6 797 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Beskära flyttad syren
Flyttade i våras ett stort antal syrener från en annan tomt till vår. Det handlar om tunna plantor som är ca 1-1,5 m höga. De har ju inte så mycket rötter att skryta med än. Bör jag klippa ner dem redan nu till hösten? Hur hårt i så fall?
I våras klippte jag ner ett antal oflyttade till en decimeter ca. De har vuxit som ogräs sedan dess. Är säkert en meter höga redan.
I våras klippte jag ner ett antal oflyttade till en decimeter ca. De har vuxit som ogräs sedan dess. Är säkert en meter höga redan.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det spelar nog ingen större roll hur ni beskär. Ni kan skära ca 10 cm från marken på vårvintern då stimuleras skotttillväxten maximalt. Ni kan också skära lite högre upp, lite snyggt i en förgrening, så förlorar ni inte så mycket höjd, samtidigt som plantan blir mindre pinnig. Ni kan också låta buskarna vara, dom buskar till sig med rotskott ändå med tiden. En tumregel är att vårbeskärning stimulerar skottillväxt mer än sensommarbeskärning. Vill ni att det ska bli en häck så är det lämpligt att hålla fritt från gräs o ogräs ca 1/2 meter ömse sidor om plantan, samt vattna, vattna, vattna dom närmaste somrarna. Syrener är långsama med att komma igång med växandet, men man skynda på dom på detta sätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden