Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Norrbotten
Har jag misslyckats ?
Jag håller på göra i ordning min tomt runt nybygget, och körde på ca. 10 cm med matjord på området (ca. 600 kvm) för en dryg vecka sedan där jag ämnar att anlägga en gräsmatta.
Problemet är att jag inte sådde direkt, utan tänkte vänta ett par veckor så att det blir lite mer dagg på kvällarna..
Men samma kväll som vi körde ut matjorden så kom det en störtskur, vilket i och för sig visade mig alla svackor och höjder som jag nu har krattat till. Men nu har det varit ihållade solsken varje dag med +30 grader, vilket har gett mig en stenhård skorpa ovanpå matjorden, med sprickor här och där.
Är matjorden värdelös nu, eller har ni något bra tips på hur jag ska gå tillväga för att luckra upp ytan (om det går) för att så fröna? Är det vattning + jordfräs som gäller?
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västra Götaland
Jord blir aldrig värdelös. Jag hade väntat till det blev lite svalare dvs att det inte är så varmt sedan vattnat och sått. Vi hade kvar vit markduk från dräneringen och om man vattnar grundligt, så och lägger över duken så behöver man inte göra ngt förrrän då man tre veckor senare tar bort duken med en fantastisk gräsmatta under.
En nysådd får inte torka ut och är det varmt hela tiden så blir det till att vattna hela tiden.