Nu har vi hyvlat av knappt 20 cm runt om hela huset. så nu ska vi fylla upp med anläggningsjord/matjord innan vi rullar ut gräset.
Frågan är om man ska låta jorden stå över vintern innan man rullar ut gräset för att undvika sättningar. Eller om det räcker att köra med en gallervält med ordenliga tyngder på och rulla ut gräset direkt.
Det skulle ju vara trevligt att slippa titta ut på en jordmatta när vårsolen tittar fram...
Är det någon som har erfarenheter av sättninger under gräsmattan?
Ja, man kanske ska lugna ner sig lite och låta sakerna ta sin tid.
Om man gör som jag och lägger på 20cm jord. Vet ni om det kommer att röra sig mycket? Jag hade tänkt använda det som de kallar sorterad jord, eller anläggningsjord.
Senior medlem
Medlem: Sep 2004
Blogginlägg: 3
Har ni bara rört det översta lagret på 20 cm så blir det inte så mycket sättningar.
Men har det gått stora maskiner på tomten under byggtiden så kan du kanske fått traktorsjuka.
Då är jorden så packad under att vatten och näring har svårt att tränga igenom "skorpan".
Ja, det har åkt en del gräskopor och lastbilar över stora delar av tomten. Dessutom är det lerjord under, så idag när det regnade så står det faktiskt vatten på baksidan trots att det är ganska bra fall mot slutet på tomten.
Det var därför vi tog till med 20cm matjord, alla andra verkar köra 10cm i vårt område.
Senior medlem
Medlem: Sep 2004
Blogginlägg: 3
Det är lätt hänt att det ställer sig vatten på tomten för det man har planterat något som suger upp det. Gräset kommer sannolikt att ta hand om vattensamlingarna sedan. Om det bara står vatten någon/några dagar efter ett regn så är det nog lugnt, men står det längre än så....?
Sök på nätet efter "traktorsjukan", det finns en del att läsa, men jag tror/hoppas inte att det är någon fara i ditt fall, eftersom du har bra fall som du säger.