Min häck (Häckoxbär) har blivit sämre och sämre senaste åren.
Det är fler och fler plantor som dör.
Misstänker någon form av sjukdom eller liknande men har inte hittat
några skadedjur förräns nu.
Hela häcken dräller av mängder av små larver.
De ligger i något som liknar bomull.
Hade varit jättetacksam om någon med hjälp av bilderna kan säga
vad det är för någonting och hur man får bukt med det.
Det är fler och fler plantor som dör.
Misstänker någon form av sjukdom eller liknande men har inte hittat
några skadedjur förräns nu.
Hela häcken dräller av mängder av små larver.
De ligger i något som liknar bomull.
Hade varit jättetacksam om någon med hjälp av bilderna kan säga
vad det är för någonting och hur man får bukt med det.
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Har du någon hägg aldeles i närheten? För häggspinnmalen härjar ju i landet, dom kan ta miste ibland och spinna in både trädgårdsmöbler, telefontråd och andra buskar om dom råkar stå i närheten av en hägg. Fast jag har aldrig studerat larverna närmare, tycker inte att dom är så mysiga.
Har du en högtrycksspruta tycker jag att du skall testa att spruta häcken med den några gånger så att larverna och soinnet försvinner.
Har du en högtrycksspruta tycker jag att du skall testa att spruta häcken med den några gånger så att larverna och soinnet försvinner.
Tusen tack för era svar, började bli orolig för häcken mår inte bra.
Vill helst slippa att plantera ny.
Har Gogglat lite och ni verkar ha rätt det ser ut som Hägglarver.
Har faktiskt aldrig hört talas om Hägg är nästan helt säker att jag inte har någon Hägg på tomten.
Kanske att någon granne har det.
Jag har nu läst att Hägglarverna ofta sätter sig på Häggen men att den hämtar sig lätt. Frågan är om min Häckoxbär hämtar sig lika lätt.
Är högtrycksspruta det bästa att använda mot detta?
Vill helst slippa att plantera ny.
Har Gogglat lite och ni verkar ha rätt det ser ut som Hägglarver.
Har faktiskt aldrig hört talas om Hägg är nästan helt säker att jag inte har någon Hägg på tomten.
Kanske att någon granne har det.
Jag har nu läst att Hägglarverna ofta sätter sig på Häggen men att den hämtar sig lätt. Frågan är om min Häckoxbär hämtar sig lika lätt.
Är högtrycksspruta det bästa att använda mot detta?
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Ja, larverna försvinner snart ändå, det finns (dyra) nematoder att köpa, men det hjälper bara ett år. Grönsåpa spetsat med lite T-röd hjälper mot mycket om du har en större ogrässpruta i 5-10 l modell, annars blir det jobbigt på en hel häck.
Häggspinnmalen skall bara härja i tre-fyra år i taget, här har vi haft dom i minst fem-sex, men jag tycker att det är mindre iår än tidigare, jag ser inte fullt lika många spökträd som innan, så det kanske ger sig. Testa högtrycken eller såpa du, och kolla häcken nästa år och börja tidigare innan dom hinner spinna in sig och förstöra.
Häggspinnmalen skall bara härja i tre-fyra år i taget, här har vi haft dom i minst fem-sex, men jag tycker att det är mindre iår än tidigare, jag ser inte fullt lika många spökträd som innan, så det kanske ger sig. Testa högtrycken eller såpa du, och kolla häcken nästa år och börja tidigare innan dom hinner spinna in sig och förstöra.
Jag har dessa på ett äppleträd, riktigt spöklika. Tack för tipsen..
Klicka här för att svara