2 783 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Oförutsedda tomtkostnader....
Vi har köpt en tomt för 2v sedan. Tomten var enl mäklare o säljare avstyckad. Vi trodde att det bara var att beställa nybyggnadskarta och sätta igång....tji fick vi!?! Ringde till kommunen för att kontrollera byggrätten på tomten. Allt stämde som mäklaren/säljaren uppgett FÖRUTOM att de "glömt"/ej uppgett att tomten inte hade fastighetsbildats.
Tomten fastighetsbildas väl oftast när den avstyckas eller är vi helt ute och cyklar? Är det någon som varit med om detta eller är det vanligt att den nya ägaren får stå för denna fastighetsbildnings-kostnad (ca 15'-17' enl kommun)?
???
Tomten fastighetsbildas väl oftast när den avstyckas eller är vi helt ute och cyklar? Är det någon som varit med om detta eller är det vanligt att den nya ägaren får stå för denna fastighetsbildnings-kostnad (ca 15'-17' enl kommun)?
???
Man ska alltid kolla byggrätten på tomten INNAN man köper den. Alla uppgifter som man får av mäklaren/säljaren ska man kontrollera och verifiera.
I det här fallet tycker jag att du ska kräva att säljaren står för kostnaden för fastighetsbildningen. Köper man en tomt som är avsedd för husbygge så förväntar man sig att den ska vara fastighetsbildad och den enda myndighetskostnad som köparen ska stå för är lagfartskostnaden. Hade mäklaren angett att tomten inte var fastighetsbildad hade det varit en annan sak.
Kolla om det är en pågående fastighetsbildning på tomten. Det kan vara så att säljaren har gjort en fastighetsbildning som inte har hunnit registrerats ännu.
I det här fallet tycker jag att du ska kräva att säljaren står för kostnaden för fastighetsbildningen. Köper man en tomt som är avsedd för husbygge så förväntar man sig att den ska vara fastighetsbildad och den enda myndighetskostnad som köparen ska stå för är lagfartskostnaden. Hade mäklaren angett att tomten inte var fastighetsbildad hade det varit en annan sak.
Kolla om det är en pågående fastighetsbildning på tomten. Det kan vara så att säljaren har gjort en fastighetsbildning som inte har hunnit registrerats ännu.
Ja, det var lite klantigt att vi inte kollade upp om fastighetsbildningen innan vi köpte. Men vi hade aldrig hört talas om detta ord, så det är svårt att veta vad man ska fråga efter. Alla uppgifter stämde om byggrätt (när den väl är fast.bildad), va-kostnader och annat när vi kontaktade kommunen. Och när säljaren/mäklaren lämnar så pass detaljerad information så tror man att allt ska vara ok.
Mäklaren sade dock till oss att han skulle lösa detta problem och att vi inte skulle behöva stå för några kostnader. Vi får se vad säljaren säger om detta.
Mäklaren sade dock till oss att han skulle lösa detta problem och att vi inte skulle behöva stå för några kostnader. Vi får se vad säljaren säger om detta.
Tack!!! en sådan beteckning har jag ;D på min lagfart!!
Det var lite olustigt att inte veta vad det betydde för jag trodde faktiskt att jag kollat upp allt när det gällde tomtköpet - så det var bra att inse att jag måste vara ännu mer noggrann. Nu hade jag faktiskt tur den här gången
Det var lite olustigt att inte veta vad det betydde för jag trodde faktiskt att jag kollat upp allt när det gällde tomtköpet - så det var bra att inse att jag måste vara ännu mer noggrann. Nu hade jag faktiskt tur den här gången
Följetong på fastighetsbildningsproblemet...
Säljarna har nu lämnat in ansökan om fast.bildn. och vi behövde inte betala för detta. Dock får vi vänta några månader innan lantmäteriet har gjort klart detta.
Nu känns allt lite roligare igen! ;D
Säljarna har nu lämnat in ansökan om fast.bildn. och vi behövde inte betala för detta. Dock får vi vänta några månader innan lantmäteriet har gjort klart detta.
Nu känns allt lite roligare igen! ;D
Klicka här för att svara