Vi kommer plantera en del på den skuggiga delen av huset och funderar nu på buskar/träd som passar i skuggiga partier. Inte sk uggiga hela dagen, men större delen av förmiddagen, först på eftermiddagen kommer solen fram. Så min fråga är alltså vilka buskar som kan passa till detta i Zon 4/5. Prydnadsbuskar/bärbuskar eller vad som helst funkar.

Finns det eftermiddagssol så är det inget renodlat skuggläge utan snarare halvskugga. Det funkar för de flesta buskar och träd, inklusive bärbuskar. Med ett träd är det ju dessutom så att det växer på höjden, så kronan kommer med tiden att få sin släng av middagssolen även om det står på fel sida av huset.

Det är förstås inte guldläge för de allra mest solälskande som ölandstok och lavendel men annars bör de flesta buskar funka. Vill ni ha rosor där så vill de ju gärna ha sol men det finns mer skuggtåliga sorter - mossrosen 'Henri Martin' är den enda jag vet rakt av men det finns fler, jag är ingen roskännare.

Så långt solmängden men sedan är det klimatet också. Skuggläge är ju ofta lika med norrläge och är det så måste ni tänkta på härdigheten också. Skuggigt norrläge kan betyda att ni måste plussa på litet på er vanliga zonsiffra.

Jo det är ju direkt norrsida. Får kolla upp zonerna lite då. Tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.