T
Torbjörn Einarsson: Det är förstås helt och hållet en förhandlingsfråga. Grannen behöver pengar till att bygga någonting på annan ort. Då är ett pris baserat på ett lågt skogsmarksvärde inte relevant. Grannen har ju fortfarande möjlighet att gå igenom krånglet att söka förhandsbesked och sedan sälja tomten mycket dyrare än till skogsmarksvärdet. För att få fram ett rimligt pris får man
18 svar · 7,7k läst
BirgitS
BirgitS: Du kanske redan har sett artiklarna om hur man ska tänka och göra för att få till en bra planlösning men om inte så finns de här: https://www.byggahus.se/9-saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-rita-ditt-eget-hus https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning
15 svar · 3,3k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Jag tänkte att man kunde hävda att man upprätthåller (behåller) parkeringsplatser för fastighetens behov. Men hyr ut dessa i väntan på att spara pengar för att ha råd att bygga huset. Dvs inte fylla hela tomten med asfalt och upprätta en husvagnskamping, men ha ett par extra platser som by-grannar kan ställa husvagnar eller husbilar på för en mindre ersättning. På en
14 svar · 3,1k läst
M
McTompa: I Uppsala eller även utanför hur långt bort i sånt fall? Vet att en del hustillverkare har egna tomter, men då vill dom nog även sälja huset.
1 svar · 2,9k läst
I
ioana: Tack för snabbt svar 😉
2 svar · 2,3k läst
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT: [citat] Jag tänkte det samma.
118 svar · 26,9k läst
·
K
Kajsaare: [citat] Inget lån på befintligt bostadshus på tomten.
4 svar · 1,4k läst
A
Ann Kristiansson: Tack för svar!
3 svar · 3,4k läst
O
Oldfart: [citat] Kan vara så enkelt att en maktfullkomlig liten lantmätare uppbackad av självgoda politiker tyckte att det var bättre så. Går jag t.ex. tillbaks och tittar i historiska akter för min fastighet så hade den från början fyra hörn. Detta från avstyckningen i slutet på 1800-talet fram till början av 70-talet då kommunen köpte omkringliggande mark. De konstaterade omedelbart att
8 svar · 2,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Fel forum. => https://www.byggahus.se/forum/forums/oevrigt-off-topic.169/
6 svar · 2,7k läst
S
Svensson.H: Tack för era tankar! [citat] Bra tips!
6 svar · 2,9k läst
T
ToRy: Min ringa erfarenhet av liknande frågor ger kanske ett litet hopp om framgång. När jag för ca 15 år sedan letade stuga/tomt var jag och tittade på två tomter som skulle styckas av från en större fastighet. Tomterna skulle bli på 2000 resp. 4000 kvm och båda gick hela vägen ner till strandkanten. Jag frågade om just chanserna att få igenom avstyckningen och säljaren förklarade att
30 svar · 14,3k läst
·
C
Calle666: De är nog inte så många fastighetsansvariga, sett till hur många ha de har och hur många kntresseförfrågningar som kommer in. Vilket område är det?
1 svar · 3,6k läst
SarB
SarB: [citat] Det tar tid och kostar pengar att upprätta detaljplan, men fastigheten lär ju vara betydligt mer attraktiv på marknaden om det finns. I vilket fall behöver man ha i åtanke att det kan krävas ett i vart fall positivt planbesked från kommunen för att du ens ska få stycka av den, så det kan vara så att du egentligen inte har något val. Det beror på fall till fall, hur stor
3 svar · 3,3k läst
F
fribygg: [citat] Tja, du måste ju erbjuda så mycket pengar så ägaren tycker det är värt att sälja. Som skog behåller marken sitt värde och träden växer varje år och avkastar ved och virke oavsett om man sköter om dem eller inte. Tomtmark lär öka i pris för varje år som går då befolkningen bara växer och behöver någonstans att bygga och bo. Köp tomt nu om du kan, inget tyder på att
6 svar · 3,0k läst
Appendix
Appendix: [citat] Ja det är ju att begära utsättning. Eller hur menar du att klagomålet på tråden för tråden framåt? Vad är dittförslag?
47 svar · 12,3k läst
·
M
minimal: [citat] Det vet jag så jag mejlar dem Tack för svar
5 svar · 2,2k läst
SarB
SarB: [citat] Man får sälja precis hur man vill :) men säljer man en del av en fastighet behöver ju fastighetsbildning ske enligt köpet sedan. Som en annan svarade precis så ska lantnäteriet bara bilda fastigheter lämpliga för sina ändamål. I regel styckar man därför inte av en bit mark för bostadsändamål om positivt förhandsbesked inte finns. Skulle man göra det och ägarna därefter
18 svar · 4,7k läst
B
Björn Nilsson75: [citat] Det är en jättebra fråga. Tror inte projekterarna har tänkt på det alls. Kanske beror det på att ett bolag ansvarade för grönområdet och ett annat för husen och de har inte kommunicerat.
13 svar · 3,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Det kan vara så enkelt som att han inte vill ha någon boende där, oavsett om han säljer eller hyr ut.
29 svar · 10,9k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Man kan börja med att leta efter en annan typ av mark att bygga på, skog t ex. Jordbruksmark är i de flesta fall skyddad, och det är många förhandsbesked som nekas till folk som vill bebygga jordbruksmark. Jag tycker det är med all rätt, vi producerar bara ungefär hälften av landets livsmedelskonsumtion inom landet, resten importerar vi, vilket kan bli svårt i ett krisläge.
5 svar · 6,2k läst
C
Calle666: [citat] Nej det har jag inte. De brukar kunna vara rättså kantiga, och säga att vi kan inte säga något förrän det finns en förrättningsansökan. Det här skulle landa på ett kommunal lantmäteri. Men jag tänkte att jag kanske slå en signal och kolla iallafall. Men sveaskog kändes rätt motvilliga efter bolagsjuristen sagt sist. Jag tror inte de vill gå in i en förrättningsprocess
3 svar · 3,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Boden har enligt TS stått där sen 2007. Det är redan konstaterat att dess placering är en ickefråga.
142 svar · 56,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: I första hand är det fysiska gränsmarkeringar som gäller för att visa gränsen, dvs rör i mark eller dubb i berg, rå-stenar eller stenrösen vid äldre gränser. En karta har inte alls samma juridiska tyngd. På förrättningskartan från avstyckningen är alla markeringar inritade och måttsatta. Kartan är en beskrivning, det är fortfarande de fysiska markeringarna som visar var
12 svar · 5,3k läst
M
MikaelJacob: [citat] sant! Jag missade en siffra
15 svar · 5,2k läst
·
B
ByggaByggahus: [citat] [citat] Så mao är det kanske inte så dumt att verandan med middagsplats lagts i nordöstläge? Eftersom man då på sommaren kommer kunna äta frukost lunch och middag i behagligt klimat? Soldäcket i västerläge kompletterar detta för att tex sola under vår och sommar?
6 svar · 4,1k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Någon har kanske snurrat på röret om det bara är nedslag i marken, så man behöver kanske söka i en cirkel på 1,9 meter.
7 svar · 5,1k läst
·
V
volvo51: Tack för era svar,vi har bara hittat ett rör. Vi letar vidare.
5 svar · 2,6k läst
E
emni0032: [citat] Det finns en ny detaljplan som upprättades vid avstyckningen och där är hörnet inte med. Bäst är kanske att ringa kommunen och fråga om det finns någon plan jag har missat! Angående att köra rakt in utan att anlägga väg då är det lite knöligt då det är en ganska rå skogstomt med ganska brant sluttning ner, jag tror det behöver åtminstone jämnas till och gärna
4 svar · 3,5k läst
·
N
Noell: [citat] Behandlingen från kommunen är inte oskälig. Tvärtom skulle jag säga att kommunen är ovanligt tillmötesgående som ens kan tänka sig att lägga resurser på att dra igenom en hel planprocess för att du ska kunna köpa ett par kvadratmeter detaljplanelagd allmän plats. De allra flesta kommuner hade sagt "glöm det" vid dörren. Däremot blir ju sannolikt priset för dig helt
16 svar · 10,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.