Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: västerbotten

Vilken näring/gödning är smidigast?

Jag har just blivit med trädgård.
    Förra sommaren körde jag med nässelvatten på mina blommor.
    Detta var dock väldigt tidskrävande när jag har rätt mycket rabatter.
    Jag gick då runt med en vattenkanna.

Har funderat på hur jag enklast kan få fina blommor?
    Sånna där blåkorn är dom bra?

Vad finns det för alternativ?

2.    länk #2
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

undrar om inte blommorna tycker det kliar med nässelvattnet, annars finns det massor av olika fabrikat med flytande gödning som blandas i vatten
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

3.    länk #3

Jo men då blir det ju lika Tidskrävande, man måste gå och vattna trädgården med vattenkanna varje dag. Annars brukar jag ha vattenspridare eller vattenslangen

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Feb 2011
    Län: Skåne

Blåkorn är en dyr variant för att lura villafolket. Åk till lantmännen eller liknande och fråga där
    Mvh

5.    länk #5

Jag får göra det! Är inte blåkorn bra? Eller är det bara onödigt dyrt?

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne

Blåkorn är jättebra, fullgödsel med micro.Finns både korn och flytande.
    Billigare med korn, som du grundgödslar med. Dyrare med flytande, som är enklare att använda under säsongen (1 snaps till 2 kannor vatten).
    NPK blir något billigare än Blåkorn, men det är marginellt.

7.    länk #7
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Fast det beror ju helt och hållet på vad du har för blommor. Många trädgårdsväxter blommar väldigt mycket sämre om de får mycket gödning. De lägger all kraft på att växa och bilda bladverk istället för att blomma. Andra växter kräver näringsfattiga jordar och kommer helt enkelt att försvinna om de får för mycket näring.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Det beror också på vad du har för jord och vad den jorden har för behov. Konstgödsel innehåller i princip bara kväve, natrium och kalium i olika proportioner. Om det egentligen är humus och brist på maskar som är problemet så är det lite som konstgjord andning att gödsla med konstgödsel. (Ungefär som att äta vitamintabletter i stället för frukt och grönsaker). Bättre då att välja något organiskt gödsel, exempelvis kogödsel som bryts ner väldigt långsamt och tillför både humus och mikroorganismer, eller hönsgödsel som innehåller mycket kväve och verkar snabbare.

Sedan är det också viktigt att man vet när under växtsäsongen man ska gödsla och det är olika för olika växter. En tumregel är att buskar och träd inte vill ha något kvävehaltigt gödselmedel efter midsommar.Att kasta ut några nävar blåkorn i trädgården i vår när du ser att växterna vill komma igång är det enklaste sättet att få skjuts på växtligheten. Men om du är intresserad av att få en levande jord där mikroorganismer, maskar och även växter trivs så får du också jobba lite mera långsiktigt med organiska gödselmedel och kompost.

Nässelvatten är ett utmärkt gödselmedel som inte bara är rikt på kväve utan också olika mineraler. Håller med dig om att det är drygt att vattna ut!. Utspädd urin är ett annat bra gödselmedel. Ta för vana att kissa i en hink och sedan vattna ut direkt så får du inte problemet med stora mängder som ska vattnas ut. Ett annat mycket bra sätt är att ta gräsklipp och lägga ett par cm tjock runt dina plantor. Färskt gräsklipp innehåller mycket kväve och ger en skjuts åt växtligheten. Håller jorden lagom fuktig. Dessutom är det mums för maskarna som under sommaren hinner dra ner allting i jorden.
    Senast redigerad av Sommartorparn 2012-02-10 10:30

9.    länk #9

Tack!

Tack för ditt långa svar! Det var mycket värdefull info för mig, eftersom jag inte vet så mycket om trädgården... Det är väl mest 1åringar som jag hade tänkt ge näring...
    Om jag använder blåkorn på dom, hur länge klarar sig blommorna på det?
    Förstår att det kanske är olika för olika blommor, men nu hade jag mest tänkt ha vanliga varianter så som hänglobelia tex...

10.    länk #10

Om du myllar ner rejält med kogödsel i samband med vårbruket så klarar de sig länge på det. Sedan kan du komplettera med något snabbverkande gödselmedel (natur- eller konst-) under växtsäsongen. Det brukar stå på förpackningen hur mycket växterna behöver. Som någon nämnde längre upp i tråden så är det inte bra med för mycket kväve heller för då blir det mera blad än blommor i dina rabatter.

11.    länk #11

Okej, jag får plugga på mycket nu innan våren

12.    länk #12

Konstgödsel innehåller i princip bara kväve, natrium och kalium i olika proportioner..
    Rättelse: Kväve (N), fosfor (P) och kalium (K), ska det vara förstås.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2003

En behållare med flytande gödsel kan kopplas till vattenslangen.

14.    länk #14

Finns det? Åh en sån måste ju vara perfekt! Vet du var man finner dom?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42