Vårt gamla fina plommonträd fälldes tyvärr av stormvindar för inte så länge sedan. Det bar så väldigt god frukt så jag undrar om det går att rädda? Kan man kilppa ett skott eller en gren och få det att skjuta rötter för plantering? Årstiden är kanske inte den rätta men jag skulle vilja ge det ett försök ändå.
Någon som vet om detta är möjligt och i så fall vet hur man skall gå till väga?
Det är ju inget problem att prova lite oilka åtgärder, kvistar har du ju så att det räcker och blir över. Stick ner några rakt i jorden, sätt några i vatten inne, plantera några i kruka inne, köp "rotfrämjande medel" till några.
Ta inte för stora kvistar, då orkar de inte med. Ta olika sorters kvistar till varje metod så ökar också chansen.
Om du har något annat plommonträd, ett äppelträd, en rönn, sälg, pil eller kanske körsbär eller päronträd kan du också chansa på ympning. Hur det går till kan du googla på, det är bra att ha bilder på hur man gör. Men det är alltså ingen omöjlighet att ympa på ett annat trädslag, vårt körsbärsträd är ympat på äppelrot har det visat sig, vi har numera både äpplen och körsbär på samma träd.
Annars kan du ta skott från den "brutnaste" sidan, de kommer ändå att dö, saven stiger juy i barken och går inte runt, så sidan som inte är av kommer att ha chans att grönska.
Trädet är inte av ovan mark. Förmodligen har rötter brutits av och det ligger nästan rakt ner. Jag har sågat av de grenar som hänger på andra träd. Jag tror att jag har störst chans att låta det vara och när och om det grönskar (om skadan inte är för stor) ta av de skott som ser friskast ut.