JockeUtanKniven
JockeUtanKniven: [citat] Vill inte tjata och stressa dig men när du väl har uppdaterat sen så kan du väl vara snäll att "svara" mig så att jag får ett mail? :) Då slipper jag kika tillbaka här varje dag i onödan - tack på förhand!
3 svar · 28,7k läst
·
W
wipen: [citat] Bra fråga med de kring om det finns villkor, jag har faktiskt inte sett det skriftliga beslutet för förhandsbesked, ska be säljaren skicka över detta! Hon har dock inte nämnt något kring specifika villkor. Sen har vi lagt upp tanken att kunna stycka av ena delen av tomten, men på förhandsbeskedet som säljaren skickade in är tomten delad på mitten, vi vill isåfall har en
15 svar · 797 läst
·
Z
zimbas: [citat] Så pratar en som påstår sig jobbar i psykologi branchen , så förtroende givande
78 svar · 69,7k läst
·
Ö
Örjan Johansson: [citat] Hej, Jag är intresserad...
1 svar · 1,6k läst
·
S
Staffan-N: Först lite konkret om vad drömmen är: 1000-2000 kvm mark som duger till odling, i relativ närhet till storstaden. Vill helst inte ha någon byggnad att behöva undehålla, förutom kanske ett skjul för redskap. Bevattning måste gå att lösa, kanske med en damm. Odlingen kommer definitionsmässigt vara näringsverksamhet, men småskalig och intensiv. Viss långsiktighet är ett måste. Mest
0 svar · 570 läst
T
tergo: flatmejsel och handlägga på den sidan som är upp på bilden
1 svar · 305 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag tänker att det troligaste är att garaget står där det står p g a ett beviljat bygglov. Och att det inte finns något svartbygge eller fel.
8 svar · 406 läst
R
RAndersson88: Hej! Jag vore väldigt tacksam för kloka tankar och reflektioner kring placering av hus och garage på vår tomt. Det är ett tvåplanshus som byggs på ett tomt om ca. 700kvm. Som bilderna visar så har vi velat optimera burspråket och, framförallt, balkongens fria västerläge då det ger kvällssol och havsutsikt. Vi tänker att bygga altan längs med västliga sidan (då får vi även sol
0 svar · 248 läst
·
Appendix
Appendix: [citat] Hur gick det?
283 svar · 98,3k läst
·
P
polaris78: Vi kan väl egentligen konstatera att det normlat sett inte finns nåt förbud eller straff där taggtråd i villaträdgård har en tydlig påföljd.. så då är det väl mest troligt inte straffbart att sätta taggtråd runt villaträdgården och görs det så inte förbipasserande fastnar i det av misstag är risken för påföljder eller ev åtgärd rätt obefintligt.. Sen är väl nästa
57 svar · 12,3k läst
·
R
ragnarinorge: Ett annat alternativ för att dölja är att fasa underkanten på locken från överkant på skåran ner/bak till murstenen. Är entreprenören hyfsat erfaren med en motorkap ska det inte ta lång tid. Värt att notera att ytfinishen och färgen på den kapade ytan blir lite annorlunda så det kan hända att det, beroende på tycke och smak, sticker ut ännu mer än vad skåran gör idag. Jag
40 svar · 14,8k läst
·
M
Målarns.: Det löste sig. Hon bad om ursäkt för sitt bemötande och nu har vi god grannsämja och hon är nu engagerad i projekt staket/insynsskydd 👍
268 svar · 102,1k läst
·
L
lineamarklund: Fyllnadsmassor sökes föratt fylla ut tomt i Stöcke, Umeå! Utan sten gärna! Hör av er om ni har eller vet av 😊
0 svar · 730 läst
K
kattal89: Tomten är på 3872kvm. Ägaren på marken har inte hört av sig än. Prickmark? 🙈
4 svar · 378 läst
·
K
Kane: [citat] Finns en våning till. https://www.byggahus.se/forum/threads/familj-med-5-barn-hur-stort-hus-byggde-ni.570562/
28 svar · 1,2k läst
·
AroBrikon
AroBrikon: [citat] Tusen tack!!
2 svar · 335 läst
O
O: [citat] OK. Då fattar jag. Då finns det ingen anledning att göra något alls. Det ser helt normalt ut. Gräset ligger i vila under vinter och vår. När jorden blir varm kommer gräset att växa upp. Det kommer rimligen att se jättefint ut till sommaren. Rent generellt är det en jättebra tumregel att inte ändra något i ett nytt hus första året. När man har sett hur allt fungerar i alla
9 svar · 409 läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, är det samma fastighetsbeteckning är det samma fastighet, även om det är ett geografiskt avskilt markområde.
1 svar · 266 läst
Utsättaren
Utsättaren: Behåll ridbanan och bygg om till RC-bana.
7 svar · 450 läst
·
M
Mirrre: [citat] Synd! Ja det verkar vara lite svårt att hitta om man inte känner någon som känner någon och så vidare. Många som äger mark lägger nog inte så mycket energi på att just marknadsföra att det finns 😊 Men om du vill så kan du skicka en mailadress så kan jag skicka bild på kartan och den lilla informationen som jag har. Ha det fint!
4 svar · 1,5k läst
L
Lars Nilsson 3688: Tack ! Har mailat stadsbyggnadskontoret om gällande tomt nu .
2 svar · 178 läst
Z
z_bumbi: Gräv ut och gör en regnrabatt. Rötterna från växterna och nedbrytningen av växtmatetial håller jorden mer genomsläplig..Är det djup lerjord så borra/gräv flera hål i botten av gropen och fyll med makadam. Till skillnad från en stenkista så både sjunker vattnet nedåt/utåt och dunstar uppåt. En annan variant är att fylla (delar av) sänkan med genomsläppligt material. Vattnet
2 svar · 280 läst
·
Girp
Girp: [citat] Kolla först om det finns någon geoteknisk undersökning i närområdet. Det brukar finnas hos kommunen. Läs den för att få en förståelse för risken med pålning. Hållfasthetsegenskaper hos kohesionsjorden minskar drastiskt under grundvattennivån jämfört med över. Det låter som att grundvattnet på aktuell tomt är nära markytan.
149 svar · 32,6k läst
·
T
TypRätt: [citat] Ok, så picknicken blir för djuren. Du kanske ska börja prata om att sätta ut en vildsvinsåtel där, några veckor senare nämner din far att han kanske skulle sälja marken till dem om de var intresserade. Då har de ju helt plötsligt ett behov av marken, dvs se till att de inte har vildsvin som bökar sönder tomten.
32 svar · 4,0k läst
·
Zixten
Zixten: Finns så många olika sätt att tänka på.... Men börja med att kolla om kommunen beviljar bygglov alls på åkermark, om dom inte beviljar det så minskar ju dina valmöjligheter.... Sen kanske man skall se lite på om man vill ha huset nära föräldrarna eller så långt bort som möjligt, nära ger ju möjlighet till att dela på vatten / avlopp, väg och annat. Långt bort ger kanske lite
6 svar · 620 läst
·
M
Mira97: Är det någon som spränger och behöver bli av med det i Uddevalla med omnejd?
0 svar · 565 läst
K
Kallens: Vet inte om jag förstår helt. Ligger C-G på en egen väg in från huvudvägen? Men frågan är nog svår att svara på med bara denna info, man måste nog nästan vara på plats. Men positiva saker är väl att ligga högt, ligga längst in på gatan (ingen trafik förbi tomten), plan tomt, storlek. Motsatserna är då negativa. Personligen, utifrån bara denna text, hade jag nog valt tomt F
1 svar · 534 läst
H
heimlaga: För mig är det obegriplig att någon ser skog som ett problem som de vill bli av med. I synnerhet i dessa tider med vansinniga energipriser och lika vansinniga priser på byggnadsmaterial. Det är få saker i dag som man kan investera i som ger så bra lönsamhet som ett litet skogsbruk. Fast det kräver en hel del eget arbete. Skogsägare som av hälsoskäl eller andra skäl inte har
22 svar · 2,8k läst
K
karlmb: [citat] Man får kanske kolla vid flera olika tilfällen om man är på östkusten..
13 svar · 2,4k läst
·
A
AndersS: [citat] För hästgård bör marken passa, dvs det är idag ängs/betesmark som går att använda. Är det skog så är sannolikheten inte stor att ses som acceptabelt.
14 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.