Vi har en kåk med stenlagda gångar och garageuppfart. Vi tror att det mesta är anlagt på 60talet.
Det ser ut som det ligger stenkross i botten som en typ av bärlager. Ovanpå ligger det ett lager med betong, I betongen ligger det natursten med kluven plan sida uppåt som bildar överytan.Alla fogarna verkar vara gjutna i betong eller nån liknande hård fog. Eftersom det är natursten med variernade utseende så är fogarna väldigt varierande, från 5-10mm upp till 5-7cm.

Allt är väldigt snyggt gjort, den dåvarande ägaren var murarmästare.

Problemet: Efter 40+ år så har vatten sipprat ned, vintrarna fått vattnet att spränga isär en del stenar, jord sipprat ned, växter börjat gro och växa/spränga.
Jag har kört med högtryckstvätten och på kanske ca 50% av ytan så spolar man loss fogarna, på resten sitter det fortfarande bra.
Vissa stenar lossnar helt, och när man lyfter dem är det en hel oskadad betongyta under stenläggningen.

Fråga:
Hur ska man foga detta på bästa sätt?
Jag har läst i forumet och alla säger "Sättsand" men jag tror inte det är det bästa i vårt fall. Jag vill ha nån typ av material som härdar och binder samman.
Det är kanske totalt ca 250 m^2 stenläggning i en blandning av trappor, murar, uteplatser etc så att bryta upp och göra om från början är inte förstahandsvalet.

En del andra har i forumet har föreslagit putsbruk. Jag tycker det låter vettigt. Det är finkornigt, men blir det för svagt?
Ska man blanda till nått eget?
Vad i såfall?

Finns det någon bra leverantör eller företag som man kan snacka med och få goda råd av? Det enda jag hittar gäller nyanläggning, inte renovering av ytor som vi har.

Ideer?

Ardex har fogar för detta ändamål. Även fix för att fästa lösa stenar. Dvs. om det lämpar sig för renovering skall jag låta vara osagt. Ardex har också en teknisk support som jag pratat med en gång. Fick bra svar. I mitt fall gällde det att sätta granitsteg på en trappa av galvat stål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.