Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

vintergrönskan hos varianter av bok

Jag skall anlägga några gröna barriärer mot insyn och för att få mer rumslighet kring husen. Kravet är att huvuddelen av dessa skall vara vintergörna i någon mening. Valet har därför fallit på bok som dessutom är ett favoritträd av rent estetiska skäl. Jag tänkte delvis göra segment där varianter av pelarbok växlas.(kanske som fond och skydd för rododendronbuskage) Jag tänkte fagus sylvatica dawyck, dawyck gold, någon enstaka röd dvs rohan obelisk/dawyck purple, med ev. carpinus betullus fastigiata.

Vet någon om dessa pelarvarianter av bok och avenbok är lika vintergröna som sina normalvarianter? Det är ju i båda fallen bara fråga om torra löv som hänger kvar men ändå.

2.    länk #2
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Bok och avenbok är ju helt olika trädsorter. Jag själv har rivit upp ett par hundra häckplantor avenbok för att nyplantera bok istället. Fullständigt vansinnigt att göra detta efter 3 år men jag irriterade mig på att avenboken blir så ful på vintern! Boken har ju kvar sina vissna löv på vintern och ger struktur. Nu skriver du inte i vilken landsända du bor i men här nere i Skåne har den äkta boken väldigt vacker gulbrun lövfärg. Avenboken förlorar merparten av vinterbladen och de få som sitter kvar är fult gråbruna.

3.    länk #3

Tack för svar!
    Naturligtvis är de helt olika arter. Pelaravenboken funderade jag mest på för att få variation. Bladmässigt tycker jag avenboken är underlägsen boken. Här i södermanland är mitt intryck att yngre vanliga bokar har de guldbruna löven kvar men att en del fullstora bokar släpper dem ihögre grad. T.ex. har jag sett att även en del blodboksexemplar släpper löven helt när snön kommer.
    Det verkar alltså finnas viss variation i hur bokvarianterna beter sig under vintern, och det är detta jag försöker ringa in...

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Men ingen av dessa är väl gröna under hela vintern ?

Om du väljer E-planta så blir du garanterad att häckplantorna har vissa egenskaper. Både bok och avenbok finns som E-planta. Så här står det i E-plantas sortimentslista angående bokens blad:

Boken får vacker orangegul höstfärg. Unga plantor, ungdomsskott från stammen på äldre individer, liksom klippta häckar, behåller bladen kvar efter höstfärgningen även om bladens färg övergår till en vacker läderbrun ton. Både bok och avenbok har kvarsittande blad under vintern. Skillnaden är den att boken har en vackrare brun färg samtidigt som bladen är släta och fullt utbredda, i motsats till avenboken som rullar ihop sina gråbruna, tunna blad.
    Senast redigerad av Sommartorparn 2012-02-17 15:29

5.    länk #5
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Tja. Vissa blad sitter kvar på avenboken men de flesta fälls. Bokens blad fälls till största delen då de nya bladskotten kommer på våren. Samtidigt finns det många som tycker att avenbokens bladverk är vackrare på sommaren än bokens. Annat att tänka på: avenboken klarar torka bättre än boken och klarar sig på ganska mager jord. Sedan kan skillnaden mellan - i detta fall - häckarna också bero på vindutsatthet. Men jag tycker ändå att min rödbokshäck ger visst insynsskydd på vintern.

6.    länk #6

intressant det där med torkan. Jag kan tänka att det är en särskilt relevant aspekt för häckar, där plantorna hålls små, och kanske aldrig får riktigt stora rötter. Man vet ju att bokar klarar sandiga jordar osv. men jag är ändå litet glatt överraskad av hur snart en trädplanta får ned rötterna på djupet även på torrt läge och sätter fart, s.a.s.

Nej vad gäller grönskan sommartorparn så är ju inga av dessa e.g. gröna, men de kan ha kvar löven och därmed ha samma arkitektoniska funktion genom vintern, dvs avskärma, skapa rum, mm. För riktigt grönska får man nöja sig med lägre lövalternativ som trädbuxbom, järnek mm eller barr som idegran mfl.

Någon som dristat sig att plantera quercus ilex, dvs järneksliknande ek, (bladen ser järnekstaggiga ut på små plantor) ibland kallad stenek? Jag har läst någonstans att den skulle må än bättre i norden än kring medelhavet där den finns idag, ger mörk skugga som en blodbok och kan vara riktigt vintergrön.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Någon som dristat sig att plantera quercus ilex, dvs järneksliknande ek, (bladen ser järnekstaggiga ut på små plantor) ibland kallad stenek? Jag har läst någonstans att den skulle må än bättre i norden än kring medelhavet där den finns idag, ger mörk skugga som en blodbok och kan vara riktigt vintergrön.
    Nja, de mår bättre av klimat med nederbörd på sommaren, vilket det är dåligt med runt medelhavet. Exempelvis England fungerar bra. Här i norden är dock vintrarna för kalla, eller i första hand har vi för mycket tjäle. När vårsolen börjar lysa på löven så behöver trädet vatten för att inte torka ut, men är det tjäle så blir det svårt.

De kan klara sig i sydligaste Sverige, men förr eller senare kommer det en hård vinter och då stryker de ofta med.

8.    länk #8

Det är nog korrekt det där med tjälen - vintergröna blad är litet av en motsägelse här uppe-ett kamikaze-fenomen rent evolutionärt. Kanske kunde quercus ilex fungera i indirekt uppvärmd och tjälfri stadsmiljö...å andra sidan, om sanningen skall fram behövs inte den kompakta skuggan den ger om sommaren här uppe. Den har dock ett vackert bladverk och har vissa blad egenskaper samt slät stam som påminner om boken - kanske kunde den med tiden fås att anpassa sig och delvis lövfälla för att undvika uttrorkning liksom boken.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42