??? Vi har funderat på att bygga och har hittat en husleverantör (Smålandsvillan) som har ett par hus som skulle passa oss.

Vi har också tittat på några tomter som säljs via mäklare och jag undrar nu hur man går till väga; innan man slår till och köper en tomt vill man ju veta säkert att den hustyp man vill ha verkligen går att bygga på tomten man funderar på att köpa.

Likaså vill jag innan tomtköpet ha en hyfsad uppskattning på vad det kostar att göra tomten ifråga byggklar. Anslutningsavgiften för V/A och el går ju lätt att ta reda på, likaså alla administrativa avgifter som bygglov etc., men ev. sprängning, schaktning, fyllnad etc har jag ingen som helst susning om.

Allt detta är ju helt avgörande faktorer som man vill veta någorlunda säkert INNAN man köper tomten....

Hur gör man? Tar man ut husleverantören till den tänkta tomten, eller...?

För att kolla vad du får lov att bygga på tomten tar du kontakt med stadsbyggnadskontoret på kommunen och ber om att få detaljplanen för tomten. I detaljplanen framgår vilka regler som gäller för nybyggnation. Är det oplanerat område får du bygga i princip vad som helst så länge det passar in i omgivningen. Du kan även boka in ett möte med någon bygglovshandläggare på kommunen och diskutera dina planer.

När det gäller tomt/markkostnader kan det mycket riktigt vara en god idé att ta dit husleverantören och be om deras åsikt. Kanske kan du även få husleverantören att åta sig jobbet eller förmedla kontakter med någon entreprenör som kan ge dig ett pris. Känner du någon entreprenör är det kanske bäst att ta kontakt med denna direkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.