1 840 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Äppelträd
Tänkte gå ut och ta hand om äppelträden nu. Hade egentligen tänkt testa JAS-metoden i år, men all frukt satt kvar till i början av oktober så det verkade inte som rätt tid.
I år har jag verkligen haft massvis med frukt, från mina 4 träd hade jag inga problem att fylla en skottkärra i veckan med fallfrukt.
Träden har förr varit klippta under vintern varje år eftersom det var vad vi trott var rätt.
Förra vintern klipptes inget, så nu är det snart 2 år sedan något klipptes.
Har försökt läsa mig till hur jag bäst ska gå till väga för att klippa detta just nu. Jag har som ni förstår mycket vattenskott i toppen efter alla år av vinterbeskärning på helt fel sätt.
Tänker jag rätt i att det kanske är bäst att fokusera på att ta hand om kanske hälften av vattenskotten och sedan beskära ner de grenarna som dels verkar sjuka samt de som är på tok för långa för sitt eget bästa?
Tacksam för snabba tips.
I år har jag verkligen haft massvis med frukt, från mina 4 träd hade jag inga problem att fylla en skottkärra i veckan med fallfrukt.
Träden har förr varit klippta under vintern varje år eftersom det var vad vi trott var rätt.
Förra vintern klipptes inget, så nu är det snart 2 år sedan något klipptes.
Har försökt läsa mig till hur jag bäst ska gå till väga för att klippa detta just nu. Jag har som ni förstår mycket vattenskott i toppen efter alla år av vinterbeskärning på helt fel sätt.
Tänker jag rätt i att det kanske är bäst att fokusera på att ta hand om kanske hälften av vattenskotten och sedan beskära ner de grenarna som dels verkar sjuka samt de som är på tok för långa för sitt eget bästa?
Tacksam för snabba tips.
Visserligen är numera JAS-klippning att föredra men du kan mycket väl göra en vinterbeskärning denna säsong för att till sommaren gå över med putsning och framöver använda JAS-metoden.
Vinterbeskärning på 'fel sätt' - tja - det gjorde man ju alltid förr i tiden så så vansinnigt fel kan det ju inte vara. Det är inte mängden vattenskott som orsakats av vinterbeskärning utan snarare att vinterbeskärningen varit felaktigt gjord. Se till att varje huvudgren har kvar en/två skott som inte beskärs - då leder du tillväxten till dessa och förhindrar en större mängd nya vattenskott. Till sommaren putsar du dessa skott. Sjuka och skadade grenar tar du naturligtvis bort. Det viktigaste är att hålla in grenarna så att de varken blir alltför långa eller för kraftiga. Har de nått ett omfång av en (tunn) handled börjar det bli för sent - då är det större chans att såret blir alltför stort.
Vinterbeskärning på 'fel sätt' - tja - det gjorde man ju alltid förr i tiden så så vansinnigt fel kan det ju inte vara. Det är inte mängden vattenskott som orsakats av vinterbeskärning utan snarare att vinterbeskärningen varit felaktigt gjord. Se till att varje huvudgren har kvar en/två skott som inte beskärs - då leder du tillväxten till dessa och förhindrar en större mängd nya vattenskott. Till sommaren putsar du dessa skott. Sjuka och skadade grenar tar du naturligtvis bort. Det viktigaste är att hålla in grenarna så att de varken blir alltför långa eller för kraftiga. Har de nått ett omfång av en (tunn) handled börjar det bli för sent - då är det större chans att såret blir alltför stort.
En tumregel gällande beskärning om det handlar om att beskära delar som är försvagade är att man gör det när det är torrt. Fukt och kyla kan medföra att svampangrepp m.m. får lättare fäste och beskärning när det är kallt (kring 5-6 minus) kan medföra att snittytorna fryser och sprängs vilket medför större sår. Ett tips är att börja direkt efter midsommar så slipper du få ner så mycket mogen frukt. Förvisso är det mycket kart men de som blir kvar har ju större möjlighet till all god näring och kanske slipper trängas i konkurrensen om plats och sol. Om du har problem med att trädet skjuter mycket vattenskott är JAS definitivt att föredra (har själv märkt att exempelvis Aroma skjuter duktigt med vattenskott). En anledning till att man beskar under vårvintern var att oftast hade man relativt gott om tid, under JAS var det ju högsäsong för skörd.
Klicka här för att svara