Jag har en slänt i trädgården där det finns ett antal högar som bebos av rödmyror, eller pissmyror som vi kallade dem när jag var liten. Är rädd att de ska sprida sig till gräsmattor så jag vill helst utrota dem. Myrr är inte aktuellt då det lär vara giftigt för katter och vi har 2 nyfikna sådana.
Går det att ta kål på dem eller tvinga dem att flytta utan allt för elaka gifter och sånt?
Medlem: maj 2007
33 år
Stockholm 39 inlägg
Kokande vatten är effektivt mot myror. Koka upp en rejäl gryta och häll i varje bo. Häll lugnt och sakta i omgångar, så att vattnet hinner sjunka ner och fylla gångarna. Även om man inte får död på alla myror så knäcker det samhället i och med att man får bort drottningen och alla ägg/larver/puppor.
Jag tycker om metoden eftersom den inte efterlämnar några giftiga ämnen med känd eller okänd effekt på miljön. Enda sidoskada är att man dödar växter som är precis i närheten (det luktar nykokta grönsaker om gräset), men man ser ju tydligt hur man häller vattnet.
Fick ett tips om att man skulle slå ner ett järn spett mitt i boet. Då är dom borta tills nästa vår. Tydligen blir det varmt och skönt i boet där dom övervintrar. Men slår du ner ett spett så tränger kylan ner till mitten av boet under vinter och dom dör. Så du får stå ut med dom denna säsongen men dom är borta tills nästa. Har inte testat själv då vi precis flyttat in men ska så fort det börjar bli kallt slå ner ett spett.
Nykomling
Medlem: jul 2009
Västra Götaland 44 inlägg
Våldar mig in i tråden och frågar, fungerade det? blev du av med de så kräken, har samma problem här med, fast jag har dom över hela tomten tyvärr.
Titt som tätt kommer vår 2,5åring gråtandes pga. av dessa... schwein.
@Bifuel
Måste väll inte vara ett järnspett duger väll med vilket järnskrot som helst som är tillräckligt långt, annars om du känner någon med till gång till flytande kväve
tur att än ä som än ä, nären inte blä som än skulle.
Skriver fortare än jag tänker: SÅ om ingen fattar vad jag menar är det helt normalt ;)
Häll kokande vatten i rullebören och gräv upp boet/högen och ös det i vattnet i rullebören.. så kan du bara rulla iväg det sen o tippa på annan bättre plats..
Jag har en stubbe precis vid utkanten av gräsmattan som det var ett stort bo med rödmyror.
Jag använde Myrr pulver. Tömde burken och nu verkar det inte som att någon bor kvar där.
Prövade först med att dränka dem, men det var ingen effektiv metod.
Vi har ganska mycket myror, både svart och rödmyra. Har provat både pulver, granulat (bete) och att vattna ner utan framgång. Granulaten verkar hyggligt på svartmyran, men problemet är att man skall koncentrera detta runt deras bo vilket är omöjligt, vissa bo kan man se, men framförallt rödmyrornas bon ligger gömda i gräsmattan och svåra att upptäcka. Finns det något medel som är bättre än det som man köper i bygghandeln, har provat Myrr och något annat (Nelson garden?). Måste ha lagt nån tusing nu utan framgång, varje förpackning kostar ju 100-150 spänn...
Har hört rykte om att vanlig kanel i pulverform skall vara riktigt effektivt, har dock inte provat själv ännu.
Fungerar även på tvestjärtar (grannen hade problem med dessa i postlådan).
Anlägg en liten brasa på myrastacken, den drar ur allt syre för myrorna och de kvävs till döds, tänk på att brandhärden snabbt vandrar neråt så god uppsyn behövs i ett par dygn då de brinner en bit ner i marken. Och självklart sunt förnuft, elda på en säker plats.