Nykomling
Medlem: May 2011
Län: Västmanland
Jämna ut en tomt? Pris?
Hej!
Någon som har erfarenhet av att jämna ut sluttande tomt?
Har börjat spåna på möjligheten att jämna ut en ganska skarpt sluttande tomt på kanske
40 m². Vad skulle det innebära och kosta? Tomten tillhör en bostadsrätt och bakom (ovanför) tomtgränsen går en asfalterad gång och cykelväg.
Som jag ser det finns det ett antal saker att beakta:
1. Kolla eventuella servitut och ledningar samt skaffa relevanta tillstånd.
2. Grävmaskin + arbete.
3. Bortförsel av jordmassor.
4. Någon form av mothåll för jordkanten som uppstår.
5. Återställande av gräsmatta ody.
Någon som har erfarenhet och tankar kring detta? Framförallt en kostnadsuppskattning mellan tummen och pekfingret..
skulle jag tagit jobbet hade jag tänkt så här:
1. Tillstånd från kommun får du göra själv, du kanske inte får göra så här, om du vill sätta L-stöd i btg vid cykelvägen vill nog kommunen/trafikverket ha ett räcke där, elkablar är gratis att få utsatta. Vattenledningar kan man få ritningar från ledningsägaren ( den som sköter vattnet där du bor).
2. Om det bara är gräsmatta kan man dra bort gräsmattan med grävmaskin och lägga tillbaka den sist, sedan fräsa den och så gräs. Om vi säger att det på högsta stället på tomten är 1 m högre än på lägsta kam man säga att det rör sig om 20 m3 om tomten är rektangulär.
3. 20 m3, beror på avstånd till tipp, 2-3 lastbilslass
4. Lstöd, beror på längden ( så klart)!
5. se 1
Pris då?
2. 9000 kr
3. 2500 kr, ingår bara tippning, ingen tillsnyggning av jorden, totalt 3 tim lastbil
4. ja vad kostar L-stöd.. arbetet kostar kanske en 500 kr/m men det beror på storlek
5. 2000 kr, fräsning, tillkrattning och sådd
Sen tillkommer arbeten med fixning mot cykelvägen efter grävning av L-stöd, Köra dit grävmaskin etc
men mellan tumme och finger 10-20 tusen, blir nog billigare om dom får betalt per timme, annars måste dom ta till mer för. ev risker och dom kan hävda att en massa saker inte ingår som du får betala extra för, tex stora stenar´.
Om du kan mäta lite längder för stöd och gå och träffa nån anläggningsfirma så kan dom säkert ge ett ca pris om dom kan ta det per timme.
Sen är det kanske rot avdrag också!