Tomter
JockeUtanKniven: [citat] Vill inte tjata och stressa dig men när du väl har uppdaterat sen så kan du väl vara snäll att "svara" mig så att jag får ett mail? :) Då slipper jag kika tillbaka här varje dag i onödan - tack på förhand!
Sir Duke: [citat] Precis, man äger inte gränsen eller grannens fastighet, man äger bara sin egen fastighet. Jag försökte fråga bygglovsavdelningen vad som gäller i tomtgränsen. De hävdade bestämt att det juridiskt sett inte existerar någon gräns, bara två fastigheter. Gränsen är liksom inte något område. Så låt grannen göra vad den vill på sin sida. Bra att hålla koll givetvis, men om
wipen: Hej! Vi söker lite råd och vägledning. Vi har kommit överens med en säljare om tomt, pris osv. Vi ska snart skriva papper är tanken. Tomten är inte avstyckad ännu men kommer att skickas in till Lantmäteriet när vi skrivit papper. Tomten är utanför detalj-område. Det finns ett förhandsbesked precis nyligen från kommunen som är för två fastigheter på tomten (tanken var två
Staffan-N: Först lite konkret om vad drömmen är: 1000-2000 kvm mark som duger till odling, i relativ närhet till storstaden. Vill helst inte ha någon byggnad att behöva undehålla, förutom kanske ett skjul för redskap. Bevattning måste gå att lösa, kanske med en damm. Odlingen kommer definitionsmässigt vara näringsverksamhet, men småskalig och intensiv. Viss långsiktighet är ett måste. Mest
Claes Sörmland: Jag tänker att det troligaste är att garaget står där det står p g a ett beviljat bygglov. Och att det inte finns något svartbygge eller fel.
RAndersson88: Hej! Jag vore väldigt tacksam för kloka tankar och reflektioner kring placering av hus och garage på vår tomt. Det är ett tvåplanshus som byggs på ett tomt om ca. 700kvm. Som bilderna visar så har vi velat optimera burspråket och, framförallt, balkongens fria västerläge då det ger kvällssol och havsutsikt. Vi tänker att bygga altan längs med västliga sidan (då får vi även sol
polaris78: Vi kan väl egentligen konstatera att det normlat sett inte finns nåt förbud eller straff där taggtråd i villaträdgård har en tydlig påföljd.. så då är det väl mest troligt inte straffbart att sätta taggtråd runt villaträdgården och görs det så inte förbipasserande fastnar i det av misstag är risken för påföljder eller ev åtgärd rätt obefintligt.. Sen är väl nästa
ragnarinorge: Ett annat alternativ för att dölja är att fasa underkanten på locken från överkant på skåran ner/bak till murstenen. Är entreprenören hyfsat erfaren med en motorkap ska det inte ta lång tid. Värt att notera att ytfinishen och färgen på den kapade ytan blir lite annorlunda så det kan hända att det, beroende på tycke och smak, sticker ut ännu mer än vad skåran gör idag. Jag
Målarns.: Det löste sig. Hon bad om ursäkt för sitt bemötande och nu har vi god grannsämja och hon är nu engagerad i projekt staket/insynsskydd 👍
lineamarklund: Fyllnadsmassor sökes föratt fylla ut tomt i Stöcke, Umeå! Utan sten gärna! Hör av er om ni har eller vet av 😊
kattal89: Tomten är på 3872kvm. Ägaren på marken har inte hört av sig än. Prickmark? 🙈
Kane: [citat] Finns en våning till. https://www.byggahus.se/forum/threads/familj-med-5-barn-hur-stort-hus-byggde-ni.570562/
O: [citat] OK. Då fattar jag. Då finns det ingen anledning att göra något alls. Det ser helt normalt ut. Gräset ligger i vila under vinter och vår. När jorden blir varm kommer gräset att växa upp. Det kommer rimligen att se jättefint ut till sommaren. Rent generellt är det en jättebra tumregel att inte ändra något i ett nytt hus första året. När man har sett hur allt fungerar i alla
cpalm: [citat] Ja, är det samma fastighetsbeteckning är det samma fastighet, även om det är ett geografiskt avskilt markområde.
Mirrre: [citat] Synd! Ja det verkar vara lite svårt att hitta om man inte känner någon som känner någon och så vidare. Många som äger mark lägger nog inte så mycket energi på att just marknadsföra att det finns 😊 Men om du vill så kan du skicka en mailadress så kan jag skicka bild på kartan och den lilla informationen som jag har. Ha det fint!
Lars Nilsson 3688: Tack ! Har mailat stadsbyggnadskontoret om gällande tomt nu .
z_bumbi: Gräv ut och gör en regnrabatt. Rötterna från växterna och nedbrytningen av växtmatetial håller jorden mer genomsläplig..Är det djup lerjord så borra/gräv flera hål i botten av gropen och fyll med makadam. Till skillnad från en stenkista så både sjunker vattnet nedåt/utåt och dunstar uppåt. En annan variant är att fylla (delar av) sänkan med genomsläppligt material. Vattnet
Girp: [citat] Kolla först om det finns någon geoteknisk undersökning i närområdet. Det brukar finnas hos kommunen. Läs den för att få en förståelse för risken med pålning. Hållfasthetsegenskaper hos kohesionsjorden minskar drastiskt under grundvattennivån jämfört med över. Det låter som att grundvattnet på aktuell tomt är nära markytan.
Foliehatten3: [citat] Jag med. Men hon var senast aktiv här 4 nov. Tänk om hon bor i ett tält nu utan internet😱🤷♂️
TypRätt: [citat] Ok, så picknicken blir för djuren. Du kanske ska börja prata om att sätta ut en vildsvinsåtel där, några veckor senare nämner din far att han kanske skulle sälja marken till dem om de var intresserade. Då har de ju helt plötsligt ett behov av marken, dvs se till att de inte har vildsvin som bökar sönder tomten.
Zixten: Finns så många olika sätt att tänka på.... Men börja med att kolla om kommunen beviljar bygglov alls på åkermark, om dom inte beviljar det så minskar ju dina valmöjligheter.... Sen kanske man skall se lite på om man vill ha huset nära föräldrarna eller så långt bort som möjligt, nära ger ju möjlighet till att dela på vatten / avlopp, väg och annat. Långt bort ger kanske lite
Mira97: Är det någon som spränger och behöver bli av med det i Uddevalla med omnejd?
Kallens: Vet inte om jag förstår helt. Ligger C-G på en egen väg in från huvudvägen? Men frågan är nog svår att svara på med bara denna info, man måste nog nästan vara på plats. Men positiva saker är väl att ligga högt, ligga längst in på gatan (ingen trafik förbi tomten), plan tomt, storlek. Motsatserna är då negativa. Personligen, utifrån bara denna text, hade jag nog valt tomt F
heimlaga: För mig är det obegriplig att någon ser skog som ett problem som de vill bli av med. I synnerhet i dessa tider med vansinniga energipriser och lika vansinniga priser på byggnadsmaterial. Det är få saker i dag som man kan investera i som ger så bra lönsamhet som ett litet skogsbruk. Fast det kräver en hel del eget arbete. Skogsägare som av hälsoskäl eller andra skäl inte har
karlmb: [citat] Man får kanske kolla vid flera olika tilfällen om man är på östkusten..
AndersS: [citat] För hästgård bör marken passa, dvs det är idag ängs/betesmark som går att använda. Är det skog så är sannolikheten inte stor att ses som acceptabelt.