Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: Stockholm

Tack för tips!

2.    länk #17
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Varför inte bara mala det med gräs klipparen där det ligger och låta maskarna kalasa på det och göra näring av det.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

3.    länk #18
    Moderator Medlem: Feb 2005

Eller, vad är det för fel på en hederlig kompost?

4.    länk #19
    Göran.Ws avatar

Kompost är med fin fint.
    Har lite svårt att förstå folk som kör iväg med fin näring.
    Känner en som kör iväg med både gräs klipp och löv.
    Hans gräsmatta är helt utarmad av närings brist så i princip bara mossa och ogräs växer trots gödsel på våren
    Känns lite som ett I lands problem att störa sig på lite löv
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

Eklöv i ett tjocktlager på gräsmattan är inte så kul. Jobbigt med en död gräsmatta varje år. Men vanliga löv får alltid ligga kvar.

6.    länk #21
    Banned Medlem: Sep 2010

Eklöv i ett tjocktlager på gräsmattan är inte så kul. Jobbigt med en död gräsmatta varje år. Men vanliga löv får alltid ligga kvar.

Eklöv....Vi har 4 st enormt lövspridande 15 - 20 m ekar på tomten och vi är också ganska trött på eklöv som aldrig förmultnar. Vi fällde en ek för några år sedan och den har värmt upp kaminen, så nu till våren ska vi fälla ytterligare en ek som också ska bli ved. Så om ca 10 - 15 år har alla ekarna blivit ved och då slipper vi alla eklöv.

Det är ståtliga träd, men mängden löv på hösten är helt enkelt för mycket.

7.    länk #22
    Göran.Ws avatar

Jag har en jätte lönn som släpper kopiösa mängder löv.
    Maler bara ner det med gräs klipparen och till våren är där inte ett spår kvar av löven för då har maskarna omvandlat det till näring.
    Lite OT tänk på att blanda ek veden med andra vedslag så det är max 30% ek i brasan för annars riskerar ni elda sönder både kamin och skorten pga det höga innehåller av garv syra i eken.

8.    länk #23

Lite OT tänk på att blanda ek veden med andra vedslag så det är max 30% ek i brasan för annars riskerar ni elda sönder både kamin och skorten pga det höga innehåller av garv syra i eken.

Jo, jag har hört det också, men då sades det att det var pga värmen från ekveden. Jag vet inte hur farlig garvsyran är för en skorsten som är gjord i plåt hela vägen upp. Givetvis försöker vi blanda upp veden med tall,gran, asp och björk. Men ett par år hade vi bara ek hela vintern - det gäller att ha stenkoll, så man inte laddar in för mycket åt gången - kaminen blir riktigt varmt med ekved.

9.    länk #24
    Göran.Ws avatar

Det är både syran och värmen som skadar.
    Dom påstår att syran försvinner om man låter veden torka några år.

10.    länk #25

Jag låter veden torka i 2 år innan jag använder den - sen har jag en vedtrave inomhus som räcker i 14 dagar så den torkar det sista innan den eldas.

11.    länk #26
    Göran.Ws avatar

Mycket bra träslag för vedeldning. Eken har längre torktid än andra träslag pga den höga andelen garvsyra. För att förbränna syran krävs höga temperaturer, vilka bara kan uppnås med torr ved. Ek kräver mer syre vid förbränningen än t.ex. bok. Torktid 2,5 - 3 år.
    Brännvärde: 2100 kWh/rm och 4,2 kWh/kg.
    Saxat från http://www.stihl.se/isapi/default.as...rten/eiche.htm
    Jag har aldrig eldat med ek så jag har inga personliga erfarenheter av just ek annars har jag eldat det mesta.
    Det bästa jag eldat med är alm som har högt värme värde räknat på volym pga den höga densiteten i träet.
    Ett litet minus med alm är den långa torktiden.
    Sämst är pil som bara säger *poff* när man stopar in den.

12.    länk #27
    Bruisers avatar
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Gefleborg

En runda med mulchern och en runda med uppsamlaren, då behöver du inte så många säckar heller.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42