Sådde gräsmatta förra året och den börjar bli riktigt fin. Tyvärr är det drösvis med kvickrot i den. Tar man död på en grästuva om man bara penslar på roundup på något/några strån eller måste man pensla en massa i varje tuva? Kanske inte fungerar att pensla överhuvud taget?

Hopplöst att ens försöka?

Om du är ivrig med gräsklipparen så kommer så småningom kvickroten gå tillbaka och gräsmattegräset ta över. Värre är om kvickroten fått fäste inne i häckar och buskar. Då kan lösningen vara att försiktigt dutta på roundup. Försiktigt! Det är lättare än man kan ana att få Roundup på fel växt! Som då alltid visar sig vara känsligare än det ogräs man ville utrota.

Jo jag får klippa gräset lågt och ofta.

Något man kan göra på långa växter, typ gräs, åkervinda och annat långt, är att rulla upp växten på tex en hushållsrulle innan, Och pensla/spraya mot den. Då kommer inte medlet på övriga växter. Men i ditt fall när kvickroten växer i gräsmattan så kommer roundupen skada omgivande gräs oavsett hur du gör. Vid nästa regn så sprids medlet till närliggande plantor.
Så i ditt fall är jag helt inne på samma spår som sommartorparen.

Men OM du skulle råka ha ihjäl några gräsplantor runt ogräset så är väl inte det hela världen, gräset kommer att ta tillbaka den kala fläcken ganska omgående.

hempularen skrev:
Men OM du skulle råka ha ihjäl några gräsplantor runt ogräset så är väl inte det hela världen, gräset kommer att ta tillbaka den kala fläcken ganska omgående.
Jag har väntat 12 månader snart...

Hur stor fläck talar vi om? Roundup skall ju enl. reklamen vara helt nedbrutet inom 48 timmar har jag för mig. Även om man skall ta reklamen med en nypa salt så borde man väl kunna anta att nya växter kan överleva där inom en vecka efter behandlingen.

En diameter på ca 20cm på ett par ställen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.