För en vecka sedan, mitt i värmeböljan, började de dyka upp. Mängder av bruna små svampar såväl utspridda som klustrade i vår knappt ett år gamla gräsmatta som just hade börjat se riktigt bra ut. Det verkar inte vara av typen häxringar (ännu iaf...), men bara mängden (lätt över några hundra) gör att man blir mörkrädd.
Vi hann gödsla en omgång med Super Gramino innan regnandet kom in över landet, men nu vet vi inte vad vi ska ta oss till. Vi har styv lerjord 5-20 cm under gräsmattan, gräva upp 500kvm känns inte riktigt lockande.
Vad ska vi göra? Vad ska vi inte göra? Ska vi plocka upp alla svamparna? Eller är det ok att ta dem med gräsklipparen (med/utan uppsamlare)? Någon speciell gödning?
Har sökt såväl här som på odla.nu men blir bara förvirrad då många råd verkar motstridiga (tex ang vattning).
Banned
Medlem: Oct 2006
Län: Östergötaland
Svampar kan uppkomma om mattan är mycket fuktig och blöt en längre tid samt att den lider av näringsbrist. Håller du mattan näringsrik så får svamparna det väldigt svårt att etablera sig. Räcker inte med en gödsling per säsong. Skulle svamparna dyka upp fast man har en näringsrik gräsmatta så kan man dressa och ev stödså för att bättra på dräneringen. Jag skulle lugna mig till nästa säsong vid den här tiden med att bli mörkrädd, förutsatt att du höstgödslar och dressar och gödslar i vår samt sköter mattan under sommaren med gödsling och klippning.
Det är just dett jag tycker är så mäkligt med att de dök upp mitt i den 30-gradiga högsommarvärmen, då borde ju marken varit som torrast.
Vi har följt ollebergs rekommendationer vad gäller gödsling, så detta var inte första givan för säsongen, men uppenbarligen verkar det som att näringen går ur marken ganska snabbt. Dressning och stödsådd är planerad, när det väl slutar regna...
Hur ska vi göra med svampkropparna? Finns det risk för spridning om vi inte plockar dem eller sprids de enbart genom sitt mycel?
Banned
Medlem: Oct 2006
Län: Östergötaland
Jag hade ignorerat dom för säsongen alt kört över de med klipparen. I och för sig svampsporerna sprids genom luften så jag vet inte vad som händer, om det sprids mer. De små svampodlingar jag har haft har jag kört över med klipparen (uppsamlare) utan spridning.
Det kan vara att eran jord lakar ur näringen för snabbt. Har ni för tunt med lerfri matjord eller väldigt sandig jord?
Ok. Tack för svaren! Blir väl att köra med uppsamlaren då, svårt att ignorera när hela mattan börjar gå i brunt. Har plockat för hand några kvällar men med den mängden svamp tar det sin lilla tid.
Vi har nog för tunt lager på delar av tomten. Grovplaneringen som gjordes av tomterna i området var under all kritik, i vissa fall blålera 5 cm ner. Vissa husägare har valt att inte lägga på någonting extra. Vi köpte in ett par latbilslass med mullrik jord, men skulle nog kanske ha tagit i mer, alternativt fräst i grus. Sandigt är det definitivt inte.
Senior medlem
Medlem: Jun 2008
Län: Västra Götalands län
Det är inte så att det är gott om ved- eller barkfragment i jorden? Om den är mullrik har man kanske tillsatt barkmull som inte varit så väl nedbruten? Små bruna svampar får mig att tänka på vednedbrytande svampar... Jag har själv en stor pil på tomten som gärna delar med sig av kvistar och bark. Det växer en hel del svamp under den, mest grå bläcksvamp.
Vednedbrytande svampar... har jag aldrig hört talas om. Men det stämmer att det var en hel del icke nedbrutet "spån" i jorden. Men detta måste ju brytas ner så småningom, eller? Vad betyder det för den svampodling vi har på vår tomt, är det positivt eller negativt?
Senior medlem
Medlem: Jun 2008
Län: Västra Götalands län
Skulle tro att svamparna är helt ointresserade av din gräsmatta och bara är där för vedens skull, så de drar nog till andra jaktmarker om ett år eller två. Tills vidare kan du ju slafsa sönder dem med gräsklipparen, som andra har sagt här.
Om du går ut och gräver upp några fruktkroppar kanske du kan se vad mycelet sitter fast i - ibland syns det tydligt vad de föredrar.