martin7805
martin7805: [citat] Det är en illustrationskarta. Det svarta som ligger på tomten är ej att betrakta som ett hus utan det blåa som jag gjort själv i ppt
5 svar · 1,6k läst
·
L
Låset: [citat] OK! Glöm inte att be dom isolera innerväggarna. Var väl standard förr i tiden på MH men är ej standard idag. En kollega byggde med MH "för att få högre standard". Sen så är huset otroligt lyhört :rolleyes:
18 svar · 5,3k läst
·
A
ArneTW: Mycket beror väl på hur sams man är och vill vara. Låt alla få en tomt. Sedan kan de som tror det är guldägg sälja vidare. Få en värdering av lantbruksfastigheten med och utan "tomterna" och låt de som vill ha tomter få så mycket mindre vid försäljning. Kräv storstadstomtpriser och starta en infekterad släktfejd. Ge bort tomterna, vill du också ha en säg till. /ATW
3 svar · 1,9k läst
mattias and
mattias and: Grejen är att vi inte får rätt för att så fort det handlar om sk odlingsmark så godkänns inte enstaka hus av de övre instanserna. De övre instanserna tittar bara på hur marken i området är klassat i detta fallet nv Skåne. Klassen är 8 av 10 därför är byggnation ej tillåten. Ska tillägga att vi fått avslag från de övre instanserna men kommunen är på vår sida.
8 svar · 2,0k läst
emiland-
emiland-: Det finns en fin tomt på hemnet vid sjön i strömma. Har gått förbi den själv då jag bor i närheten. Grannarna har rätt fräcka nybyggda hus med.
1 svar · 1,5k läst
M
MiakcA: Hej! :) Någon som har tips på hur man hittar en tomt att köpa? Vi letar en kustnära tomt i Åsa, Vassbäck och Frillesås där vi kan bygga vårt drömhus. Min sambo kommer ursprungligen från Frillesås. Vi har hittills hållit utkik på Hemnet och blocket. Är det någon som har en tomt eller känner någon med mycket mark som kan tänka sig att sälja? Skriv gärna. Tacksam för alla tips.
0 svar · 1,4k läst
M
MiakcA: [citat] Hej! Ramlade in på en väldigt gammal tråd då vi letar en kustnära tomt i Åsa, Vassbäck och Frillesås där vi vill bygga vårt hus. Du verkade ha varit i samma sits och ha bra koll. Du får gärna hjälpa ett ungt par med tips och liknande.. :) Allt gott! /M
3 svar · 3,8k läst
H
HGF115: Har fått skriftligt från lantmäteriet att så länge jag arrenderar (på den tomt som är anvisad) spelar det ingen roll hur avstyckningen gjorts utan problemet uppkommer när granntomten ska bebyggas eller en försäljning av tomterna ska göras, så tills dess sitter jag lugnt och avvaktar. Men det är trist att ha med en markägare att göra som inte vågar sitta ner och diskutera och komma
7 svar · 2,1k läst
M
MetteKson: [citat] Var på fastigheten skulle byggnaden uppföras? Strandnära läge? Tänk på att strandskyddslagstiftningen gäller om det inte är upphävt i en detaljplan. Begär ut bygglovshandlingar från kommunen på den andra byggnaden och läs motiveringen till den placeringen.
2 svar · 2,0k läst
E
erikssonjorgen: Hej, Har en skogstomt på ca 800 kvm i Småland som familjen skulle vilja avyttra. Det finns inget intresse från markägarna runt omkring att köpa. Kan man lägga ut en annons i annat land via till exempel tyska "Blocket"? Någon som vet vad Tysklands största "Blocket"-siter heter? Någon som gjort liknande? /J
0 svar · 2,5k läst
H
HEM2121: Ja, markeringarna som fanns från början som lantmäteriet satt dit ska återställas och nya ska betalas av din granne. Kontakta lantmäteriet och tala om att tomträtten är borttagna av din granne.
10 svar · 10,5k läst
·
D
Drutten95: Hej alla! Jag är växt upp i området omkring Bosarp (mitten av Skåne) och min syster och familj bor fortfarande där omkring. Min dröm är att hitta en tomt till salu och bygga ett sommarhus på eller ett litet hus. Jag bor i Köpenhamn och vi (min sambo och jag) har en litet firma med snickare, låssmed och elektriker så de det hela med bygg ska nog gå.. :-) Men de svåraste är hitta
0 svar · 1,9k läst
coconut
coconut: Både ja och nej. Det fungerade såhär: Vi köpte en tomt för enkelhetens skull säger vi att den kostade 1 miljon. Vi fick då ett tillfälligt lån utan egentlig säkerhet på 900 000. 100 000 dvs 10% betalde vi i handpenning med egna pengar vi hade sen innan. Efter ca 6 månader fick vi startbesked och kunde lösa det tillfälliga lånet genom att baka in det i kreditivet. Kreditivet var på
3 svar · 6,6k läst
L
lassebrun: förr i tiden hade detta varit ett ickeproblem. samt att man hade fått middag på köpet. lite win-win.
10 svar · 4,0k läst
M
Malinamelie: Hej, Jag med familj är på jakt efter en tomt i dessa områden, samt Torslanda & Lerum. Om någon sitter på just vår drömtomt, hör då gärna av er :) Mvh Malin
1 svar · 2,2k läst
Niklasols
Niklasols: Hej, Tar gärna alla tips jag kan få! Vi letar tomt runt Länna / Vega i Stockholm. Vi vill smälla upp ett två våningshus på ungefär 170-200kvm. Hör av er /Niklas
0 svar · 1,2k läst
L
Lillmyravägen: Hej, Vi letar efter en tomt i Bomhus, Gävle i första hand. Är öppen för förslag! Vi kommer att bygga en enplansvilla så vi behöver en tomt som är kvadratisk i framkant då huset ska stå så långt fram på tomten det går! Skicka gärna ett mail eller svara i tråden. Josefin.lofqvist@gmail.com Mvh, Josefin
0 svar · 1,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad härligt att ditt bekymmer fick en lösning! Och att köra gräsklipparen på kanske 100 m2 mark utanför tomten är ju inget jätteproblem. Men om så, så räcker det ju att du klipper en halvmeter på sidan av gångvägen. Värre är det väl på vintern när det blir snö och is... :thinking:
10 svar · 6,6k läst
·
R
RetepG: Tänk även på sophämtning, eventuell slamsugning och liknande om det inte finns kommunalt avlopp. Om man ändå ska göra iordning vägen så tänk på bärighet, vändzoner, vart slambilen kopplar slangen för tömning av avlopp och liknande. Kommunen har väldigt långtgående skyldigheter att hämta hushållsavfall (där avloppet ingår om det inte finns en kommunal lösning för det) men
17 svar · 8,3k läst
B
blatummen: När du fått fram fastighetesbetecknkngen så loggar du in på https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/ Du får då fram uppgift om vem som äger fastigheten och eventuell tomträttsinnehavare.
5 svar · 13,6k läst
·
D
dknooo: Hej Vi är en barnfamilj som just nu bor i Åsa. Snart i andra hand medan vi söker med ljus och lykta efter en tomt i Åsa för att kunna bygga vårt drömhus. Har su en tomt eller känner till någon som har något på gång så tveka inte att höra av dig. Med vänlig hälsning, Daniel
0 svar · 1,7k läst
B
byggarätt: [citat] Tydligen är det fritt fram att hävda äganderätt till fastigheter som ingen annan gör anspråk på? Allmänna arvsfonden o politiska partierna stjäl egendom hej vilt
41 svar · 17,5k läst
B
bellman83: [citat] Hur gick det sen för er?
32 svar · 17,2k läst
·
C
Chrilleman71: De sista 2 bilderna står stolparna typ mitten av tomten eller en liten bit in , innanför tomt gränsen.
6 svar · 4,1k läst
·
E
Emil4321: [citat] Det ser ut så enligt lantmäteriets karta, ja. Men som sagt, det är ingen väg utan bara vildvuxen skog idag. Grejen är att det är sedan urminnestider. Ser ut som nedan om man gör ett utdrag på 3:86. [bild]
4 svar · 2,2k läst
·
Helhul1
Helhul1: Hej Vi planerar att bygga nytt och har tittat på 3 tomter som snart ska ut på försäljning. Alla tre gränsar till naturområde på baksidan som inte kommer att bebyggas och alla tre tomter har söderläge åt det här naturområdet. Vi tycker att tomterna har både fördelar och nackdelar och kan inte riktigt bestämma oss för vilken som vi tycker är bäst. På tomt 1 kan man få husets
0 svar · 1,7k läst
·
harry73
harry73: Kul trådlyft
61 svar · 30,7k läst
·
harry73
61 svar · 30,7k läst
·
harry73
harry73: en liten inofficiell genväg kan vara att börja en lagfartsansökan för den aktuella fastigheten på lantmäteriets webbsida. Efter några steg visar nuvarande ägare, därefter kan man annullera ansökan. Inte helt som man ska göra, men gratis och man får svaret direkt.
4 svar · 1,7k läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Kontakta din kommun och be dom fixa en adresspunkt till för din fastighet.
9 svar · 2,6k läst
F
Femklöver: Vi köpte hur för något år sedan. Det är på landet, med en landsväg på ena sidan och en mindre grusväg på andra sidan, som nyttjas av två Fastighetsägare, som bor längsmed. På andra sidan om den lilla vägen finns uthus/mindre lada, samt carport dom tillhör vårt hus. Dock tillhör tomten de står på inte vår fastighet, utan den marken nyttjas sedan ca 100 år genom muntligt
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.