M
Maria letar tomt: Hej! Vi letar tomt i Karlstad på följande områden: Norra Järpetan, Djupdalen Ulvsby/Vallargärdet Råtorp Färjestad/Anneberg Huset vi planerar bygga är minst 160 kvm stort och till det vill vi ha en normalstor villatomt. Gärna lite utrymme och inte andra hus precis vid knuten. Vill du sälja eller kan tipsa om någon som äger mark på dessa områden, kontakta mig på:
6 svar · 3,1k läst
M
Maria letar tomt: Hej! Vi letar efter en tomt i Karlstad, gärna Järpetan/Djupdalen-området eller Ulvsby. Vi vill gärna ha en större tomt som ligger lite lantligt och inte inklämt mellan andra hus. Varför bygger man så trångt i Karlstad (det är ett helt annat ämne men jag kan inte riktigt förstå varför husen ska klättra på varann?!) Är det någon som har erfarenhet o kan berätta hur det går till
0 svar · 2,8k läst
L
LitenFamilj: Önskar dig lycka till :) Uppväxt i Järfälla och vissa områden är riktigt fina men tyvärr helt nerbyggda med hus för folk kapar tomer som galna för de säljer så pass bra. Blivit väldigt poppis :)
3 svar · 3,3k läst
Jensen
Jensen: Jag håller på leta upp vad som gäller för nya området "Tyftet" alldeles norr om Erikstorp i Bollebygd, tyvärr finns det inte mycket att se just nu, vare sig på nätet eller på Bollebygds hemsida. Det är bekräftat att kommunen köpt in mark som skall räcka till ca 40-50 villatomter. Enligt Bollebygds kommun är det under exploateringsfas, och planering pågår. Vet någon av er där ute
0 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Länken som Faidros skickade har många, (de flesta?) svaren. Ring annars och kolla med din kommun om du har möjlighet att använda någon kartdatabas som dom prenumerar på. Här i Uppsala har dom iaf en dator ute vid receptionen till byggnadsnämnden som besökare kan använda för att kolla all data ang fastigheter (gränser, ägarförhållanden, kartor, servitut, fastighetsbeteckningar osv).
2 svar · 3,2k läst
B
BAN: Omlastning är nyckelordet! Finns massor av byggen där man inte kan köra ända fram med den klumpiga transportbilen utan istället tar närmaste parkeringsplats eller liknande i anspråk och lastar över modulerna till mindre lastbil. Beror naturligtvis på hur stora "klossar" husleverantören skickar.
14 svar · 8,7k läst
M
MagDah: Priset brukar ofta beräknas per m3 skog istället för per hektar, dvs det är mycket dyrare att köpa mark med äldre uppvuxen skog än nyavverkad mark. Det är också högre priser i södra Sverige än i norra, eftersom tillväxten är bättre i söder. Räkna med ca 400-500 kr per m3 i södra-mellersta Sverige.
3 svar · 8,9k läst
Cheesus
Cheesus: Vad du får o inte får göra på ett arende är ju en förhandlingssak mellan dig o markägaren. At sätta upp ett stängsel på arrenderad mark borde inte möta några som helst hinder om du inte stänger av tillgängligheten för bonden. Skriv dessutom ett långt arrendeavtal så kan du sova gott trots att du inte äger marken. Vad avser arrendekostnad så är väl markägarens intresse att
4 svar · 15,6k läst
S
spikers_corner: Och eftersom ni har häst så skaffa en lunningspulka istället för fyrhjuling ,om nu hästen/arna är vana att dra. Annars så får ni köra in den/m först.
11 svar · 8,3k läst
F
fialottabus: Vid vårt förra hus fanns ett vattenflöde nära huset, detta avledde man helt enkelt via dräneringsrören men då placerades inte huset mitt över flödet ...
14 svar · 6,9k läst
G
gondler: inlägget raderat pga att problemet är löst.
0 svar · 3,1k läst
Myrlejon
Myrlejon: Jag skulle definitivt ge mig på det själv. Det är mycket dyrt att "sanera" med firma pga av arbetsmiljökrav etc. Kolla också med din kommun om regeler för avfallet. det måste normalt hanteras på speciellt sätt. Det är eg lite tokigt för materialet i sig är inta miljöfarligt. Det som händer är att damm från det kan tränga ned i andningvägar och på sikt orsaka lungcancer. Du
1 svar · 7,0k läst
P
pleximaster: Det finns tre nya tomter på hemnet för 600-825 tusen i Lunds kommun. 1 i södra sandby och två i genarp tror jag det var. Mvh plexi
5 svar · 8,9k läst
DragonLady
DragonLady: Klarar mej inte utan havet o saltet, vindarna däremot skulle jag klara mig utmärkt utan. Ja det rostar, ja man får putsa fönster, ja man får måla oftare.. men smakar det så kostar det. Här på ön där man har saltvindarna o saltstänk i håret oavsett vilket håll det blåser är det sak samma vilket håll utsiktfönsterna är placerade.. man får putsa ändå. ;)
50 svar · 25,5k läst
K
KORV: Tyvärr så är det inget alternativ att spara för att använda till något. Det är alldeles för dålig kvalitet på grunden. Det blir nog så att källaren får grävas bort till stora delar för att slippa uppstickande sten i gräsmattan. Tack för rådet.
2 svar · 5,0k läst
N
Niklassons: Förlåt, detta blir då ännu mer OT, men eftersom utveckling efterfrågas: Familjen Bygg skrev: [citat] (min kursivering visar var jag anser att det är liiite förhastade slutsatser. Man kan skriva ner rätt stora fördomar om människor som väljer alt 1 också) Mitt svar till er var mest menat att nyansera er beskrivning lite. Er beskrivning av de två alternativen visar väldigt tydligt
15 svar · 10,8k läst
P
P-G: Nu bor ni visserligen i en synnerligen attraktiv kommun vilket minimerar chansen till napp, men ändå, testa det okonventionella... Åk runt i intressanta områden, kolla efter större redan bebyggda tomter som därmed är potentiellt avstyckningsbara och prata med 1.ägaren, och har ni flyt så 2. kommunen. Jag vet, sannolikheten att få napp är inte jättestor, men annars är det ju bara en
4 svar · 5,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker självklart också att det bästa är att tillstånd till nya vägen. Det är väghållaren utanför tomten, Vägverket eller kommunen, som ger tillstånd för ny infart (såvida det inte är en enskild väg förstås). Det kan bli problem om väghållaren anser att den nya infarten är mindre lämplig pga dålig sikt, kurva, backe mm.
3 svar · 5,5k läst
S
stenene: Har ni testat det fria programmet Sketchup, där kan ni med hjälp av det fria programmet Google Eart lägga in rätt position direkt från kartan. Skissa upp tomten med byggnader, så kan du direkt simulera exakt skugga vilken tid på dygnet och vilken årsdag ni önskar.
27 svar · 23,4k läst
·
N
Niklassons: Om det ser assymetriskt ut beror på hur de andra husen i området ligger, är allt annat placerat i snörräta rader ser det konsigt ut med ett hus som ligger längre fram / bak / åt sidan. Det kan finnas detaljplaneregleringar isåfall. Det låter som ni kan ha fin utsikt åt tre håll (men kontrollera gärna om de angränsande tomterna kan komma att bebyggas). Husets placering påverkas till
4 svar · 7,4k läst
nilhen
nilhen: Hej, Kommunens mätkillar bör kunna sätta en "spik" (för att makera tomtgräns) direkt ovan det ursprungliga röret.
5 svar · 6,2k läst
Faidros
Faidros: [citat] Det verkar så: Vissa av frågorna är Du som näringsidkare skyldig att svara på. Detta regleras i lagen om den officiella statistiken (SFS 2001:99) samt ITPS författningssamling (ITPSFS 2003:01). http://www.scb.se/templates/Uppgiftslamnare____97031.asp
1 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du ska få några "gissningar" Elanslutning, om du har närliggande hus behöver dom förhoppningsvis inte dra ny matning eller utöka befintlig: 15-25' Borra vatten, jättesvårt att veta geologin, men 20-80' . Tips, Fråga runt bland de närliggande husen, om någon har nyligen borrat, hur djupt, vad det kostade... Avlopp: Om kommunen tillåter infiltration eller markbädd, 35-45, markbädd +
5 svar · 4,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Sen är ju frågan hur pass attraktiva tomterna är. (Under förutsättning att ni får tillstånd av kommunen att stycka av tomterna för bostadsändamål.) Det kan många gånger vara mycket enklare att färdigställa tomterna till viss del. dvs. stycka av dem, markera tomtgränser, dra fram väg (tror jag är mycket viktigt). Och i samband med vägbygget lägger man ner rör för el, vatten
4 svar · 4,3k läst
A
AndersS: Kolla vad som finns på lantmäteriverket, www.lantmateriet.se, en del är gratis annat får man betala för.
6 svar · 21,3k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Jag vet inte hur upplåtelsen såg ut från början, men har förrådet funnits med sedan början skulle jag tro att förrådet uppläts tillsammans med bostadsrätten och att det inte går att "plocka bort" förrådet.
10 svar · 16,3k läst
M
mackano: hej! Är det någon som vet var jag kan hitta fina sjötomter i skåne? Hemsidor, mäklare eller egna tips.
0 svar · 5,2k läst
K
kiirus: Ju mindre är klart desto större krav ställer det på köparen. I avtalet måste det tydligt stå vad händer om t.ex. anläggningsarbeten drar ut i tiden. Köpavtalet blir mer komplicerat, och det kan vara värt att visa avtalet till en fastightsjurist innan ni skriver på. En genomläsning kan kosta 7000kr. Är det inte kommunen som kommer att anlägga vägarna och avlopp? Hur som helst är
3 svar · 5,6k läst
Cheesus
Cheesus: Dyrt är det!!! Vi har precis styckat av vårt nya ställe där vi bara köpte gård + lite omkringliggande mark. I praktiken var enda åtgärden som behövdes ett rakt streck där vi delade av marken. Allt norr om strecket styckades bort. Det konstiga var att lantmätarkillen kutade runt i timmar med sökare för att hitta våra markeringar i backen på ANDRA sidan av marken, som alltså inte
6 svar · 24,9k läst
H
hempularen: Om höjdskillnaden verkligen är så mycket som 20m, och om man kan approximera bilden ovan som en triangel. Då blir avståndet efter marken 59m istället för 56. Det är ju ett rimligt sökavstånd. Sedan beror det ju på hur dte ser ut. Om det ex. först är helt plant och sedan ett i stort sett lodrätt stup så blir ju läget ett helt annat.
7 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.