Det enklaste är väl kanske om jag pratar med markägarparet och tar på mig att röja o gallra åt dem mot att jag får använda veden som blir till mitt husbehov. Jag menar jag behöver ju inte stora feta raka furor till detta, ska ju inte tillverka konstruktionsvirke.. Visserligen finns det ingen röjningsplikt längre vad jag förstått men jag tror att denna skog skulle må bra av lite röj.... Många träd växer mer eller mindre i och på varandra.
för att en fura ska bli rak och lång så hjälper det att den växer trångt - hörde om detta men vet ej om det stämmer. Det som en amatör upplever som misskötsel kan vara en medveten skogsskötsel.
Det är klart att det bästa är att prata med ägaren. Han kanske inte ger dej tillåtelse att härja fritt i hans skog men du kan erbjuda din hjälp med att röja mot att du får dina stigar röjda.
gaia
Det är klart att det bästa är att prata med ägaren. Han kanske inte ger dej tillåtelse att härja fritt i hans skog men du kan erbjuda din hjälp med att röja mot att du får dina stigar röjda.
gaia
Så kan det ju säkert vara. Kanske växer något långsammare då också vilket ger bättre kvalitet ? Amatör här ja.
Naturligtvis pratar jag med ägarna innan någonting annat, sen får vi se om det blir ett skifte, villkorat röj eller ingenting alls...
Naturligtvis pratar jag med ägarna innan någonting annat, sen får vi se om det blir ett skifte, villkorat röj eller ingenting alls...
Att lägga till ett hektar gör fastighetens yta för stor för fritidstomt, medges ej. Rekommenderad gräns för fastighetsbildning för fritidstomt är 1500 kvm.
har du mark utanför den ianspråktagna tomtmarken/hemfridszonen runt huset/ får du enligt strandskyddslagstiftningen inte röja sly, inte fälla träd, inte ta bort buskar eller död ved utan tillstånd från kommunekologen. Du får plocka kottar och kantareller dock, som vilken allmänhet som helst under allemansrätten.
En möjlig lösning är s-k. stor bostadsfastighet, ett begrepp som smögs in i lagstiftningen för tjugo år sedan just för att möjliggöra hastgårdar osv. Googla på stor bostadsfastighet, det finns många bra uppsatser. Obs dock att de restriktioner som nämnts ovan fortfarande kan gälla, marken tillhör ju inte längre en lantbruksfastighet med syfte att driva skogsbruk. Reglerna är mycket strängare än vad som är allmänt bekant.
har du mark utanför den ianspråktagna tomtmarken/hemfridszonen runt huset/ får du enligt strandskyddslagstiftningen inte röja sly, inte fälla träd, inte ta bort buskar eller död ved utan tillstånd från kommunekologen. Du får plocka kottar och kantareller dock, som vilken allmänhet som helst under allemansrätten.
En möjlig lösning är s-k. stor bostadsfastighet, ett begrepp som smögs in i lagstiftningen för tjugo år sedan just för att möjliggöra hastgårdar osv. Googla på stor bostadsfastighet, det finns många bra uppsatser. Obs dock att de restriktioner som nämnts ovan fortfarande kan gälla, marken tillhör ju inte längre en lantbruksfastighet med syfte att driva skogsbruk. Reglerna är mycket strängare än vad som är allmänt bekant.
gråsten skrev:En möjlig lösning är s-k. stor bostadsfastighet, ett begrepp som smögs in i lagstiftningen för tjugo år sedan just för att möjliggöra hastgårdar osv. /QUOTE]
För att göra en kort story lite längre; det är just därför jag nämner detta om hästar. Hästhållning går dessutom hand i hand med syftet att hävda kulturmark betad och fri från sly.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har kanske rätt i det, KnockOnWood. Men få lantmätare har hört talas om "getgårdar".
Tack alla för intressanta inlägg!
Hålla getter skulle nog vara betydligt mer aktuellt än hästar i vårt fall. Tänk att få göra egen getost!
Finns faktiskt en "getgård" med eget mejeri någon mil bort bara. Väldigt god ost säljer de.
Hålla getter skulle nog vara betydligt mer aktuellt än hästar i vårt fall. Tänk att få göra egen getost!
Finns faktiskt en "getgård" med eget mejeri någon mil bort bara. Väldigt god ost säljer de.
Alternativt byter jag till den här sommarstugan några kilometer bort och får rejält med skog utan krångel...
http://www.hemnet.se/bostad/gard-sodra-hogsater-fargelanda-kommun-sodra-hogsater-kaserna-1-1938135
http://www.hemnet.se/bostad/gard-sodra-hogsater-fargelanda-kommun-sodra-hogsater-kaserna-1-1938135
Bra objekt. En kompis sålde fritidsstuga på Rödlöga och köpte för penagrna ett likande ställe som annonens på Vänersnäs. Skogsareal 56 ha, går med vinst som skogsbruk. Han är energifreak och kör hela gården med en enda 10 amp säkring. 1 km egen strand, underbart ställe, stort lyft från överbefolkad (sommartid) f d skärgårdsidyll.
Om get:
Jag kan inte låta bli att citera en tecknad serie med några toviga gubbar på tunet. Den ene säger: Jag har köpt en get. Den andre frågar: Var ska du ha den? Svar: I stugan. fråga: Lukten då? Svar: Den får väl vänja sig.
Om get:
Jag kan inte låta bli att citera en tecknad serie med några toviga gubbar på tunet. Den ene säger: Jag har köpt en get. Den andre frågar: Var ska du ha den? Svar: I stugan. fråga: Lukten då? Svar: Den får väl vänja sig.
Redigerat:
Vet ju inte vad priset är på denna men ca 2-2,5 borde den ligga på nånstans enligt liknande objekt jag sett. Jag köper ju alla gånger hellre denna än 125 kvm tomt med ett halv-sjaskigt hus för 3,25 på Klädesholmen som finns i en annan hemnet-annons idag..
Redigerat:
Klicka här för att svara
