Tomter
hsd: Jag gjorde en liknande affär för en massa år sedan, då hade Lantmäteriet ett fast pris för detta och de fixade alla papper Så ring Lantmäteriet och fråga
Byggahus027382: Hej Finns det någon runtom Umeå trakten (Max 30 minuter bort) som vill stycka av tomtmark eller redan har tomtmark den vill sälja?
cinema101: Hej Har skickat meddelande till dig. vi skall stycka av en tomt i Björlanda inom kort. [citat]
Karl Kr: Den här börjar bli lite gammal. Men intresserad arv hur det gick för er? Det jag har lärt mig är att huset på den avstyckade tomten och den kvarvarande tomten måste vara bostadshus, antingen fritidshus eller för permanentboende. Det är bara de som kan ge en ianspråktagen yta eller hemfridszon när man ansöker om dispens från strandskyddet för att få bygga. Det kan en
Stigur-Olafur: [citat] Det är precis vad jag gjort. Jag har fått svaret "det går inte att svara på" "det är olika från fall till fall" osv. Reglerna verkar tolkas och appliceras på olika sätt beroende på vem som vill stycka av. Jag har svårt att förstå varför vi ens har ett Lantmäteri i Sverige.
Noell: [citat] Stjärnorna är inte X-områden. Stjärnorna är en del av grundkartan, och ligger dessutom utanför detaljplanen. X-områden är en planbestämmelse som innebär att marken som har ett X ska vara tillgänglig för allmänt ändamål, exempelvis en gångväg över privat mark. Det är i regel då kommunen eller den enskilda huvudmannen som ansvarar för driften av området. Men något
Claes Sörmland: [citat] I grund och botten har du rätt att ta bort den del av slänten som ligger på din mark. Men du måste vid schaktningen tillse att du inte skadar grannens fastighet med åtgärden. Finns allmänna hänsynskrav och även mer specifika sådana för just schaktning i jordabalken. Det du riskerar är således skadeståndskrav från grannen med grund i jordabalkens hänsynskrav. En lösning
InsidersUnited: En byggnad är ett fastighetstillbehör om vi ska vara petiga =)
Drutten2000: [citat] Jag skulle börja med att prata med en mäklare. Någon som kan jord- och skogsbruk, t.ex. Areal om du har ett kontor i närheten. Marken i fråga är förmodligen klassad som bolagsskog om sveaskog äger den. Då kan det vara lite krångligare att sälja till privat men en duktig mäklare hittar säkert sätt. Men ni kommer behöva en mäklare alldeles oavsett så börja där.
Daniel 109: Jordbruksmark är inte tomtmark. Jag gissar att det du fått är ett förslag. Det kan sannolikt förhandlas och överklagas. Men i slutänden kan de sannolikt tvinga till sig marken. Jag tror att ersättningen sätts något högre i de här erbjudandena än det förväntas bli om de tvingar till sig marken. Just för att det inte ska löna sig att bråka.
Marcus-AA: [citat] Ledningsrätt söker man sen även på överenskomna sträckor. Men om man behöver det före man kan börja pga osämja med markägaren blir det som du säger en väldigt jobbig process. /M
heimlaga: Praktisk sett så tycker jag att du skall försöka få med så mycket skog att den nya fastigheten kan täcka i alla fall en hyfsad del av sitt eget behov av ved och virke. En fastighet för fast boende på landet som inte kan det är oändamålsenlig i högsta grad.
SågspånPappspikEternit: [citat] Vadå rabatt? Att avstyckningen går att genomföra är ett villkor i köpekontraktet. Nekar Lantmäteriet till att utföra avstyckningen av någon anledning, återgår köpet i sin helhet och köparen får tillbaka handpenningen. Den som styckar av tomter utan att ha sålt dem först får själv stå för hela kostnaden för avstyckningen.
Knyttemamma: Hej! Mitt första inlägg här och hoppas att någon kan hjälpa oss. Vi har blivit erbjudna att köpa en kommunal tomt i ett helt nytt villaområde där vi väldigt gärna vill bo. Men det har nu uppstått ett problem. Tomten är en så kallad skafttomt med en smal skaftväg (”äkta skaft”) som leder in till den byggbara delen av tomten. På plankartan hade de ritat en illustration över de
Anna_H: Tack! Kul att se var man kunde ha bott om inte släkten tyckt att en fond var bättre. Totalt 37 000 blev det i fonden, vilket inte gav mycket utdelning. Pappa fick 300 kr 1966, jag fick 2000 kronor 1966, det var då 20 års avkastning eftersom ingen sökt sedan dess. Min bror och en tremänning sökte 4 år senare, de fick 200 kr var. Efter det var det ingen ur släkten som sökte, så fonden
CCGDE: [citat] Okej tack står som det första bara tex skogshult 1:18
Albireo: [citat] Nej! Tryckte bara spaden "rakt ned" på lite slumpmässiga ställen och kände inget som tog emot. Kom ned - kanske bara 1m under mark. [citat] Jag är inne på samma tanke. Dock är jag osäker om själva silten "vandrar" - funderade om det hade varit möjligt att färga silten på något sätt - men kom inte på något "smart". Eftersom jag inte gjorde något mer är att fylla igen
Dodgen66: Någon som har färsk erfarenhet av att dela en tomt på stadsplanerat område? Det står att kostnaden ligger mellan 50000-100000 på lantmäteriets hemsida vilket ju är ett väldigt stort spann. Min tomt är drygt 1400 kvadrat och det finns två villor på den. Tänkte dela 600/800 och ha ett hus på varje del. Tacksam för erfarenheter... inte "expertråd"
SågspånPappspikEternit: Ni ansöker, med köpeavtalet som grund, tillsammans med säljaren om fastighetsreglering hos Lantmäteriet. Lantmäteriet kommer börja handlägga ärendet och ni får betala deras timkostnad, enligt hur ni köpare och säljare kommit överens om kostnadsfördelningen. Lm:s arbete kan antingen resultera i att ni får göra som ni tänkt och införliva betesmarken med er tomt - eller att Lm:s
g.kraft: Hej, Står i hörnet på tomten men väl innanför det jag uppfattar som min tomtgräns. Tomtgränsen utgörs här av L-block mot gata och gångväg då tomten är upphöjd. [bild] Hoppas på gammal telekabel
BirgitS: Det brukar vara lättare med skogsmark än med mark som på något sätt kan användas i ett jordbruk. Men det finns ju inga enkla regler på det sättet utan det beror ju på omständigheterna och vad andra myndigheter säger om just den aktuella markbiten. https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/lantmateriforrattningen-steg-for-steg/2.-utredning/
Björn Saete: Vår granne äger en tomt på ca 10.000 kvadrat. Vi önskar nu köpa cirka 4000 kvadrat och införliva i vår befintliga tomt. Jag undrar om någon har någon kontraktsmall som kan passa? Vi behöver skriva köpekontrakt först och eventuellt betala en handpenning. Sen ansöka hos lantmäteriet om avstyckning och införlivning i vår tomt och om det går igenom betala hela summan. Om
sommarstugetjej: [citat] Om du kontaktar kommunen så kan de förmodligen säga om det ens är värt att skicka in en ansökan för bygglov. Om det har funnits ett bostadshus på fastigheten tidigare, som t ex brunnit ner, så kan det vara möjligt att få bygga nytt. Jag hade kontakt med en skärgårdskommun förut om ifall det skulle vara möjligt att stycka av en stor tomt. De svarade att det med största
bossespecial: Vi letar tomt i Arvika, gärna centralt inom tätorten alternativ Koppsäng/västra delarna av Västra Sund med utsikt över Glafsfjorden. Tips mottages gärna :D
Nyfniken: Men uppvärmningen var väl redan inprisad 2006? ;)
Rikard Svall: Gissar att det är plushöjden på vattengången i spillbrunnen. Där det står noll saknas nog info om plushöjden för vattengången. Kolla med kommunen.
Claes Sörmland: [citat] Och yrket kan typiskt sett bara bli attraktivt om man höjer lönen eller sänker arbetsbördan. Två aspekter som som sänker effektiviteten ytterligare. Riksrevisionen föreslår därför motsatsen, släng lantmätarna under bussen och se till att de färre än nu som blir kvar springer fortare. D v s samma proletärisering man har gjort med andra gamla högstatusyrken, t ex lärare.
heimlaga: Nackdelen med arrendetomt är att man är ganska rättslös i många frågor. Jag har sett en del riktigt otrevliga fall.
BSOD: Jag vet en som hyrde en fastighet till låg hyra, mot löfte att utföra en stor och dyr renovering. När renoveringen var genomförd så höjde hyresvärden hyran mycket kraftigt, varvid utflytt var enda rimliga lösningen. Det var en fastighet (ej bostad) och det var två bolag, kanske är rättsskyddet större för en privatperson som hyr, men jag skulle i alla fall inte vilja hyra och lägga
BirgitS: Om gården är obebodd och ser obebodd ut kan det vara så att ianspråktagandet är borta och allemansrätten gäller, dvs. strandskydd. Det var uppe i en annan tråd rätt nyligen. Värdet på mark+gård är väl just vad någon är villig att betala för den och om det inte är strandskydd där så lär det väl vara fler som är intresserade, dvs. priset går upp. De som är bäst på att