Byggahus.se
Hej!

Har gräsmatta på framsida och baksida av huset, uppskattningsvis 6-700 m2 totalt. Gräsmattan är långt ifrån en golfgreen, lite tuvig och ojämn men tät och den växer som attan (riktig skånsk lerjord) och det som står i vägen på gräsmattorna är 1 litet körsbärsträd, 1 gungställning (flyttbar), 1 sandlåda för barnen och 2 st. brunnslock. Jag har nu kört ett antal år med en Stiga bensinare med sidoutkast och är så förtvivlat trött på att räfsa gräs, buller, köpa bensin, laga motor o.s.v., så jag funderar allvarligt på att skaffa en el/batteriklippare men är fortfarande tveksam till hur pass bra de är och hur jobbigt det är med en lång elsladd. Jag har eluttag på både bak- och framsida samt jordfelsbrytare. De alternativ som jag tittat på är:

Bosch batteri:
Den nya ROTAK-klipparen från Bosch

Stiga el:
Stiga - gräsklippare motorsågar åkgräsklippare trimmer snöslungor

Viking el:
VIKING ME 545 V - Produktkatalog - STIHL - ME545V - elklippare - elgräsklippare - gräsklippare - klippare - gräs - gräsmatta - elstart - uppsamlare - uppsamlarmaskin - VIKING - eldrift - elektrisk

Viking är den som jag fastnat mest för. Någon som har erfarenhet?
 
Du glömde ett naturvänligt alternativ!

Kossa!!!


;-)

// Snäckan
 
Klart lysande alternativ för den lilla trädgården: Manuell cylinderjagare!

Den är tyst. Den ger motion. Den är lika billig i inköp som i drift. Bensinen tar inte slut när det är som roligast. Du klipper aldrig av sladden. Du får mycket finare klipp med cylinder än med rotor.

Det FINNS motordrivna cylinderklippare, också i lägre prisklasser. Men av de klippare du väljer mellan är det bara Bosch nya märkliga teknik jag inte vågar avfärda. Jag vet nämligen inte något om den.
 
Hmm, motordriven cylindare tar inte bort nackdelarna utan lägger bara till en fördel - skona gräset. Fast det kan ändå vara ett alternativ, vilka tänker du på? De jag har sett har antingen haft usel klippbredd eller ingen vetting uppsamlare. Jag ser gärna att handtaget är ställbart så att man inte ska behöva gå med böjd rygg hela tiden.
 
Uppsamlare? Uppriktigt sagt har vi aldrig använt sådan. Men det beror kanske på hur ofta man klipper.

Apropå klippbredder resonerar vi på denna tråd en gräsplätt på 700 kvm. Det tar du för hand på 35 minuter med en handjagare med halvmeters bredd.

Nu vet vi inte om den aktuella gräsmattan är jämn eller starkt sluttande. Personligen tycker jag det är lite läskigt att köra omkring med motordrivna "självmordsvapen" i hala slänter...
 
Har man en någorlunda jämn gräsmatta så är en cylinderklippare helt oslagbar. Med välslipade knivar så är den inte ett dugg jobbigare att köra än en tung motorklippare. Det finns en anledning till att golfbanor "bara" kör med cylinderklippare. Fint resultat och skonsamt mot gräset.
 
Visst är cylinderklippare bäst för resultatet men man ska inte glömma att med en sådan så *måste* man klippa regelbundet. Växer sig gräset litet för långt för att man varit lat en vecka eller åkt på semester så är det kört. Cylinderklipparen viker bara gräset framför sig och man måste börja om med en rotorklippare. Eller i alla fall klippa massor med gånger så man får med sig några strån varje gång man passerar.

Vi körde med en Stiga multiclip el, typ denna: Stiga - gräsklippare motorsågar åkgräsklippare trimmer snöslungor, i många år och den fungerade till våra drygt 1500 m2 gräsmatta. Grannens bensinklippare var litet bättre på att mala sig genom väldigt högt gräs men till normalklippning var vår elklippare precis lika snabb. Sladden lär man sig snabbt hantera så är inga problem tycker vi. Multiclip fungerar bra så länge det inte blivit alltför långt gräs för då blir det klumpar som måste räfsas. Som alltid, klipper man regelbundet (minst en gång i veckan) så mår gräset bäst.

Nu har vi skaffat en stor åkgräsklippare istället eftersom vi klipper gräset i alla fall två gånger i veckan och med så stor gräsmatta tar det helt enkelt för lång tid att gå runt med en "knuffis".
 
Beställt en Bosch Rotak 37 LI som levereras förhoppningsvis denna veckan då den är lite försenad från fabrik. Har bara c:a 300 kvm gräsmatta så 43:an var lite overkill. Enligt Boschrepresentanten jag beställt den genom så hade en av hans kollegor fått låna hem en 43:a från Tyskland och provat och varit djupt imponerad.
Den hade varit lika stark som elmaskinen så det märktes inte det var batteridrift.
Fulladdat batteri på 1 timma + styrkan är densamma till laddningen är slut var också riktigt bra. Skall bli spännande att provköra om någon eller några veckor.
 
Tack för alla svar. Jag kommer nog att satsa på en cylindare den dagen jag har fått ordning på gräsmattan och det lär dröja ett par säsonger. Tills dess får en rotor fungera. robban44, återkom gärna med ett omdöme om Boschen. Om den är så bra så ska jag nog ta en titt på 43:an.
 
B52 skrev:
Tack för alla svar. Jag kommer nog att satsa på en cylindare den dagen jag har fått ordning på gräsmattan och det lär dröja ett par säsonger. Tills dess får en rotor fungera. robban44, återkom gärna med ett omdöme om Boschen. Om den är så bra så ska jag nog ta en titt på 43:an.
Fick den levererad igår och har satt ihop den, det kliar i fingrarna att prova den men varken väder eller statusen i trädgården tillåter det ännu, återkommer med en recension.
 
robban44 skrev:
Fick den levererad igår och har satt ihop den, det kliar i fingrarna att prova den men varken väder eller statusen i trädgården tillåter det ännu, återkommer med en recension.
Vad fick du betala för Boschen?
 
Det fina vädret gjorde att jag fick testat min nya Bosch Rotak 37 LI igår Söndag.
Hade inställt näst högsta läget ca: 55-60 mm då gräset växt till rejält sista veckan i det varmare vädret. Mycket enkel att hantera, smidig och inga krångligheter. Den klippte enkelt det tjocka toviga gräset utan att gå ner i varv men då det var första klippningen så tog batteriet slut redan vid 150-200 kvm, inget att den blev slöare utan när batteriet var urladdat stannar maskinen tvärt vilket jag tyckte var bra. Efter prick 1 timmes ladding var det fulladdat igen och kunde slutföra dom sista 150 kvm utan problem, då jag kollade batteriet så fanns det 2/3 kraft kvar så när man laddat det fullt några gånger så klarar batteriet förhoppningsvis hela gräsmattan på 1 laddning.

Priset i butik blir något mellan 4-4.500:- för 37 och 4.5-5.000:- för 43:an
 
robban44 skrev:
Det fina vädret gjorde att jag fick testat min nya Bosch Rotak 37 LI igår Söndag.
Hade inställt näst högsta läget ca: 55-60 mm då gräset växt till rejält sista veckan i det varmare vädret. Mycket enkel att hantera, smidig och inga krångligheter. Den klippte enkelt det tjocka toviga gräset utan att gå ner i varv men då det var första klippningen så tog batteriet slut redan vid 150-200 kvm, inget att den blev slöare utan när batteriet var urladdat stannar maskinen tvärt vilket jag tyckte var bra. Efter prick 1 timmes ladding var det fulladdat igen och kunde slutföra dom sista 150 kvm utan problem, då jag kollade batteriet så fanns det 2/3 kraft kvar så när man laddat det fullt några gånger så klarar batteriet förhoppningsvis hela gräsmattan på 1 laddning.

Priset i butik blir något mellan 4-4.500:- för 37 och 4.5-5.000:- för 43:an
Robban, nu har du ju haft din klippare ett tag. Fler synpunkter/åsikter om den? Positiva, negativa. Måste erkänna att jag är lite skeptisk till att köpa en batteridriven...
 
Har klippt 3 ggr nu och är fortfarande mycket nöjd, den klipper riktigt bra och nu är jag nere på 40-45 mm, att jag går ner hela tiden gör att gräset blir kraftigare och tjockare vilket gör att batteriet inte klarar 300 kvm, om det inte gör det senare heller skall jag skaffa 1 batteri till så man har 2 fulladdade att snabbt byta när det ena är tomt. På 43:an följer det med 2 batterier och då den bara är drygt 1000 lappen dyrare är det prisvärt då batteriet är riktigt dyrt i inköp.

Maskinen är smidig och lätt och jag kan bara rekommendera faktiskt, har man över 300 kvm så kosta på en extra 1000 lapp för att köpa 43:an.

Såg att granngården har kampanj på Rotak 37 LI nu och tar 3.500:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.