Tomter
KnockOnWood: Glädjande nyheter (får man hoppas): [citat] Citatet är från http://www.atl.nu/lantbruk/kr-nglig-f-rr-ttning-ska-f-renklas Vad det egentligen kommer att medföra är ganska svårt att bedöma i dagsläget.
billy_baver: Jag ser att du bor i Stockholm. Ring upp Mellanskog, och låt dem förklara villkoren för flis på plats. Skogsägarna (och andra) har mobila enheter som tuggar skogsavfall i stor skala för fjärrvärmeköpare. Om riset ligger omedelbart intill väg, så att man kan komma intill med tung lastbil med släp blir du av med högen på ett par timmar. Sen är du välkommen i gänget, och kan gnälla
Solskiftet: Ser att inlägget är en månad gammalt men svarar ändå då jag har lite praktiska tips och trix som även kan hjälpa framtida läsare. De juridiskt gällande gränserna framgår av förrättningskartan. Den hittar du genom att logga i på lantmäteriets hemsida via e-tjänsten "min fastighet". Där hittar du mycket information om din fastighet, till exempel förrättningskartan, eventuella
mycke_nu: Välkommen till forumet westinanna! Tråden är från 2003, så det finns nog en viss risk att du inte får svar av trådskaparen. Däremot är de så att det både blivit lättare och svårare att få bygga på jordbruksfastigheter sedan den nya miljöbalken trädde i kraft för något år sedan. Om du beskriver ditt ärende så kanske någon här kan hjälpa dej.
archipelago: Välkomna att titta på mitt radhus på Resarö, Vaxholm. 116kvm 5 rok. Mycket fint och prisvärt. Bra läge. http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3TABDUEPRJTNLUBA
Malisan74: Jag har mailat dom, pratade med en byggfirma och enligt dom så kan det hända att dom kommer men en grenflis och hjälper till, men vet inte om dom tar betalt
Fredrik Å: Utan att skriva det så tänkte jag på rusningstrafiken. Nog tar det minst en halvtimme från Brevik till Skarpnäck. Sen har man ungefär 40-50 min in till stan på morgonen
billy_baver: Markens värde beror uteslutande på värdet av markens användande. Markens värde idag utgörs av rena jordbruksvärdet. Men med bygglov för ett nytt boningshus ökar fastighetens värde betydligt. Eftersom det var länge sedan det ursprungliga huset brann kan man inte räkna med någon automatisk byggrätt. Det första en spekulant bör kolla är kommunens översiktsplan och
billy_baver: [citat] Också i nya PBL är lantbrukets byggnader undantagna från bygglovsplikt. Men det förutsätter bl.a. att byggnaden behövs i näringen, och att jordbruket är så stort att byggnaden verkligen behövs. Undantaget åsidosätter heller inte strandskyddet.
billy_baver: Gäller frågan mark som lyder under befintliga planbestämmelser behöver du bara kolla om den tilltänkta nya fastigheten (tomten) är stor nog, och på alla andra sätt blir "byggbar" jämfört med detaljplanen. Men nu antar jag att vi talar om mark utanför detaljplanelagt område. Om stamfastigheten är exempelvis en jordbruksfastighet får lantmäterimyndigheten inte medge
Johan Gunverth: Statsbyggnadskontoret i din kommun skall ha alla uppgifter. Räkna med att få betala en liten avgift för ett registeruttag.
JKrister: Jag skulle precis som du är inne på sikta på att köpa marken. Servitut är som gjort att krångla till det i framtiden. Äger man så äger man. Något vidare svar på frågan har jag inte. Bjud på fika några gånger innan diskussionen med grannen så kommer ni nog överens om något vettigt. Jag skulle tänka i banorna; (värdeminskning + värdeökning)/2. Hur mycket förlorar grannen;
KnockOnWood: Jag tycker du har helt rätt i din oro för åkermarken Pellemania! Förr byggde man där det inte lönade sig att odla, ofta på sluttningar, höjder och i skogskanterna. Det gav dessutom fina utsiktslägen där det var trevligt att bo. Nu bygger man där det är lätt att exploatera, och då blir det på platta åkern. Ingen utsikt annat än grannens gavel, endast platt-teven återstår. Att
KnockOnWood: Välkommen till Bygga Hus-forumet Mikael_wi! De 3,5 meterna avser inte totalhöjden, som du så riktigt misstänker utan höjden på långsidan, från mark till överkant tak rätt upp från väggen. Svårt att förklara, en bild säger mer: [bild] Från Myresjöhus hemsida, som har en bra beskrivning här http://www.myresjohus.se/att-bygga-hus/fore-kontrakt/steg-2-detaljplanen/ Lite mer
FreddaP: Min fru och jag är på jakt efter en tomt i Karlstad. Maila gärna om ni har några tips eller släkt som besitter på mark. Mvh Fredrik P
KnockOnWood: Jag har ett exempel där den ena, obebyggda, tomten har fått nedsatt taxeringsvärde med 26.000 kr, från 194.000 till 168.000, på grund av att "Trädgårdsanläggning saknas helt". Detta är 2012 års taxering. Tomterna gränsar till varandra och är i övrigt likvärdiga, utom att storleken skiljer en del. Förutom att den ena alltså är bebyggd.
Johan Gunverth: [citat] Om jag inte minns fel måste först stamfastigheterna säljas innan samfälligheten kan byta ägare. Arrendera verkar dock gå.
Zixten: Se till att tomten blir tillräckligt stor för att rymma allt ni behöver, Tänker mest på vatten och avlopp, infiltration. Men även framtida garage uthus mm. Går det även att få en bra tillfartsväg till närmsta allmänna väg kan det nog vara bra. Spanar man på forum så brukar det vara rätt mycket problem om tomten är för liten och man måste ha servitut mm. Vidare kan ni fundera
R12: Gatukostnadsersättning var inget tjänstemannen på kommunen kände till. Hon menade att gatan ju redan fanns där och kände inte till att ett sådant krav kunde komma i efterhand. Vattnet från grannfastigheten fanns inskrivet hos lantmäteriet, så det verkar lugnt.
MLA79: Jag och min sambo är spekulanter på en tomt som vi tycker är perfekt i alla avseenden utom ett. Problemet är att ungefär 30-40 meter från tomten har man placerat en avloppspumpstation. Jag har sett att boverket rekommenderar minst 50m för att undvika luktproblem... Är det någon som har liknande erfarenheter? Kommunens tekniker är väldigt försiktiga och säger mer eller mindre att de
Hus Jonas: Tack för svaren. Nån annan som vet mer om symbolerna för vattnet och avloppet
steve5432: vad är det för sorts havsutsikt, är det något blänk i horisonten eller är det ett hus 20 meter från havet? Tänk på att alltid välja tomten först och huset sen, det är nästan omöjligt att få det bra om man gör tvärtom. Satsa på stora glaspartier mot havet, glöm de små fönster som vanliga prefabvillor har, utan tänk skyltfönster, gärna med skjutpartier. Det optimala är
steve5432: Personligen tycker jag det är bra om el/va finns framdraget, men skulle jag vilja bo på en ö så ska jag absolut bestämma vilket hus jag vill bygga. 110 m2 låter litet, antar det är för sommarbostad? och är imponerad att ni fick bygglov 20 meter från vattnet, det är en total omöjlighet i vår kommun i Blekinge.
PCLarsson: Kontakta inskrivningsmyndigheten så hjälper dom dig....
jonasz: Du kan begära gränsvisning av lantmäteriet, vi gjorde det förra året inför bygglov för garage och det kostade inte mer än ca 2000:- allt som allt, dom hade lite tid att göra på kontoret för att plocka fram kartor samt ca 1timme restid. Dom kom ut med GPS och klarade av visningen på någon timme och bankade ner träpinnar på x antal ställen längs tomtgräns, kostnaden får man ju
hempularen: Du bör nog titta lite på vad marken kan ha för taxeringsvärde, som byggbar tomt. För obebyggda tomter skattas efter samma principer som den "gamla" fastighetsskatten, dvs det blir väldigt hög skatt om tomten har ett skapligt taxeringsvärde.
mlkjhr: Gör som haavard skriver, fråga först kommunen om det finns nån chans att du får köpa marken innan du lägger mer nåt mer jobb. Den kanske inte är till salu över huvud taget?
rusty: Får man det utan bygglov (altanen ska inte vara upphöjd eller nedsänkt utan går i marknivå. Får man smälla upp staket eller altan på en tomträtt precis som på en friköpt?