Jag behöver alla tips och råd jag kan få med beskärning av våra träd i trädgården.

Jag har en bollpil/klotpil som jag planterade i våras och som vuxit enormt bra. Nu undrar jag om man generellt bör beskära den och isf hur pass mycket. Tänker främst på att få ett fint träd med vacker krona.

Sedan har jag ett äppelträd från 2007 som varit blygsamt beskuret av tidigare ägarna och som jag beskurit det jag tordas.

Därefter har vi de två sorgebarnen i form av ett sötkörsbärsträd och en miniatyrkörsbär, varav den senare bär blad längst ut på grenarna (ser ut som MussePigg-öron). Dessa träd blev illa åtgångna av förra vintern (hararna kom plötsligt åt att gnaga bark ovanför gnagskyddet pga snönivån) och antagligen av den bristfälliga planteringen (djupt i jorden, under ympningspunkten), samt den blygsamma utgrävningen av planteringshålen. De är nu omplanterade och jag hoppas att få liv i dem och att det ska gå att få kronan snygg på "MussePigg", med fler grenar och bladväxt/skott på grenarna närmare in mot stammen. Ska man helt sonika såga av en av huvudgrenarna denna höst, låta det växa ut en ny och klippa av den andra nästa höst?

Alla tips & förslag mottages tacksamt!

• Bollpil2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträd.jpg
    Skapa konto
  • Sötkörsbär.jpg
    Skapa konto
  • Miniatyrkörsbär.jpg
    Skapa konto
Bollpilen har i sig en ganska vacker krona och det finns inget som säger att den måste beskäras. Det som kan tas bort är döda grenar. Sedan är den ganska nyplanterad och en pil mår bra av att stå minst en växtsäsong utan att beskäras. Om du ska beskära så bör det ske under våren.

Äppelträdet kan man ju tänka sig ta bort den lägst sittande grenen och sedan givetvis ta bort de grenar som går in mot kronan och de som skaver mot andra grenar. Det finns dock inget som säger att man måste beskära äppelträd.

De två stackarna är ju lite vanskliga. Hur mycket av barken och hur djupt har hararna gnagit? Jag hade nog inte satt igång någon jättebeskäring utan väntat för att se vad som klarar sig. Om gnagskadorna inte är för omfattande kan trädet valla över skadorna själv. Jag hade nog gjort en större utgrävning av gräsmattan runtom för att nästa vår ge träden optimal hjälp i form av gödsel (dock inte senare än till midsommar). Gräs tar mycket näring och konkurrerar med unga träd. Vad som kan tas bort nu är det som är dött i grenväg. Annat hade jag nog absolut väntat med för att se vad vintern tar med sig. De är ju i de allra flesta fall ympade och till våren finns det möjlighet att de skjuter skott under gnagskadorna.

Tack för ditt svar Ophelia d^_^b
Körsbärsträden är omplanterade (syns inte på bilderna), med avsevärt större planteringgropar (djupare + vidare) och satta en bit ovan marknivå, med fin planteringsjord (gamla markjorden=kompakt, hård lera). Tänker följa ditt råd och vänta en säsong och se om de tar sig, myllar i lite kogödsel så att de får lite näring inför vintern.

Jag skulle INTE mylla ner kogödsel nu utan ta det till våren men inte efter midsommar. Att ge vedartade träd/buskar gödsel inför vintern som bl a innehåller kväve är ingen bra idé. Kväve gör att växter växer men egentligen inte "på riktigt" om man ska se på en cellnivå. Cellerna fylls med vatten och de fryser sönder då cellväggarna inte har förvedats. En växt som är vedartad ska få avmogna i lugn och ro för att klara vintern. Däremot kan man lägga en trevlig liten bädd av löv kring träden för att stimulera mikroorganismerna och maskarna älskar ju sånt. Ett tips är att bädda när tjälen lagt sig annars blir det bara mögel och tråkigheter (gäller speciellt om man bäddar in lägre buskar/växter).

Om växterna behöver ha en skjuts till våren och kanske verkar tagna och t o m angrips i högre utsträckning av exempelvis bladlöss kan en dos av Biobalans/Binab vara toppen annars duger det jättebra med kogödsel (tillför även gott mullämne till jorden). Jättebra om de får två givor gödsel under vår/sommar med sista givan vid midsommar. Biobalans/Binab är kompost och innehåller mikroorganismer som fungerar till att stärka växter. Det används ganska ofta av de som odlar rosor, pioner och clematis. Det innehåller bl a thricodermasvampar och kan hämma andra svamparter som finns i jorden.

Bra tips, jag hoppar över gödslandet innan vintern då.

LilleNo skrev:
Tack för ditt svar Ophelia d^_^b
Körsbärsträden är omplanterade (syns inte på bilderna), med avsevärt större planteringgropar (djupare + vidare) och satta en bit ovan marknivå, med fin planteringsjord (gamla markjorden=kompakt, hård lera).
"Syns inte på bilderna", betyder det alltså att bilderna är tagna innan omplanteringen?
Hoppas det för på bilderna ser det verkligen minimalt tilltaget ut. Och det är bredden som är viktig, speciellt när den omgivande jorden efter vad det låter inte är så bra.
När det gäller beskärning av körsbärsträden ska du inte vänta bara en säsong utan du bör inte börja beskära förrän du ser att de har kommit igång att växa ordentligt. Ordentlig tillväxt för sötkörsbär innebär årsskott av åtskilliga decimeters längd, ända uppåt en meter.
Sedan undrar jag också litet, när du talar om fler grenar och att såga av huvudgrenar, vad du har för förväntningar på körsbärsträdens växtsätt. Sötkörsbär blir stora träd och om man jämför med äpple ägnar de sig som unga mer åt längdtillväxt på befintliga grenar och mindre åt att förgrena sig. De kommer att se glesa, spretiga och slaniga ut under längre tid än ett äppelträd skulle ha gjort.

Jepp, bilderna är tagna innan omplantering. Numera är diametern på planteringsgroparna större och djupare, sedan är träden planterade en bit ovan marknivå (liten kulle).
F ö så låter det som att jag gör bäst i att vattna dem så bra som möjligt nästa säsong (inga blad kvar nu) och försöka få fart på tillväxten. Ingen beskärning på ett bra tag mao.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.