Såg till min fasa att vi har fått 3 små jordhögar i gräsmattan.
Någon som har bra tips på hur man bekämpar sorkar?
Läst ngt om man kan använda karbid, vart får man tag på detta?

Vi hade grymt mycket sork när vi bodde på lantgård i Värmland. De åt upp allt! Och gjorde så mycket hål i gräsmattan att den inte gick att klippa ... Sen skaffade vi en bättre begagnad ladugårdskatt som ägnade sommaren åt att äta rent, hon jagade i stort sett dygnet runt. Det tog väl ett halvår ungefär, sen var det slut på sorkar hos oss.

Vårt hus var omgivet av åkermark, så jag tror inte att något annat medel hade fungerat eftersom det bodde sork precis överallt så långt ögat kunde se. Men det kanske går att använda sorkskrämmor eller liknande om man bor annorlunda, t.ex. i villaområde eller långt från jordbruk.

Vill man inte ha katt i huset kan man göra som grannen: han fick besök av två vildkatter som slog sig ner på hans tomt. Han lät de vara, ställde ut lite vatten etc på vintern och lät dem sova i nåt uthus. Han fick också sorkfritt!

Gick på med bekämpningsmedel jag köpte på Weibulls idag, får väl se vad som händer. Vi har också utekatt så jag hoppas att hon sköter sig och fångar in lite sork...
Tack för snabba svaret...

En kolega berätta om sina bekämpningar idag.

Köpte ett medel på järnaffär. På den stod det "BRANDFARLIGT"

Hälde dettaq i hålen och fyllde sedan alla hål med vatten. Sedan slände han ner en tändsticka så det hela exploderade i jorden. Sedan kom en sork upp och han kunde ta livet av den med spade.

Kalciumkarbid menar du nog. Fick låna detta av en kompis, gick på med det i helgen förra veckan och har inte sett av något alls mera. Bara lägga i hålet, hälla på lite vatten och lägga över en sten (el liknande) över hålet. Fräste på rätt bra, använde dock inga tändstickor....

En sak som är värd att pröva är att gräva ner glasflaskor så en bit av halsen sticker upp.Låter osannorlikt men hos mina föräldrar fungerar det garanterat.Flaskorna skall grävas ner ganska tätt men ändå täcker man en stor yta ganska lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.