Vi håller på att förbereda för att rulla gräs på 350 kvm av vår tomt och har tagit in en kille som har gett oss ett helhetskoncept, där han ska forsla dit 45 ton matjord åt oss, ta bort 3 flak med annan jord och skräp och sedan köpa och leverera gräsrullar åt oss.
Jag har läst på ganska mycket gällande det här och de på Gräscenter rekommenderade att vi skulle använda oss av matjord som innehöll max 20% sand. Detta påtalade jag för vårt ombud och han sa att han kan leverera och sätta ihop precis den jord vi vill ha. De tre första jordlassen (av 5) tyckte jag såg hyfsat bra ut. De innehöll inga direkta rötter, dock en del småsten, men för övrigt helt ok. Men så kom han med det 4:e lasset och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det stinker gödsel, vid leveransen (nu har det torkat till) så var det så brunt så man förstod att det här var betydligt mer än 20% sand i och det värsta var att vissa högar av jorden innehöll så mycket grus och småsten att man knappt såg var jorden var. Även en hel del grenar, torkad halm och annat fanns med i högarna. När jag ringde upp vårt ombud så sa han att jordleverantören som han hämtat hos förut hade stängt (dagen innan Kristi himmelfärd), så han var tvungen att åka till en annan. Han sa att gräset lär ta sig ändå. Först tänkte jag att jag skulle förbi se det här, men när jag börjat forsla ut jorden så blir jag bara mer och mer förbannad. Den här jorden är ju för sjutton SÄMRE än den jord som vi har bett honom att forsla bort! Jag betalar ju honom för att få 45 ton MATJORD, då kan jag väl inte godta att en fjärdedel av det är rena skräpet?!
Jag tänker ringa honom imorgon igen och säga till honom att komma och forsla bort det senaste jordlasset, för det kommer jag inte acceptera. Men risken är stor att han kommer vägra. Vad har jag för rättigheter egentligen? I offerten så har han bara skrivit matjord bl a. Men visst borde det finnas något som definierar vad som är matjord och inte? Jag har ännu inte betalat, eftersom han inte är klar med sitt åttagande. Kan jag kräva att han kommer och hämtar de senaste lasset och ger mig två nya (eftersom ett jordlass är kvar att lämna) och kommer inte betala förrän han har gjort detta?

Jag bifogar en bild på jorden. Jag vet inte om ni ser hur den ser ut, men är den någon som kan säga om det kan vara accepterat som matjord?

• DSC_7434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det luktar gödsel om den och att du kan se gödsel är inte bra då den ska vara väl brunnen innan den används till odling och då ska den inte lukta.
Men att på bild avgöra jordens kvalite är svårt, vilket även gäller harpad matjord.

VI hittade glasbitar, skruvar, spik, kvistar, massor av sten, snäckskal, grästuvor mm i vår nya "harpade" matjord. Även den levererad av en reservleverantör då den ordinarie hade slut på jorden. Vi tvistade med vår entreprenör i ett halvår (dock utanför domstol, men med hot om det) innan han gick med på att byta ut jorden. Det har vi inte ångrat. Nu har vi en drömgräsmatta och barnen riskerar inte att få skador på fötterna. Sensmoral: ni ska ha det ni betalat för. Reklamera direkt och betala inte en krona om ni inte är nöjda. Det är inte billigt att transportera jordmassor omkring, men er entreprenör måste nog lära sig en läxa att kvalitetskontrollera det han köper in till kunderna.

• Gilla
amsa01
  • Laddar…
Ni påtalade max 20 % sand men vad har ni avtalat? Har ni bara avtalat matjord kan de bli svårt, definitionen nedan är saxat från NE och stämmer rätt bra på jorden ni fått...

"Matjorden består av en blandning av organisk substans och mineraljord, bildad genom plöjning och av grävande organismer... Mullrik matjord har en humushalt på 6–12 %, mullfattig mindre än 2 %..."

Vi har tyvärr inte skrivit i avtalet exakt vad matjorden ska innehålla, där står det bara matjord. Men jag har sagt att jag vill inte ha mer än 20% sand i jorden. Men däremot har jag aldrig sagt något om att jag inte vill att det ska vara småsten i jorden, det trodde jag nämligen inte matjord kunde innehålla, men det gör den här. Även i de 3 bättre lassen vi har fått, så har det varit en hel del småsten och då pratar vi mellan 2-4 cm stora stenar.
Jag fick i alla fall honom till att hämta det sista dåliga jordlasset och kräva att vi skulle ha samma kvalitet som de 3 tidigare lass, och så skrev jag igen att jorden ska max innehålla 20% sand och INGEN sten fick jag tillägga. Men ÄNDÅ så var det en massa småsten i jorden. Ska man acceptera det?
Jag pratade nämligen med gräsleverantören och de sa att gräset kan nog få problem med att fästa om det ligger en massa småsten på det översta lagret.

Den storlek på sten som du anger är nog svårt att undvika när du köper matjord på lastbil. Jorden försämras inte av lite småsten och andra mindre jordklumpar. Om det inte finns lite grövre material i jorden är i stället risken att jorden kan bli för kompakt.
Om man har gjort ett jämnt underlag till gräsrullarna så fäster de säkerligen även med lite småsten i ytan.
Personligen är jag inte för orolig att få för sandrik jord, hellre det än jord som blir för kompakt. Många dressar ju sedan sina gräsmattor med sand.

Ni har väl helt enkelt fått rötslam?
Nånstans ska dom ju dumpa det.
Gräsmattan lär växa oavsett underlag.

harry73
JennyMedHus skrev:
Vi håller på att förbereda för att rulla gräs på 350 kvm av vår tomt och har tagit in en kille som har gett oss ett helhetskoncept, där han ska forsla dit 45 ton matjord åt oss, ta bort 3 flak med annan jord och skräp och sedan köpa och leverera gräsrullar åt oss.
Ni anlitade killen för ett helhetskoncept (=funktionsupphandling) då är det bara intressant om ni får en fin gräsmatta, och om ni underhåller ghräsmattan som ni ska
-vattna vid torka,
- gödsla enligt alla konsters regler
- höst- och vårstäda (ta bort alla tjocka eklöv som ni får på hösten innan snön kommer)
- etc.

Då får ni en fin gräsmatta oavsett.

JennyMedHus skrev:
Vi har tyvärr inte skrivit i avtalet exakt vad matjorden ska innehålla, där står det bara matjord. Men jag har sagt att jag vill inte ha mer än 20% sand i jorden. Men däremot har jag aldrig sagt något om att jag inte vill att det ska vara småsten i jorden, det trodde jag nämligen inte matjord kunde innehålla, men det gör den här. Även i de 3 bättre lassen vi har fått, så har det varit en hel del småsten och då pratar vi mellan 2-4 cm stora stenar.
Jag fick i alla fall honom till att hämta det sista dåliga jordlasset och kräva att vi skulle ha samma kvalitet som de 3 tidigare lass, och så skrev jag igen att jorden ska max innehålla 20% sand och INGEN sten fick jag tillägga. Men ÄNDÅ så var det en massa småsten i jorden. Ska man acceptera det?
Jag pratade nämligen med gräsleverantören och de sa att gräset kan nog få problem med att fästa om det ligger en massa småsten på det översta lagret.
Hur mycket är massa småsten? Och sedan jämföra med eran mängd i jorden.

Nog tycker jag ni bråkar lite i onödan. Själv köpte jag "matjord" efter att dom grävt upp ett dike alldeles intill en landsväg. Jag hittade allt mellan yxhuvuden till rådjurshuvun.. Och säkert 100kg småsten. Och stora. Kratta kratta kratta och tänk vilken fin gräsmatta jag hade efter två månader.

Jag, bokstavligen, krattade bara och skottade med spade ut ut jorden och kastade på rustafrön för hand. Vattnade eller gödslade inget på hela sommaren. Grönare gräsmatta får man leta efter.

Jag tog hem 26kbm. = 3000:- inkl frakt :)

Oj, säg att det handlade om ca 450kbm och inte 45 som jag först trodde :)

Rullgräs kanske är känsligare dessutom.

harry73
Chrissofsweden skrev:
Oj, säg att det handlade om ca 450kbm och inte 45 som jag först trodde :)

Rullgräs kanske är känsligare dessutom.
Nu blandar du ihop allt:) TS skriver 45 TON (= ungefär samma mängd som du köpte)
Och jag tror inte att rullgräs är känsligare, snarare tvärtom

Ja, hur tusan tänker jag :x
Ett ton jord motsvarar, precis som du säger, ungefär 1kbm. Ja, men då står jag fast vid mitt antagande :)

Det ni ser till höger är frön från Rusta och "matjord" från väggrenen. Ca 10kbm. Så det är inte ett tjockt lager direkt. Okrattat. Jag vill tro att ni inte behöver oroa er speciellt mycket, bara dom ser till att ta bort skräpet som stora stenar, glas m.m.

DSC02005.jpg

Lycka till :)

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.