Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Martaas avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Önskar hjälp med trädgårdsplanering och kostnader

HEJ! Jag sliter mitt hår i det här hur jag skall få till min drömträdgår. Vi har ett nyproducerat hus och tomten är ca 1100 kvm och i stort sett helt plan (liten lutning ner från huset, knappt märkbart). Fick hjälp av dotten och bifogar några ursla bilder på vår trädgårdsritning tagna med webcamera.

Vår tanke är att ha marksten/asfalt på framsidan samt en uteplats ev trä??? sedan gräs och "rabatt" med småsten och lättskötta växter.

Baksidan skall ha uteplats i anslutning till huset samt en uteplats i ena hörnet av tomten. Vi har redan köpt ett utespa som skall centreras och ha trä/sten? runt sig och med gångar till uteplatserna och till badrumet som har utgång till trädgården.

Ja det var väl i stort vart vi just nu har tankarna.

Vi ha en budget på 220-250 tkr som skall räcka till allt.

Frågor
    Vad kan vi räkna med för kostnader om vi lejer bort allt arbete
    Vad skall vi välja för material????
    Vi vill ha rejält och framför allt LÄTTSKÖTT
    Vad är viktigt att tänka på innan markgrävaren kommer hit?

Hoppas ni är många som har möjlighet att diskutera trädgård med en vilsen nybörjare.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Snapshot_20111227.JPG
Visningar:	14
Storlek:	30.5 KB
ID:	56056  

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jun 2005

Om ni inte redan gjort det rekommenderar jag att ni tar in en trädgårdarkitekt som hjälper er med de stora dragen i trädgården. På så vis undviker ni en massa missar som kostar pengar. Det kostar 5-10k och är värt varenda krona.

Angående materialval så rekommenderar jag att ni funderar på vad ni själva tycker är trevligt och harmoniskt. Det är lätt att falla för alla trender för att alla andra gör så. Idag är trädäck jättetrendigt, själva har vi valt marksten i trädgården, men kommer senare bygga gångar i trä etc. Jag fick en aha-upplevelse då jag läste Feng Shui för Svenska trädgårdar. Jag håller inte med om allt där men de pratade om balans mellan olika aspekter i trädgården. Kan vara ett tips för att få inspiration.

En sak att tänka på är att välja ett fåtal element och låta dem gå igen. Väljer ni en sten till marken, använd bara den på de ställen vi vill ha sten. Väljer ni att använda trä för konstruktion, låt samma träslag och färg gå igen. När ni planterar välj större grupper av växter. Planera 3-7 av samma sort ihop och låt växterna komma igen i andra delar av trädgården.

Om ni kan leja bort en del av jobbet rekommenderar jag det som är tungt. Arbete med sten och trä kan man göra själv, men det tar tid och är tungt. Hade jag råd skulle jag välja att leja bort arbetet i ordning:

• Allt grävande/flyttande av massor, lägga ut grus/jord etc
    • Lägga sten
    • Bygga trä/altan

Plantera skulle jag göra själv.

Jag ser att ni bor i Västra Götaland men ej var. Jag bor själv i Göteborg och några tips på leverantörer:

• Renova för jord. De säljer en jord från sina kompostanläggningar som är jättefin. Krymper inte mycket och har en enorm växtkraft. Säljs per lastbilslass.
    • Kungälvs gardencenter: mycket duktiga på att ge råd och hjälpa till att planera rabatter. Kom gärna nu innan säsongen börjar och fråga efter Anna.
    • Uddevalla cementgjuteri för marksten. Skall man ha mycket är de väldigt billiga.
    • Jag har även en kontakt till en kille som hjälpte grannarna (2 st) att lägga marksten. Snyggt och rimligt billigt. Om du vill ha en kontakt så kontakta mig på forumet så får du telefonnumret.

Lycka till!

3.    länk #3
    Martaas avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Jättetack! Ceril
    Det var mycket matnyttigt du hade att komma med. Nu fortskrider vår planerig genom att vi kontaktat några grävare/anläggare för offerter.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42