1 979 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Rönnsly?
Vi hade två ganska fula rönnar på vår tomt som vi högg ner. De hade växt upp i skuggan och var väldigt höga, taniga, krokiga och lite både blad och bär. Nu har det kommit upp en massa sly där vi högg ner dom och nu undrar jag hur det blir med den. Jag har läst att rönn blir väldigt olika beroende på om de växer upp i sol eller skugga och nu är stället där de står en väldigt solig plats med gott om utrymme. Det är kanske ett tiotal "slykvistar" som står upp. Kommer de att kunna växa upp till något "fint" eller kommer de att konkurrera ut varandra så att det bara blir en massa fula kvistar? För min del får de gärna växa upp till vanliga rönnar, något buskliknande små eller stora bara de blir gröna och med de fina röda bären. Kommer det att hända eller måste man barka och gallra? Just nu är de bara ca en meter höga och det skulle passa jättebra med någon form av rönnväxtlighet där de står så helst vill jag ju bara låta dom vara.
Jag skulle bara låta dom växa, och vartefter de blir stora ta bort de som är fula eller är för många. När träd är små så har de nytta av att stå i sällskap med andra. Sedan får man glesa ut.
Klicka här för att svara