Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2006

Stormfälld skog på tomtarrende - vems ansvar?

Hej!
    Jag har ett tomträttsarrende där det står en rar liten timmerstuga. I samband med stormen Dagmar rasade sju träd på tomten och det hela liknar nu ett sorts plockepinn.

Kan det möjligen vara så att markupplåtaren har ett ansvar för röjning etc? Eller blir det något att ordna på egen hand? Någon som har liknande erfarenheter?

Trots plockepinnet så är jag ganska nöjd - nära på obefintliga skador på stugan! Och veden borde vara säkrad för några år.

//Erik

2.    länk #2
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

För 100 år sedan, eller så, när jag arrenderade en tomt så har jag för mig att det sades att träden på tomten tillhörde markägaren. Jag fick fälla ett par träd med markägarens tillåtelse. Huruvida detta gäller generellt eller om det är olika från arrende till arrende är en annan femma. Men om det är likadant som det var för mig så borde det vara markägarens ansvar, samt dennes ved.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jun 2006

Tack för input! En faktor i det hela är också att jag funderar på att köpa loss tomten. I såna fall blir jag ägare till ett stort vedlager, men får samtidigt röjningsproblemet garanterat på halsen! Kanske strategiskt att avvakta med köpet. Eller så är det inte det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42