Vi har en trädgård som är uppdelad i två etapper med trappa mellan men har tröttnat på detta, inget kul för ungarna med så liten yta som det blir. Därför vill vi jämna ut den genom att ta jord från den ena delen och lägga på den andra. Dock har vi en slänt nedanför tomten vilket gör att vi behöver bygga någonting som hindrar massorna från att rasa ner. Hade tänkt smälla ner ett gäng stolpar och fästa trallbrädor i, men vilken dimension på stolpar och vilken cc behövs? Marken kommer bli ca 55-60cm högre vid slänten och det gäller nästan 30m.

Trä kommer ju ruttna, varför inte lösa det med en långsiktig lösning istället? L-stöd i betong tex.
Sen måste du ha marklov för ditt tänkta arbete.

Stefan N skrev:
Trä kommer ju ruttna, varför inte lösa det med en långsiktig lösning istället? L-stöd i betong tex.
Sen måste du ha marklov för ditt tänkta arbete.
Tryckt håller tillräckligt länge. Betong har jag ingen kunskap i så då blir det inget gjort. Marklov behövs inte här.

Gamla järnvägsslipers kan ju funka.

Hur länge håller NTR AB i jord?

Glöm inte marktrycket från slänten, har sett både slipers och l-stöd flyttas. Kan gabianor(stavning?) vara nått?
Angående hållbarheten finns det ju tryckt virke som kan stå i vatten länge utan att ruttna.

ThomasLindgren skrev:
Hur länge håller NTR AB i jord?
Omöjligt att säga helt säkert, men jag skulle tro att efter 5 år börjar det succesivt försvagas och är kanske genomruttet efter 15-20 år. NTR A kan du nog 3dubbla tiden.

• Gilla
Karwan
  • Laddar…
Jag grävde ner en tryckt gungställning 2006, 5 av 6 ben är nu totalt av 5 cm under jord. Köpte den på Cheapy, Vet inte vilken klassning den var tryckt i.

Jag skulle personligen inte göra en stödmur av tryckt virke.

MagnusSt skrev:
Jag grävde ner en tryckt gungställning 2006, 5 av 6 ben är nu totalt av 5 cm under jord. Köpte den på Cheapy, Vet inte vilken klassning den var tryckt i.

Jag skulle personligen inte göra en stödmur av tryckt virke.
Om alternativen är att antingen använda tryckt virke eller inte gör nåt alls så är det ett enkelt svar. NTR A-stolpar ska ju hålla bra och om jag fyller upp med grus eller liknande just emot trallbrädorna borde det ju kunna hålla.

Men hur långt mellan stolparna ska jag kunna ha? 100 cm? 120 cm? Mindre, mer?

ThomasLindgren skrev:
Lutar åt att det blir sådana här
[länk]

Fast brädorna kommer ju ändå vara NTR AB sen...
Så här ser byggmax stolpar ut efter 3 års tjänst som trädstöd. ImageUploadedByByggahus.se1370109967.180507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nimajneb skrev:
Så här ser byggmax stolpar ut efter 3 års tjänst som trädstöd. [bild]
Det där skulle jag klaga på, ska ju vara 20 års garanti att det håller.

Tryckta stolpar 70x70 NTR A måste väl ändå funka? De är ju gjorda för att stå i mark.

Men kan jag hugga till en spets i änden för att kunna slå ner dem, ev stå i träolja ett tag? Eller måste jag gjuta fast dem?

70-stolpar NTR A får det bli, spetsar till dem med såg eller yxa. Sätter dem på cc 1200, minst en meter ner i marken och 50-60cm ovanför. Inte bestämt om trallen blir 22mm eller 28mm, men någon sorts fiberduk kommer fästas innan massorna läggs på plats, för att förbättra livslängden.

BM har förutom A klassade stolpar även trall 34*145 AB klassat, borde hålla ett tag till kanske...
Håller på att bygga kryddträdgård hemma och kör med de dimensionerna i de upphöjda odlingsbäddar jag bygger.
Sätter också platon matta på insidan mot jorden, ger lite luft mellan jorden och trallen vilket bör öka livslängden lite till.

Lycka till !

//Jante

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.