Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Stockholm

Borra i gammal granitmur

Hej

Skall sätta nytt stängsel (Gunnebo) ovanpå en gammal låg mur klädd med ölandssten. Uppepå muren ligger topplattor av granit. Entreprenören som skall göra jobbet vill/kan inte åta sig att borra för staketstolparna i dessa av rädsla för att de spricker, utan gav mig rådet att skicka iväg dem på borrning, då antagligen vattenborrning.

Fråga uppkommer därför om någon har koll på firmor som gör sådant, i Stockholmsområdet? Jag har Googlat, men hittade mest brunnsborrare

Tack på förhand!
    Min blogg om att som husnybörjare ge ett senfunkishus anno 1948 i Stockholm söderort själen tillbaka – http://anno1948.wordpress.com

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Västerbotten

Låter dyrt att behöva skicka iväg stenskivor för hålborrning. Ska hela stolpen ner i topplattan eller är det hål för infästning du behöver få borrat? Testat att borra själv med typ kakelborr/betongborr utan slag om det är för infästning och du är rädd att det spricker. Har du tillgång till ström 16A går det ju alltid att borra på plats med vattenborrning om hålet ska vara till själva stolpen. Firmor som sysslar med rivning/demontering har i regel borr och sågutrustning för sten/betong.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Stockholm

Tack för tipsen. Verkar som att jag redan på egen hand löst uppgiften. Fick tag i en firma som skulle ha 1500 kr för att göra hålen om jag transporterar dit stenen. Klart överkomligt
    Min blogg om att som husnybörjare ge ett senfunkishus anno 1948 i Stockholm söderort själen tillbaka – http://anno1948.wordpress.com

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42