en hel del gräs, lite stensatta rabatter, gångar med marksten, kanske en boulebana på sikt, poolen får vänta. Några andra tips?

8.    länk #8

Så lite gräs som möjligt. Det finns annat att göra än att köra åkgräsklippare
    Våra 10.000 m2 har bara lite gräs resten äng, lite odling sedan krossbana för grabben, motionsslinga för hönsen och många träd för hunden att besöka.....
    Man vill ju njuta av sitt färdiga husbygge och inte byta hammaren mot ogrässpaden

9.    länk #9

Det är faktiskt mycket svårt att ställa om tankegångar från en villaträdgård storlek=frimärke till vida vyer ute i naturen. Man har handlat , kommer hem med bilen fylld med plantor men på den stora tomten syns det knappt att det blev planterat ??? *Tröstlöst i början
    Tips? Buskar i grupper, en alee som leder till huset. Håll er till sorter som passar till omgivningar. Att se en blommande fruktträgård från köksfönster i stället för en japansk körsbärsträ i miniformat? Så få krukor som man måste springa runt och vattna som möjligt. Perenner som tål att övervintra på plats och kan så småningom invadera stora ytor.
    Soliga läggen uppskattas när man har få m2 att disponera med. Har man stort tomt så har man snarare brist på skuggiga lägen som i ditt fall , CalleAnka. Därifrån mitt förslag om trädplanteringen. Inte ska du sitta under en PARASOL och beundra den fina utsikten. Du ska ha minst en ek, tycker jag . Var annars kan du hänga en gunga för barnbarnen? Mellan 2 poppelträ kan du hänga din hängmatta om så där 5-6 år! Välj platsen redan NU. *Lövträden passar för att stå nära huset *- skuggar på sommarna och *utan löv övrig tid *släper dom solstrålar fram, alltid dämpar en del av blåsten. SnickarPelles tomt verkar härligt, tycker jag. Också hans inställning . Det gäller att låta *bli att damsuga löv i skogen
    gaia

10.    länk #10

Ytterligare en grej.......
    En tomt är lättare att förändra med tiden än att bygga om huset igen
    Har man barn skall väl tomtytan anpassas och bli till aktivitetsyta ??? Planteringar, dammar och liknande kan man fixa senare i livet. En fotboll, pang in i den dyrköpta rabbaten 8)

11.    länk #11
    Cricces avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2004
    Län: Åbo

Ett väldigt fint dekorationsträd är Hängapel och dessutom får du äppel på köpet
    Ett träd som ofta glöms bort...
    Det blir väldigt fint när det kommer till åren

12.    länk #12
    ylvens avatar

Sätt ingen poppel!!! Inte nog med att de växer fort i början, de fortsätter att växa fort, tom om du hugger ner dem! De har en makalös förmåga att skjuta rotskott som sprider sig. Även asp har en bra förmåga att skjuta rotskott tyvärr.

Om jag får tipsa på ganska snabbväxande lövträd så skulle jag rekommendera i första hand alm, alternativt ask eller lönn. De två senare har ju ganska mycket frön som kan vara oönskade. Lönnen har ju klart vackrast lövprakt på hösten, asken vackrast struktur (och växer nog snabbast) men väldigt sen lövsprickning. Samtliga dessa är ju vildväxande och det är bara att leta fram en lämplig planta i naturen (ask och alm kan jag ge bort om intresse finns)

13.    länk #13

Tack för bra tips...nu börjar det klarna lite i horisonten!
    Poppel eller inte det är frågan, meningarna gick isär!

14.    länk #14

ylven skrev:
    Sätt ingen poppel!!! Inte nog med att de växer fort i början, de fortsätter att växa fort, tom om du hugger ner dem! De har en makalös förmåga att skjuta rotskott som sprider sig. Även asp har en bra förmåga att skjuta rotskott tyvärr.
    Och vad gör det för skada på en 6500m2 tomt ???
    undrar gaia

15.    länk #15
    ylvens avatar

"Och vad gör det för skada på en 6500m2 tomt
    undrar gaia "

(Vet inte hur man gör de snygga citaten)

Jo, skadan med poppel är att den sprider sig med rotskott. Om du har en stor tomt och sätter poppel i ena kanten så har du snart rotskott 10 meter därifrån, t.ex. i ditt trädgårdsland, rabatt eller om du har planerat ängsmark så är det ju inte så skoj om det kommer upp långa skott där... Och om du tröttnar på poppeln så har du ett elände med att ta död på den.

Kuriosa om poppel: När bladen spricker ut på våren täcks de av ett kladdigt hölje. Detta kladd är frätande på t.ex. billack. Vi fick sådana skador på en bil att vi fick lackera om den! Det var gropar värre än stenskott!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42