Hej,

Finns det några som helst praktiska skillnader med att ha en tomträtt och betala tomrättsavgäld gentemot att friköpa tomten?

Får jag utnyttja tomten på exakt samma sätt som om den vore friköpt?

Finns det någon risk att kommunen kan "roffa åt sig" en bit av tomten, ifall de skulle få för sig att bygga en motorväg genom den, då jag endast har en tomträtt och hyr den av kommunen?

Borde rimligtvis inte ett husobjekt där tomten inte är friköpt vara mycket billigare än objekt med friköpt tomt?
Dvs:
Ett objekt med friköpt tomt - Tomtens värde = Ett objekt med endast tomträtt

Eller tänker jag helt fel??

Fördelar och nackdelar med dessa två är ofta samma sak mest en fråga om hur det ser ut med räntor och tomträttsavgäld.

Är räntorna låga så är det med stor sannorlikhet en fördel att ha friköpt och betala ränta till banken jämfört med en politiskt satt pris på avgälden. Men detta beror ju på vilka som bestämmer just då. :-S Men visst kan det löna sig om man har långt kvar på ett gamalt avtal med riktigt låg avgäld. Men dessa tror jag nästan alla går ut vilket år som hellst. Har fått för mig att du får göra samma sak på en tomträtt som du får på friköpt men där kan jag ha fel.

Och ditt resonemang är rätt men detta med huspriser är inte logiskt. Ibland går priset upp för att många glömmer bort avgälden i månadskostnaden. Och nästa läge försvinner ev köpare bara de hör ordet tomträtt.

Köpte själv loss tomten för ca 2 år sedan då vi fick erbjudande på att betala 50% av gamla tax värdet och vi hade avtal fram till 2009. Och med de räntorna vi har haft än så har jag gått plus då taxvärdet har ökat med säkert 100% sedan dess.

Tack för svaret!! Det verkar vara mycket att tänka på vid husköp.. :)

I dagsläget så är avgälden på 300kr /år, men höjs till 21 000 /år efter 2012.. vilket innebär att man borde vänta in i det sista med att köpa loss tomten, precis innan avgiften höjs.

Men.. eftersom det är taxeringsvärdet som styr vad tomtpriset hamnar på, vad händer då när den helt plötsligt höjs? Köper man loss tomten till det justerade taxeringsvärdets pris eller släpar tomtpriset efter en aning, så att man hinner köpa loss det för det gamla taxeringsvädet, innan själva justeringen?

Hej!

I Stockholm verkar de höja tomträtternas pris var 3:e år. Just nu finns ett erbjudande om att köpa loss till 50% av taxeringsvärdet. Det är det den nya regeringen som har hittat på. Innan var erbjudandet 70% av taxeringsvärdet. Vad det blir 2010 kan man ju bara gissa.

Vi har bestämt oss för att köpa. Kostnaden för oss per månad med lån blir något högre än den avgift vi får betala för bibehållen tomträtt. Men den tomträttsavgälden är bara låst till 2017. Efter det kan de få för sig att göra en stor höjning igen. Och även tomträttsavgälden bygger på taxeringsvärdet, som ju inte direkt verkar vara på väg ner just nu i alla fall.

Som vi ser det får vi del av inflationen om vi lånar pengar och köper loss tomten. Om vi fotsätter att betala tomträttsavgälden äger vi ju fortfarande inte tomten.
Så det man spelar med är ju om man tror att räntorna ska gå upp mer än tomträttsavgälden eller inte. Och om man tror att det blir inflation eller inte.

Till saken hör också att vi har tänkt bo kvar länge i huset. Ska man flytta snart, så tror inte jag att det är lönt att köpa tomten. I vårt område verkar det nämligen inte heller som att priset på ett friköpt hus är lika mycket högre som det faktiskt kostar att köpa loss tomten. D.v.s de som bjuder på husen inser inte riktigt vad tomträtt egentligen innebär.

Om kommunen vill bygga en motorväg över din tomt, spelar det ingen roll om det är en tomträtt eller om den är friköpt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.