Om jag har en avstyckad tomt på 1000 kvm... kan då 200 av dessa 1000
vara en samfälligheten?? äger inte jag 1000 kvm då?.. fattar inte hur det funkar.
Tacksam om nån klok kan svara :-)
 
En samfällighet ägs av flera fastigheter gemensamt, det kan t.ex. röra sig om en väg eller ett område med park. Men behöver som du nämnde samfälligheten t.ex. 200 kvm av de 1000 kvm som fanns på styckningslotten så äger du ensamt 800 kvm och sedan äger du de övriga 200 kvm gemensamt med de andra delägande fastigheterna.

Mvh / Total0koll
 
Ring Lanmäteriet och begär att få ut det fastställda anläggningsbeslutet för samfälligheten - och din egen fastighetsbeskrivning.
Av det ska du kunna utläsa vad som gäller. När det gäller samfälligheter verkar allt vara möjligt!? - en del av vårt samhälle som lagstiftarna glömt uppdatera!

Är det knepigt skrivet - berätta här, så kanske vi kan hjälpa dig?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.