Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Nej, jag hade inte tagit poppel. Poppel blir träd om du inte klipper, dom skjuter rotskott och blir inte så snygga.
    Jag förstår att du vill ha en snabbväxande häck, men fundera lite på vilket jobb du vill lägga ner, vill du ha en klippt som behöver klippas ett par ggr varje år, kanske friväxande? Kanske en som du kan kapa ner när den bli ful om man t.ex har missat beskärningen några år?
    Ok, mina favoriter är:
    Avenbok: Tät, hög om man vill, genomgående stam (klipps inte ner)
    Liguster: Mycket tät, kan kapas ner om den blir ful, växer fort.
    Måbär: Tål allt, tät, grönskar tidigt, kan kapas ner om den blir ful, växer fort.
    Syren: Långsam i starten men sedan växer den på bra, tar plats men inte så mycket jobb om man inte vill. Och en klassiker.
    Spirea: Bred, tät, klipps inte (ok, helst inte) växer mellanfort i starten, blommar snyggt.
    Häggmispel: Växer fort, kan vara friväxande eller klippt, kanske inte den tätaste men snygg och tålig.

Och min hat-häck: Thuja. För att den är så trendig och alla planterar den, dyr är den och dör för dom flesta första eller andra året, har sällan sett snygga thujahäckar i sverige.
    Kan du tänka dig att komplettera ovanstående med info om hur pass fort resp häck växer?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland

Svar från Hortogreen:

"Vanlig bok – Fagus sylvatica – säljer vi som häck i 10-pack. De finns inte i vår webbutik men odlaren som vi köper de andra häck plantorna ifrån har dem på lager. Priset är 23 kr/st för storlek 50-80 och 29 kr för storlek 80-100. Avenbok (Carpinus betulus) hittar du i vår webbutik, se ”Häckväxter” art. 512, priset är 219 kr/ 10 st i storlek 50-80. Dessa går också att få i storlek 80-100 för 29 kr/st."

Alltså:
    230kr/10p 50-80cm höga.
    290kr/10p 80-100cm höga.

Jag önskar en normaltät häck, ska vara 2m i höjd. Är 3-4st/meter okej?
    Kanske ska satsa på 80-100 så når den höjden snabbare?

3.    länk #18
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

3 per meter är lagom. Kolla med lokala trädgårdsbutiker, de kan också beställa om de inte har hemma. När jag köpte bokplantor förra året, 150 stycken, beställde jag storleken 50-80cm. Jag velade ett tag och funderade på att beställa högre. Nu hade jag tur, de plantor jag fick var mycket kraftiga och fina och uppåt 80cm höga. Jag fick lite rabatt när jag köpte så många, betalade runt 20:- styck (har till och med för mig att det var under 20:-), så kolla med din lokala butik.

Första säsongen växer inte plantorna så mkt, eftersom det tar lite tid att etablera rotsystemet. men mina sköt fart bra i slutet av säsongen. Visst vinner du lite tid på att beställa högre plantor. Det är bara plånboken som avgör.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42