Jag har ett antal (100+) bondsyrener (syringa vulgaris) som har sitt ursprung från rotskott. De flesta av dem växer som vanligt, d.v.s. som ogräs och skjuter nya rotskott. Precis som jag vill ha det.
Några av dem sitter dock längs en bergkam i halvskugga och verkar ha det kämpigt. Sätter blad på våren och får några blomstänglar. Bladen blir ljus- och mellangröna och inte den mörkgröna som det brukar vara. De växer heller inget på höjden eller sätter rotskott. Helt klart trivs de inte. De övriga skotten från samma källa växer så det knakar.

Vad kan det vara? Sur jord? Det är befintlig skogsmark på denna ytan. Jag har grävt ur och planterat i välgödd åkerjord. Kanske en rejäl kalkgiva? Några tips?

Redigerat:
Syrén är ju som du är inne på inte så kinkiga. Min gissning är att de har det för torrt vid bergskammen, det blir nog för väldränerat där. Om växter inte trivs så är det nästan bättre att prova med nåt annat.

Det går inte att fylla på lite mer jord?

Vår 100m långa syrenhäck stod o stampade tills dess att vi la ut 100m bevattningsslang (svettvarianten). Sedan vart den glad o växer o frodas.

Tack för tips! Skall testa mer bevattning till våren. PH:t verkar vara OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.