18 497 läst ·
7 svar
18k läst
7 svar
Hur förankrar man 140 cm höga grindstolpar?
Vi har en uttjänt grind som entre till vår trädgård. En markfirma i närheten har rätt prisvärda granitpollare som jag tänkte använda som grindstolpar. Måtten är 140x20x20. Grinden blir ca 100x100 cm. Hur fäster man pollarna i backen? Sänker ned 20-30 cm i betongsulor som är 50x50 cm? Tips, någon?
Henrik
Henrik
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
20 - 30 cm är nog alldeles för lite!
Jag skulle vilja säga en meter eller mer.
Off topic:
Jag hade en liten kusin. Var väl ca sju år.
Han band ett rep mellan grindstolparna och gjorde en gunga.
En av grindstolparna klarade inte belastningen utan välte.
Den välte över den sjuåriga killen.
Frid över hans minne!
Sens moral: Gör det stadigt, kontrollera att det står även vid belastning!
Jag skulle vilja säga en meter eller mer.
Off topic:
Jag hade en liten kusin. Var väl ca sju år.
Han band ett rep mellan grindstolparna och gjorde en gunga.
En av grindstolparna klarade inte belastningen utan välte.
Den välte över den sjuåriga killen.
Frid över hans minne!
Sens moral: Gör det stadigt, kontrollera att det står även vid belastning!
Våra grindstolpar är 2,5 m höga med lampor på toppen, är nergrävda 1 m. Det är telefonstolpar som har en bra impregnering och klarar många år. Vill du absolut ha granitstolparna får du nog gjuta ngn sorts grund för dem och sedan ha ett rundjärn ingjutet som går in i ett borrat hål i granitstolpen för att stabilisera den.
Om stolparna är 140 höga och du kan gjuta fast dom i 30cm betong lär detta djupet räcka för att få gott fäste i och med att du gjuter djupare än stolpens bredd. Vill du dessutom öka vidhäftningen ännu mer borrar du in hål i stolpen där du sedan fäster armeringsjärn med expanderbetong innan du gjuter fast allt.
Med vettiga markförhållanden skulle jag satsat på att göra hålet för respektive stolpe runt 60cm djupt och 50cm i diameter och sedan ordnat en armeringslösning mellan betongfundamentet och stolpen med expanderbetong. Gjutet med frostbeständig kvalitet givetvis.
Med vettiga markförhållanden skulle jag satsat på att göra hålet för respektive stolpe runt 60cm djupt och 50cm i diameter och sedan ordnat en armeringslösning mellan betongfundamentet och stolpen med expanderbetong. Gjutet med frostbeständig kvalitet givetvis.
det verkar som att myrstack inte känner till förhållanden med frostfritt djup.
å andra sidan förstår jag inte varför stolparna skall vara så korta, dom passar knappast till något. Ett lågt staket/häck är 80 cm högt/lågt, för att markera ut grindhålet, bör stolparna sticka upp 1 meter, eller ännu bättre 1.2 m, blir inte mycket över till infästning.
å andra sidan förstår jag inte varför stolparna skall vara så korta, dom passar knappast till något. Ett lågt staket/häck är 80 cm högt/lågt, för att markera ut grindhålet, bör stolparna sticka upp 1 meter, eller ännu bättre 1.2 m, blir inte mycket över till infästning.
Tja, finns väl sätt att komma från tjälskjutning även på 60cm djup i västra götaland. Poängen med mitt inlägg var mer att om TS nu har 140cm höga stolpar och de ska sticka upp ca 100-110 så är det inte omöjligt att få fast dom utan att olyckor som #2 nämner.
Ok, tack för alla svar. Den springande punkten verkar vara tjälskjutningen, förutsatt att man gör ett fundament enligt konstens alla regler. Det bästa vore givetvis att leta vidare efter längre stolpar men om man antar att jag envisas med 140-stolparna, hur hanterar man tjälen på bästa sätt?
Tjälskjutningen behöver du inte bry dig om, i värsta fall kan den rubba din stolpe någon mm.... So what.
Det handlar om stabilitet och sedan om stabilitet och glöm sen inte stabiliteten.
Har själv liknande stolpar o grindar som säkert suttit där 60-70 år och dom går ner 30-40cm i marken.
Det handlar om stabilitet och sedan om stabilitet och glöm sen inte stabiliteten.
Har själv liknande stolpar o grindar som säkert suttit där 60-70 år och dom går ner 30-40cm i marken.
Klicka här för att svara