Larsmora
Larsmora: [citat] Hej! Blev det så att du testade terränghjulen? Gjorde det någon nytta?
1 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Tistlarna överlever nog inte i längden om de klipps ner varje vecka.
2 svar · 683 läst
Z
z_bumbi: För buskarna Du får lägga på mer jord varje år när rotsystenet bryts ner och då gärna en bra planteringsjord. Det ör inte svårare än att lägga på 3-5 cm tidig sommar och sen ev upprepa i slutet av sommaren. Det sjunker sällan 5 cm per år så inga större problem att hänga med. Skulle det sjunka mycket mer så fyll mer jord och så nytt gräs just där. Det går ganska så snabbt
2 svar · 1,1k läst
H
Harmagedon: Det räcker att bara gödsla lite för mkt en varm dag så tar man livet av en gräsmatta. Enligt legenden var det så Ulla Molin kom att skapa mattor av kattfot istället. Det är nog det enda sättet att slippa att klippa gräs. Att helt enkelt inte ha en gräsmatta. Strunt samma vad det står på påsen med frön. Den grässort som trivs bäst kommer att dominera om du inte ständigt arbetar
10 svar · 1,5k läst
C
Chippe: @JB80 har du dött?
3 svar · 1,0k läst
·
P
Perplexus: [citat] Bra poäng. Jag eldar mest med träd från egna gården och en och annan björk från annan mark jag har tillgång till så det mesta är cirkulärt av askan jag sprider. Eldar man pellets eller köpt ved i större mängder är det nog risk att det blir lite mycket. Och man vet inte var träden stått. Om pelletsen görs på energiskog/Salix kan det nog vara extra mycket kadmium i; från
9 svar · 1,3k läst
·
5
50thomas: [citat] Sen kan man också tänka på tillverkningen av dessa medel - hur ser den ut? vilka risker finns för de som jobbar där?
102 svar · 29,2k läst
·
H
Humsipums: [citat] Tack! Jag fyllde på med lite mer frön och vände jorden lite bättre. Har sett att det dykt upp små strån redan. Vet att det inte är optimalt men jag är beredd att vattna som det krävs 😀
2 svar · 622 läst
·
Rödafingrar
Rödafingrar: [citat] Har en robot som kommer gå regelbundet nu. Ok då avvaktar jag till slutet av augusti och kollar hur den tar sig. tack 🙏
5 svar · 680 läst
·
P
Pligg85: På åkklipparen har jag flera uppsättningar knivar liggande bredvid. Hylsan på mutterknacken bredvid nycklarna. Byter dem och tankar på under 5 minuter och sen slipar 3/6/9 åt gången när man får lust. Man ska klippa gräset och inte slita av det. Roterande knivar är inte att klippa men är de vassa och bra slipade så räcker det skapligt. Har väl slipat 30 knivar hittills på
14 svar · 8,2k läst
·
L
LantbrukarN: [citat] Köp enbit markduk och lägg underst när du ändå håller på. Jag gjorde så på gårn hemma, la markduk direkt på gräset och tippade ut 0-40 över det, tjockleken varierar mellan 15-50cm, det var 2 år sedan nu och inget som parkeras på har börjat sjunka ännu.
11 svar · 2,1k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Kan säkert bli bra! Jag har fyllt upp gräsmattan med den här jorden här hemma! https://www.byggmax.se/planteringsjord-basic-40l-p158020
17 svar · 1,9k läst
F
fribygg: [citat] Fint, då kan ni ju lugnt välja asfalt om ni så önskar;)
5 svar · 774 läst
·
Sittställning
Sittställning: [citat] Jag hade i en droppe Yes, tillräckligt där att bryta ytspänning
166 svar · 219,6k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Tycker man det är för stelt så kan man "måla" med filmjölk så mossa och lavar kommer igång.
9 svar · 1,0k läst
Z
z_bumbi: Jag skulle lägga två strängar av kross och låta bilarna köra ner dem i underlaget. Då "armeras" både körspåren och omgivningen.
4 svar · 1,0k läst
·
J
Jogr4444: Har haft klipparen igång utan problem halva förra säsongen, men har inte fungerat som den ska den här. Stannar på olika fria ytor uran hinder. Fellogen visar märkliga fel som exv ingen kontakt med begränsningskabeln, maskinen har legat på rygg, ingen kontakt med guidkabel, mm. Vissa gånger går den perfekt. Har mätt upp kablarna o ok. Har haft support med Gardena utan att få vettiga
0 svar · 333 läst
H
Harmagedon: Harskrankslarver. Tycker du att de skadar gräsmattan så finns det nematoder att köpa och vattna ner. Sök på harskrank + nematod
3 svar · 1,1k läst
·
trähandtag
trähandtag: för lite näring och kanske dåligt med jord.
1 svar · 1,1k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag har också bott i en lägenhet med liten gräsmatta och hade en enkel handdriven gräsklippare... Så länge man klippte ofta var det inga problem, blev gräset lite längre (tex om man åkte bort nån vecka eller två) så var det mindre kul att klippa, men det gick ju...
2 svar · 566 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej, hur ser gräsmattan ut idag och vad har du gjort? /W
81 svar · 40,1k läst
·
Z
z_bumbi: Jag skulle vänta till hösten och se hur den utvecklar sig. Ställ in högsta klipphöjden på klipparen så gräset får en chans att rota sig djupare. Om du vattnar vid torka så vattna riktigt rejält på en gång och vänta sedan tills det är torrt 15 cm ner i marken. Antingen har gräset inte fått kontakt med jorden under eller så är det bränt av gödsel. Ska du stödså så använd
4 svar · 1,6k läst
·
Arash Mahmoudi
Arash Mahmoudi: [citat] Tusen tack för all hjälp och alla tips!
2 svar · 1,1k läst
·
P
pebe292: [citat] Jag betalade 325/Kbm, det kallades anläggningsjord.
30 svar · 15,2k läst
·
Z
z_bumbi: Blanda fröna väl och dela sen upp det i två lika stora delar. Ta en del och gå över ytan. Skaka behållare för att blanda igen efter halva ytan. Nu märker du om du får anpassa hur mycket du kastar ut för att få det att räcka/inte bli över Nästa omgång frön sprider du vinkelrätt från första omgången och du får jämnare täckning eftersom du har kalibrerat dig Sen äter
2 svar · 1,2k läst
O
O: [citat] 👍Precis! Så länge man följer lagen är det naturligtvis helt OK att använda. T.ex. skall man ha de kunskaper och utbildningar som krävs. Den som kan kan och den som vet vet.
5 svar · 1,3k läst
M
Matox: Min gissning är Tusensköna. Den miljövänligaste lösningen är att luka bort det och sen så nytt gräs tex reparationgräs som växer snabbt.
1 svar · 969 läst
·
S
Simon11: [citat] Transporten bör inte vara mer än max 150.000 skulle jag gissa på, resten skulle vara tippavgift samt grävmaskin. Då 40 cm på 2000 kvadrat är onödigt tjockt utifrån vad du beskrivit så låter det ändå väldigt dyrt.
18 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.