Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Gödsla en gräsmatta nu?

Om jag skulle få för mig att gödsla gräsmattan nu, skulle det funka eller får jag bara problem?

2.    länk #2
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Finns ingen anledning att göra det nu, gräset växer ju inte nu. Vänta tills våren.

3.    länk #3
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    I stort sätt meningslöst och du skall absolut inte lägga på kväve så här års.
    .......or oatävööööööööö

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Nä det var väl det jag misstänkte att det inte skulle göra någon nytta.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Mar 2005

Du bör lägga en giva på hösten då gräset behöver xtra mkt energi för att klara den solfattiga vintern.

6.    länk #6
    LenaThs avatar
    Nykomling Medlem: Mar 2012
    Län: Kalmar

Lånar tråden och undrar:

Men nu då? Är det läge nu att gödsla? Om värmen håller i sig räknar jag med att gräset börjar spira vilken dag som helst här (sydöstra Småland, zon 1/2). Jag såg att bönderna härikring körde gödsel på vallarna förra veckan, och det är ju i princip samma sak. Gräs som gräs liksom.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Det är för tidigt. Vänta tills gräset kommit upp en 5 cm. Då kan den tillgodogöra sig gödslen bäst.

Om det är kögödsel bönderna kör ut nu så är det en helt annan sak. Den bryts ned långsamt.

Här kan du läsa lite om vårskötsel av gräsmatta.
    http://www.odla.nu/artiklar/ute/gras...rda-grasmattan

8.    länk #8
    LenaThs avatar

Ok,tack. Jag får väl tåla mig lite då.

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Feb 2011
    Län: Skåne

gödsla på, det går alldeles utmärkt nu. över 5+ och gräset börjat knaka / F.d Greenkeeper

10.    länk #10
    LenaThs avatar

Hehe, som (nästan) alltid; svaret beror på vem man frågar och det finns inget rätt eller fel.
    Jag får väl köra åå nån sorts genomsnitt och gödsla när gräset är 2,5 cm. I snitt sett över hela gräsmattan då förstås.

11.    länk #11
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Man börjar ju med att plocka, räfsa, riva och ev vertikalskära innan det är dags för årets första gödning.
    .......or oatävööööööööö

12.    länk #12
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32

Plocka - check
    Räfsa - snart klart
    Köpa gödsel - planerat att göra någon dag =)
    Vertikalskära - tar vi nästa år

13.    länk #13
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Här finns det mycket att läsa om hur man får en schyst gräsmatta. En del säger så andra säger så, här är i alla all en som har lyckats med sin gräsmatta

http://www.olleberg.nu/grasprogram/v...sommarprogram/

14.    länk #14
    LenaThs avatar

Plocka och räfsa - i stort sett klart (mycket plockning av ris, kvistar och grenar blev det, jisses vad några björkar och ett par ekar släpper ifrån sig under en vinter), utöver det tänker jag inte lägga så mycket energi på att få en perfekt gräsmatta så länge renoveringen pågår. Men lite hönsgödsel för att se om det går att få bukt med mossan som tagit över stora delar hade jag ändå tänkt mig.

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Lyckligtvis rasar världen inte samman om man inte följer Olle Bergs gräsmatteprogram. Det går att ha en mera "laid back" inställning till sina grönytor i trädgården (och slippa en massa jobb och kostnader).

http://www.odla.nu/artiklar/ute/gras...kta-grasmattan
    (klicka bort de reklamrutor som först skymmer artikeln)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42