Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: Västra Götaland
Önskar hjälp med trädgårdsplanering och kostnader
HEJ! Jag sliter mitt hår i det här hur jag skall få till min drömträdgår. Vi har ett nyproducerat hus och tomten är ca 1100 kvm och i stort sett helt plan (liten lutning ner från huset, knappt märkbart). Fick hjälp av dotten och bifogar några ursla bilder på vår trädgårdsritning tagna med webcamera.
Vår tanke är att ha marksten/asfalt på framsidan samt en uteplats ev trä??? sedan gräs och "rabatt" med småsten och lättskötta växter.
Baksidan skall ha uteplats i anslutning till huset samt en uteplats i ena hörnet av tomten. Vi har redan köpt ett utespa som skall centreras och ha trä/sten? runt sig och med gångar till uteplatserna och till badrumet som har utgång till trädgården.
Ja det var väl i stort vart vi just nu har tankarna.
Vi ha en budget på 220-250 tkr som skall räcka till allt.
Frågor
Vad kan vi räkna med för kostnader om vi lejer bort allt arbete
Vad skall vi välja för material????
Vi vill ha rejält och framför allt LÄTTSKÖTT
Vad är viktigt att tänka på innan markgrävaren kommer hit?
Hoppas ni är många som har möjlighet att diskutera trädgård med en vilsen nybörjare.
Om ni inte redan gjort det rekommenderar jag att ni tar in en trädgårdarkitekt som hjälper er med de stora dragen i trädgården. På så vis undviker ni en massa missar som kostar pengar. Det kostar 5-10k och är värt varenda krona.
Angående materialval så rekommenderar jag att ni funderar på vad ni själva tycker är trevligt och harmoniskt. Det är lätt att falla för alla trender för att alla andra gör så. Idag är trädäck jättetrendigt, själva har vi valt marksten i trädgården, men kommer senare bygga gångar i trä etc. Jag fick en aha-upplevelse då jag läste Feng Shui för Svenska trädgårdar. Jag håller inte med om allt där men de pratade om balans mellan olika aspekter i trädgården. Kan vara ett tips för att få inspiration.
En sak att tänka på är att välja ett fåtal element och låta dem gå igen. Väljer ni en sten till marken, använd bara den på de ställen vi vill ha sten. Väljer ni att använda trä för konstruktion, låt samma träslag och färg gå igen. När ni planterar välj större grupper av växter. Planera 3-7 av samma sort ihop och låt växterna komma igen i andra delar av trädgården.
Om ni kan leja bort en del av jobbet rekommenderar jag det som är tungt. Arbete med sten och trä kan man göra själv, men det tar tid och är tungt. Hade jag råd skulle jag välja att leja bort arbetet i ordning:
Allt grävande/flyttande av massor, lägga ut grus/jord etc
Lägga sten
Bygga trä/altan
Plantera skulle jag göra själv.
Jag ser att ni bor i Västra Götaland men ej var. Jag bor själv i Göteborg och några tips på leverantörer:
Renova för jord. De säljer en jord från sina kompostanläggningar som är jättefin. Krymper inte mycket och har en enorm växtkraft. Säljs per lastbilslass.
Kungälvs gardencenter: mycket duktiga på att ge råd och hjälpa till att planera rabatter. Kom gärna nu innan säsongen börjar och fråga efter Anna.
Uddevalla cementgjuteri för marksten. Skall man ha mycket är de väldigt billiga.
Jag har även en kontakt till en kille som hjälpte grannarna (2 st) att lägga marksten. Snyggt och rimligt billigt. Om du vill ha en kontakt så kontakta mig på forumet så får du telefonnumret.
Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: Västra Götaland
Jättetack! Ceril
Det var mycket matnyttigt du hade att komma med. Nu fortskrider vår planerig genom att vi kontaktat några grävare/anläggare för offerter.