Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: skåne

Anlägga trädgård

Hej!

Vi har precis fått färdigt vårt nybygge. Nu återstår trädgården på ca 600 kvm och pengarna tryter. Någon som har tips på vart man kan köpa hyfsad jord i Malmö till billigt pris. Vi skulle behöva få jorden fraktad till tomten eftersom det nog rör sig om ganska mycket. Hur mycket har jag egentligen ingen aning om. Jag är helt ny i gamet och det enda jag eg vet är att jag vill ha en gräsmatta ganska fort. Någon som har tips?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jun 2005

I Göteborg så säljer företaget som har hand om sophanteringen (Renova) jättefin kompostjord från sina anläggningar. Jag vet inte hur det är i Malmö men det kan kanske vara värt att kolla upp?

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköping

Reningsverket här skänker jord. Toalettavfall blandat med mull och sand.
    Jag fick 75 kbm för fraktkostnaden.
    Kolla via kommunen.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: skåne

Tack för tipsen! Är bra jord? Toalettavfall låter lite som rena gödseln. Behöver man då lägga till annan jord? Förlåt att jag frågar, men jag är som sagt ny i gamet. I alla fall vad det gäller jord i större mängd och inte bara kan slänga in i bagageluckan

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jun 2005

Njae det kommer från kompostanläggningarna där man komposterar det matavfall (potatisskal etc) som folk sorterar ut.

Den jord vi har köpt i Göteborg har varit kanonfin. Fantastisk växtkraft och packar inte ihop sig vidare mycket.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköping

Jag var aldrig med ute, så det kanske stämmer. Men det var via kommunen iaf.
    Det växer som sjutton i gräset. Två klippningar i veckan under högsäsong.
    När jag la ut jorden dök det upp lite tops och annat kul.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42