Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Stängt ämne Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

Jag skrev detta i en annan tråd och tycker det förtjänar en plats i denna tråd liakså.
    Några arbetskamrater till mig skulle anlägga rullgräs på en kommunal yta där många människor och med stor sannolikhet även fordon skulle gena över.
    De lade först lermassor och tokpackade med stor maskin. Sedan lade de matjord och tokpackade med maskinen. Sedan lade de på ett tunnt lager grus och packade det med storpadda 500 kg. Därefter rullade de på gräset och vattnade i vanlig ordning.

Vågar sig någon på att gissa hur gräsmattan ser ut idag?

@tossegubbe

Jag förstår vad du menar. Om 32:an redan är där och det är på glesbygden så förstår jag att han kan få uträtta lite av varje. I stockholmstrakten däremot så finns det ingen anledning att ha kvar en 32:a en minut för länge. När den har gjort sitt så ringer man nästa åkeri efter en finplaneringsmaskin. Det handlar inte om vilken maskin som arbetar marginellt snabbast, utan om timpenningen. 32r skall inte syssla med finplanering just för att de kostar så förbannat att hyra. De skall stå och sleva djupa hål och ha en myriad mindre fordon som åker i cirklar runt omkring och servar den maskinen, för att få minsta möjliga stillestånd. Jag hävdar inte att det är omöjligt eller ens svårt att finplanera med en sådan maskin. De brukar oftast ha en ypperlig hydraulik som går bra att finlira med.

@gb79

Jag har visst kört förbi ett träd som senare dog. Sedan fällde jag upp stödbenet.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #47
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

Köper den? tja det var ganska länge sedan vi köpte in den i firman och ja jag har kört både den och ngt halvdussin andra entrepenadmaskiner vi har i firman en del men som jag sagt tidigare är jag ingen expert eller kör maskin på heltid.
    Dock pratar jag dagligen med killarna som kör våra maskiner och med beställarna så jag vet inte varför dom skulle ljuga för mig när dom påpekar sådana här saker till mig och jag har heller ingen orsak att betvivla deras kompetens.
    20cm matjord? låter som slöseri tycker jag, normalt brukar vi lägga 10-15cm entrepenadjord som man kan larva och köra över bäst man vill i stort sätt och sedan som sista finjustering innan sådd så lägger vi ett tunt lager fin kvalitetskontrolerad och näringsjusterad matjord (ca 5cm) som krattas ut det sista utan att man går i onödan på den.
    I detta lager sås och gödslas det sedan innan om gallervältar det hela så frön och gödning kommer ner i jorden.
    Att det blir enstaka fotspår gör inget men däremot har vi märkt att gräset dör eller inte växer om det råkar bli en "stig" som gubbarna använder tex till fikabaracken och det då blir alltför tilltrampat på just det stället.

ja men att inte du köper den då o börjar anlägga trädgårdar?
    du besitter ju med all kunskap hur man gör, och man fick ju absolut inte köra med grävmaskiner i trädgården först, nu sitter du o bemästrar oss med att du ska göra allt med din 32 tonnare?

är du på riktigt att du tror man lägger ut 20 cm harpad matjord på en gång?
    och om du då bara lägger 5-10 cm hur ska du undvika köra o trycka till allt så de inte växer nåt alls sen?
    även om du bara drar ut de me skäret som du säger o inte trycker till, hur ska du kunna gå med såvagnen eller rulla ut färdigt gräs om du inte går o trampar innan o rättar till efter dig?

nog för att ja är tönt o sitter o hänger på forat på ledig tid men hur mycket kan vi diskutera detta egentligen, vi är iaf två som jobbar med detta o säger hur de görs i praktiken. och ja, det funkar.
    sen sitter du o vet hur allt ska göras i teorin. och ne, vi som jobbar med det har aldrig fått detta bekräftat i verkligheten att nån ringt o säger att hörru, gräsmattan växer inte på den tomten du la ut o tryckte till med grävarn. eller där du körde förbi ett träd, det trädet dog.
    men visst kan ja säga att ytan bör vara lite mjuk o gärna uppluckrad, men ja menar nån cm högst.

ja har ett anläggningsföretag och ja visar mer än gärna upp resultaten på mina jobb. ja tycker ni stirrar upp er på för många småsaker. de är ingen raketforskning.

mvh daniel
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #48
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

Ja här brukar antingen 20tons hjularen eller 32:an få stå kvar hela byggtiden eftersom dom är ovärderliga hjälpmedel att ha till hands för lossning och lyft mm, dom har pallgafflar och rototilt, kranarm osv så en skicklig förare kan i stort sett ställa in en pall gips i en dörröppning (balkongdubbeldörr) på andra våningsplan runt ett hörn igenom en byggställning Eller taklyfta tegelpall utan att behöva gå runt hela huset.
    Snacka om effektivt hjälpmedel..
    Nu är det inga nya maskiner för det skulle bli för dyrt men det funkar lika bra för det och så finns tillgängligheten, maskinföraren får hjälpa till med andra saker på bygget när han inte kör maskin och det funkar bra här i skogen när det inte ska knusslas så fast jag vet att det skulle vara svårt att hitta en förare som kan tänka sig att göra andra arbetsuppgifter i storstäderna.

@tossegubbe

Jag förstår vad du menar. Om 32:an redan är där och det är på glesbygden så förstår jag att han kan få uträtta lite av varje. I stockholmstrakten däremot så finns det ingen anledning att ha kvar en 32:a en minut för länge. När den har gjort sitt så ringer man nästa åkeri efter en finplaneringsmaskin. Det handlar inte om vilken maskin som arbetar marginellt snabbast, utan om timpenningen. 32r skall inte syssla med finplanering just för att de kostar så förbannat att hyra. De skall stå och sleva djupa hål och ha en myriad mindre fordon som åker i cirklar runt omkring och servar den maskinen, för att få minsta möjliga stillestånd. Jag hävdar inte att det är omöjligt eller ens svårt att finplanera med en sådan maskin. De brukar oftast ha en ypperlig hydraulik som går bra att finlira med.
    .

4.    länk #49
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västra götaland

Köper den? tja det var ganska länge sedan vi köpte in den i firman och ja jag har kört både den och ngt halvdussin andra entrepenadmaskiner vi har i firman en del men som jag sagt tidigare är jag ingen expert eller kör maskin på heltid.
    Dock pratar jag dagligen med killarna som kör våra maskiner och med beställarna så jag vet inte varför dom skulle ljuga för mig när dom påpekar sådana här saker till mig och jag har heller ingen orsak att betvivla deras kompetens.
    20cm matjord? låter som slöseri tycker jag, normalt brukar vi lägga 10-15cm entrepenadjord som man kan larva och köra över bäst man vill i stort sätt och sedan som sista finjustering innan sådd så lägger vi ett tunt lager fin kvalitetskontrolerad och näringsjusterad matjord (ca 5cm) som krattas ut det sista utan att man går i onödan på den.
    I detta lager sås och gödslas det sedan innan om gallervältar det hela så frön och gödning kommer ner i jorden.
    Att det blir enstaka fotspår gör inget men däremot har vi märkt att gräset dör eller inte växer om det råkar bli en "stig" som gubbarna använder tex till fikabaracken och det då blir alltför tilltrampat på just det stället.
    ja men nu är du ju nästan på samma spår som oss som kör me maskinerna.
    jaja nu har du dina 5cm jord o under det får man köra bäst man vill säger du, det blir ju skillnad mot i början av tråden när du ropar hej o hallå att ingen grävmaskin får komma in i trädgården om de ska kunna bli gräsmatta där.
    din stig som du säger där de inte växer nåt till baracken det är väl efter de sått de gått i det du menar? det är väl en jäkla skillnad mot att köra eller gå på jorden innan man sått.

sänk dina 5cm till 2-3 o vi menar ju exakt samma sak hur ett jobb ska utföras. men vi ska väl inte behöva krångla till det i onödan i denna långa tråden.

här ska läggas gräsmattor i sommar iaf!!
    lycka till med dina o säg till dina grävmaskinister o inte köra i närheten av trädgården som du skrev i början av tråden, nä just det, man fick fast inte på den sådda gräsmattan var de så du mena

och för att förtydliga mig så vill ja mena på att de räcker att kratta upp ytan o raka till det om de nu skulle va denna hemska hårda yta vi så illa pratar om.

inga konstigheter som färjan håkan säger
    Senast redigerad av gb79 2010-03-21 16:23

5.    länk #50
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

Ja klart som fanken att man krattar ner fröna, men ve den som kliver där efter krattningen.

6.    länk #51
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

DÅ vi nu är tämligen långt ifrån frågan om mängden jord som den här tomten behövde så lägger jag igen tråden också

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42