Tomter
Hemmakatten: Har ni fått ett positivt förhandsbesked av kommunen (det vinner laga kraft tre veckor efter beslut/uppsättande på kommunens anslagstavla) finns väl ingen anledning att villkora köpet med att ni skall få byggnadslov? Förhandsbeskedet är ett bindande löfte från kommunen om att bevilja bygglov i enlighet med förhandsbeskedet. Detta gäller i tvår år. Ni har ju genom förhandsbeskedet
Robert_Maria: Med den lilla info som lämnas skulle jag nog valt 33:234. En kortsida mot gatan, en lånsida mot grannen och resten fritt. Förutsatt att kartan ligger hyfsat rätt utifrån väderstreck sett så är detta en väldigt ljus tomt.
Grandma: Den ligger inte på gränsen utan nån meter ifrån så antagligen är det just dispens dem har fått då. Vi får göra det bästa av läget.
Modig: Ja, i princip borde det inte bli några problem att få bygglov där det redan står ett hus. Men kolla noga vad ni kan få bygglov för! Kommer det att täcka era behov? Om ni t.ex. max får bygga 60 kvadratmeter i ett plan så hinner ni kanske växa ur huset nästan innan ni flyttar in. Se till att få in ett villkor i kontraktet att om ni inte får bygglov (för ett hus som motsvarar vissa
NiJa: Vi fällde ca 90 träd, mestadels stora granar och tallar, för 3 veckor sen. 2 motorsågar gick i princip konstant mellan klockan 08:30 och 17:30. Sen var vi 4-5 personer som drog allt ris utanför tomten. De som sågade var en van motorsågare :) och en lekman. Vi hann fälla allt och kvista allt på en enda dag. Timmret säljer jag nu till ett skogsbolag som massaved. Får ca 250 kr/kubik, då
karlsandberg: Har kontaktat kommunen ang. avstyckning av min tomt och fått godkänt för storleken på den avstyckade tomten men inte för dess topografi. Tomten lutar alldeles för mycket. Det har tydligen att göra med bl a åtkomst för utryckningsfordon. Tänkte att jag skulle försöka ändra på detta till sommaren men vet inte vilka krav som ställs. Hur mycket får det luta? Måste jag söka marklov
kiirus: Annars finns det en tomt kvar till salu i andra ändan av Lövbrunna, en trekantig historia långt borta både från motorvägen och Bergtorpsvägen.
Sommartorparn: Har man ett vanligt jobb med kontorstider så har man mest nytta av kvällssolen.
hempularen: 50 cm (som tydligen är 60cm i vissas kommuner) gäller så vitt jag förstår även nära tomtgräns. MEN, det är du som förändrar höjden som ansvarar för att det inte påverkar grannen, dvs din mark får inte rasa in till grannen, grannens tomt får inte rasa in till dig, om du gräver ur. Dessutom får inte vatten rinna från din tomt in till grannen, du skall ta hand om ditt eget
andersmc: En trekammarbrun kostar 25-30000. Vatten beror helt på hur djupt man måste borra. 30-100000 kanske.
Nevrik: Jag har köpt tomt i glömsta som ligger i Huddinge kommun, tomten är 1001 kvm och kostade 1 800 000kr exkl anslutning .Det var budgivning på tomten,
fredr33: Vår tomt hade som mest 12 meters nivåskillnad från framkant till bakkant. Vi har terasserat den i 3 terasser och bygger ett sluttningshus som bryter mellan 2 nivåer. Som du kan se på bilden gick det år en hel del L-stöd och fyllnadsmassor. Dock så hade vi tur och fick fyllnadsmassor som shacktats då man byggde vägar mm i området samt att vårt markarbete upphandlades ihop med
maggiem: Jag har släppat grejor till en ö under flera år. Största problemet är väder, man vet aldrig när det kommer att blåsa, och måste anpassa sig efter det. Men jag ser inga problem i att bygga på ön, som dessutom ligger så bra!. Det finns pråm som man kan hyra. Det är alltså en brygga som man puttar på med egen båt, men enklast är att hyra "med förare". Då kan du nästan
fialottabus: Jag gillar tomt tio. Om jag förstår ritningen rätt har man ett fritt läge mot ängen och sol på ängssidan från lunch till sen kväll sommartid. Vintertid så blir det bra eftermiddagssol med den husplacering som är utritad. Jag skulle nog valt att bygga ett hus med en grov och en finentre. Jag skulle placerat groventren mot garaget /sidan av huset och finentren mot den obligatoriska
Johan Gunverth: [citat] Men så var det gjort i området jag bor. Och det svar jag fick när den officiella kartan (primärkartan?) visade att min tomt var 911m2 istället för 932m2 som vi hade köpt och hade papper på, var att det just var gjort från flygfoto. Det "lustiga" i sammanhanget var att man ignorerade de originalhandlingar jag hade som beskrev avstyckningen och mått gjorda 1935. Dessa visade sig
job65: ... och om man inte kan (orkar) få upp plyfan, kan man lämna den?
sennen: En sak till kan vara bra att känna till, även om det glider iväg lite i ämnet... Det är enligt uppgift svårt att veta hur mycket volym det blir av det sprängda berget efteråt. Det här kan ju vara intressant om man behöver massorna för att bygga upp en bädd för huset, t.ex. Räcker de sprängda massorna inte till, får man ju betala för att få dittransporterat massor från annat
jimata: Om kravet i detaljplanen är soutteränghus så kommer du aldrig undan detta. Jag skulle råda er att ta kontakt med en arkitekt som gillar/är duktig på kuperade tomter för att på så sätt få ut det mesta möjliga av er tomt. Lycka till!
Donald Trump: Jag har tilgång till fastighetsregistret så PM´ a mig. Behöver gatuadress. När du menar "hyreshus" menar du då en villa/radhus som hyrs ut, eller är det ett riktigt hyrshus? Det är nämligen skillnad i taxering etc.
kungkokos: Vi hade precis samma problem och det finns inga bra kataloghus för denna typ av tomt. Lägg köket längst bak till höger så får du morgonsol. Placera sovrummen och badrummet i bakkant på huset. Sätt vardagsrummet till vänster om huvudentren. Så har jag ritat upp mitt egna hus och det blev kanon. På så sätt får du morgonsol i kök, eftermiddagssol i vardagsrum och altan. Placera huset
saturnus: Jo, så är det med oss flesta, vi vill inte bråka. Men grannen vill tydligen, då han låter asfaltera en del av din tomt. Eftersom du inte vill starta något bråk, eller ens fråga vad anledningen till asfalteringen är, så får du leva med denna fråga. Frågan kan vara, hur lång sträcka är asfalterad, och vad använder du din tomt till där nu asfalten finns?. Men jag kan inte se några
jimata: Vilka avstånd som gäller till tomtgräns står i detaljplanen. Det kan vara mycket olika beroende på område och ålder på detaljplanen. Det vanligaste för huvudbyggnaden är att avståndet till tomtgräns ska vara minst 4,5m och vid tomtgräns mot väg 6m. När det gäller uthusbyggnader är det olika. Äldre detaljplaner har ofta samma avstånd som gäller för huvudbyggnaden. Nyare planer
Wester: finns en rätt ok i malevik nu som har utgångspris på 2.5. Men då får ni riva skiten som står där nu. Det e iförsig grymt bra att det står ett hus där nu då det råder totalförbud från och med 1:e juni att ansluta sig till komunalt avlopp i de områdena och med det nästan ett byggstopp. Värt att tänka på kanske. Detta kommer inte att vara löst fören 2010 eller däromkring så
Coolman: Hände mig då jag var spekulant på huset. Den var värderad till 1,2 mille men efter besiktning av tidigare intresser visades fukt och sånt så priset sattes ned till 700.000 kr... Dödsbo och släkten var ej så glada... Den stod annonserad i 3 veckor och jag hörde av mig. Tittade på huset o jag frågade om nån fler var intresserad? Nej då, sa mäklaren. Samma kväll la jag bud på
gaia: [citat] :) så typiskt , har sett såna omvandlingar också :) man flyttar till ett hus för att vara närmare naturen och sen utplånar man den med alla medel så det till slut liknar hyreshusets innegård med stensättningar , 2 krukväxter och en ensam förkrympt magnolia i hörnan. Plantskolor är glada för att sälja dyra och kinkiga exotiska plantor som ersätter hasel, syren, björk och
snackan68: [citat] Vill ni bygga större/mer än detaljplanen för området tillåter? Fördelen med en detaljplan är ju att ni får bygglov om ni håller er till planen! Har aldri hört talas om någon som sökt bygglovinom detalplanens gränser och fått avslag. Förvaltningsrätten är (som bygglovsenheten går under) är tydligt reglerad. // Lycka till! Snäckan
Familjen_Bygg: Ok, det förklarar lite mer. Först får man göra en ortprisanalys, dvs jämföra med överlåtelsepriserna för liknande tomter i området. Om det inte finns tillräcklig många tomter i området får man söka sig till områden som ligger längre bort men som kan anses likvärdiga med arrendetomten. När man väl har marknadsvärdet för tomten skall inte detta värde omedelbart utgöra
Mike_x: Tänk på att det kostar i princip lika mycket att bygga i ex vis kolbäck som i västerås. Vad tror du händer med värdet på huset i kolbäck när det är klart jämfört med värdet om du bygger i v-ås?? Lägg till pendlingskostnaden också och räkna med vilket som blir billigast. Tomt i bra område med stabil prisbild utan pendlingskostnad eller billig tomt i ytterområde inkl