40 076 läst ·
21 svar
40k läst
21 svar
Hur få eld på rishög?
Sida 1 av 2
Hej alla pyromaner!
Har i helgen röjt bort en massa sly och skräpträd (typ al/asp) från stranden. Detta har nu skapat en rejäl rishög bestående av kvistar och grövre grenar (upp till 10 cm diameter). Denna hög skulle jag nu vilja sätta eld på men vis av tidigare försök vet jag att det är svårt att få ordentlig fyr. Har testat med diesel/bensin men det brinner bara en kort stund och ger inte tillräkligt med värme för att få högen övertänd.
Jag vänder mig nu till forumet för att få bra tips på hur man eldar upp en rishög.
Har i helgen röjt bort en massa sly och skräpträd (typ al/asp) från stranden. Detta har nu skapat en rejäl rishög bestående av kvistar och grövre grenar (upp till 10 cm diameter). Denna hög skulle jag nu vilja sätta eld på men vis av tidigare försök vet jag att det är svårt att få ordentlig fyr. Har testat med diesel/bensin men det brinner bara en kort stund och ger inte tillräkligt med värme för att få högen övertänd.
Jag vänder mig nu till forumet för att få bra tips på hur man eldar upp en rishög.
Gör upp en vanlig brasa som du sen matar på med riset.
Se till att ha tillräckligt med torrt brännbart för att kunna tända eld. Lite spillvirke som du gör spån av eller torrt ris. Spara lite spillvirke som elden kan ta sig i. En torr dagstidning och ett par tändstickor är vad som behövs för att få fyr. Tänd med vinden i ryggen så att elden äter sig in i rishögen.
Är det riktigt surt bränne som du samlat ihop måste du ordna mer torrt så att elden har en sportlig chans att ta sig och torka upp det sura.
Är det riktigt surt bränne som du samlat ihop måste du ordna mer torrt så att elden har en sportlig chans att ta sig och torka upp det sura.
Eldade en riktig sur hög i regnväder och blåst för någon vecka sedan.
Tände med en (1) tändsticka, ett par sopsäckar blandat torrt skräp (byggavfall) och en generös skvätt billig motorolja.
Tricket är alltså att tända med något som brinner rejält och länge så att riset tar sig.
Tände med en (1) tändsticka, ett par sopsäckar blandat torrt skräp (byggavfall) och en generös skvätt billig motorolja.
Tricket är alltså att tända med något som brinner rejält och länge så att riset tar sig.
Bästa sättet att elda tycker jag brukar vara att inte tända på hela högen utan tända en eld vid sidan av och sedan flytta riset dit. Lite mer jobb, men det brinner upp mycket bättre och ryker inte alls lika mycket. Dessutom är det säkrare och man behöver inga brandfarliga vätskor för att få igång det.
Erik
Erik
Bildäck, plastmatta, frigolit, olja, bensin, sopsäck full med tomma plastdunkar mm. Man tager vad man haver. Plasmattan kommer garanterat att svärta ner ditt rykte bland de närmsta grannarna (inom 1km radie)