N
Hej är det någon som vet vad man kan göra för att bli av med häggspinnarmal.?

Jag har kusinen äppelspinnmal i mina äppelträd. Något år blev det en hel del skador, men numera ligger den på en ganska låg nivå. Jag brukar kolla träden emellanåt och med näven grabba tag i de mask-flockar jag får syn på.

Häggspinnarmalen är inte alls rolig. Är det månne den som äter rent hela träd, eller tänker jag på nån annan liten gynnare...? Här i trakterna kan man se hela bestånd vara helt renätna.

Känns inte som ett lätt arbete att gå runt och plocka dessa små varelser för hand från träden...

Häggspinnmalen är ett roligt fenomen... i naturen ses samma buske angripas år efter år, konstigt nog.  Busken bredvid kan vara nästan helt oangripen medans den första busken är helt kaläten.

Skall du plocka dem får du ta dem innan de blir förmånga. Ett alternativ kan vara att spruta med såpsprit (1 del såpa + 1 del rödsprit + 1 del vatten). Är ju värt ett försök. Kommer de tillbaka år efter år så skulle jag nog sågat ner eländet.

En kille på Hortus sa till mig följande i år.

Gilla läget, för att:
- Trädet dör inte av det (fast det ser läskigt ut)
- Inga gifter finns som knäcker dem
(Förutom någon liten flaska för inomhusbruk, eh tillåten utomhus)
- Attackerna var stora förra året och borde minska lite framåt...

Du kan även prova att spola med kallt vatten, då ohyra vill ha torrt och varmt.

Någon som har testat att få bort skadedjur genom att "långduscha" ett träd/buske med t.ex en vattenspridare. Gillare de tort och varmt så borde väl en sån variant knäcka dem, eller?

Tanken bara slog mig att det skulle vara smidigt att bara köra igång vattenspridaren i busken och sen låta den gå några dagar.

Att spruta bort häggspinmal (med ngt insektsmedel som såpa eller puretrum) kan vara svårt då de är ganska skyddade genom att väva ihop bladen. Men en variant skulle vara att försöka spola bort dem med vanlig vattenslang med lite tryck. Tror dock att det blir svårt att träffa så många.
Fåglarna verkar inte heller tycka det är speciellt aptitligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.