Skriv svar Nytt ämne
Läst 2 622 gånger · 0 svar · 1 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-02-26 21:29
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: feb 2012
    Borgå
    183 inlägg
    Gillad 4 gånger

Tomt på gång

Hej,

Detta är mitt första inlägg, men troligtvis inte mitt sista här på byggahus.se

Vi ska flytta tillbaka till Sverige och har nu hittat en tomt vi tycker verkar lagom för oss. Innan vi smäller till med det formella vill vi höra om det finns någon med kommentarer om något vi kanske missat gällande denna tomt.

Viss information om tomten (vrå 1:648) finns här: http://www.alsikebolaget.se/tomter4maj.html

Eller här: http://trivselhus.se/tomter/alsike--...-vra-16441111/

Det är en hörntomt med förgårsmark som ej får bebyggas (norra delen av tomten). Dock så tänker vi ha huset så mycket till nord/öst som möjligt vilket gör att förgårdsmarken inte påverkar oss.

Gjorde solstudie med modell av ett "värstafall" där det kan komma ett 4-vån hus (max 30 meter högt) på tomten till väster om. Det 4-vån huset kommer att stå minst 30 meter från vår tomt enligt information fått från Alsikebolaget. Det visar att under sommar påverkar det inget, men under senhöst får vi skugga på vår mark i värsta fall.

Har inte gjort någon solstudie om hur grannens byggnation påverkar vårt solläge. Det borde inte påverka mycket då dom i värsta fall bygger i nord-väst hörn på tomten med 2-vån. Då får vi viss skugga på tomten under morgon och mitt på dagen. På eftermiddagen borde vi inte ha någon skugga alls?

Jag är superny, så jag måste ha missat något annat viktigt?

Mvh,
    Peter
    Senast redigerad av tronen 2012-02-26 21:37

Läs mer

1. 0-18 som gång?
    av snysop i forum Trädgård allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 12:35
  2. Det var en gång...
    av jeskre i forum Byggnadsvård
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 13:08