Teknik
olle54: Hej, är det någon som vet hur man ansluter till PowerMax+ med remoteprogrammet. Har ett larm med tillgång till alla inställningar och när jag ringer upp börjar dom prata med varandra men sen får jag felmeddelande 32851 och 32837. Går inte att ansluta till panelen. Man får ju ange kod på ett ställe och där har jag angivit min kod för fjärrstyrning. Kan ringa upp modemet från t.ex
snickarboden: Det är lite dumt att ha det så trångt så inte toppklämmor eller ubåtar får plats. Man vill nämligen ha fullgod kontakt av olika skäl, risk för brand är en, en tappad jord en annan osv. Jag hade inte litat på enbart tvinnad FK med eltape över. /Kent
Muggo: Hej, Kan rapportera lyckat fiske, antennkabel utan skarvar och bättre signalkvalitet - och jag behövde tack och lov inte riva väggen. Tack för hjälpen.
fremar: http://www.beslagsboden.se/products/doerrbeslag/ringklockor/b111km.aspx en sån enkel tryckknapp funderade jag på. Fast då får det ju bli trådbunden ringenhet också
snuttjulle: Det jag menar med huv är att det ska inte vara tätt nedåt utan luftigt. Bra med något att bunta fast kablarna i så att de inte åker ut. Kanske en vanlig eldosa som man inte har några tätningar i nedåt skulle funka. Räkna med lite spindlar mm men de brukar inte störa för mycket. Fylla med fett testade man oxå på Televerket men även där tog sig vatten in och va ett elände att jobba
Johan Gunverth: [citat] Du är rätt ensam om att fokusera på inköpspris. Det var ett antal år sedan man blundade för totalkostnad. Frpga vem som helst som har bytt till Mac och du f¨år höra att totalkostnaden blev lägre. Ta bara Microsofts goddag-yxskaft-kampanj i USA där "vanliga" människor lyckas hitta en PC billigare än motsvarande Mac. Problemet är att PC:n inte är komplett. Det tillkommer en
bengan87: Hej! läste lite om hemma larm då vi ofta är borta. Har sen tidigare ett larm från Securitas trådlösa med central och allt. koder har vi kvar för kunna komma in och till alla delar vi har kvar. men man måste ju ha något för komma åt själva centralen för kunna starta upp den igen som jag fattar så döda Securitas den från deras central i Norrköping eller vad dom sitter så den inte
v-g: Har en lite större modell än den du länkade till och visst har Bezt rätt den lever fan det kan jag lova. I början vibrerade plasthöljet mot något på insidan så det var nåt otroligt (detta fixade dock lite bitumenmatta ;) ). Kyleffekten är inget man blir superimponerad av heller det krävs mycket energi under lång tid för att kyla ett rum. Dvs du kan glömma att slå på den en kvart
gadu^: [citat] Jodå, på masterporten sätter du din Nexa som sedan går till en enhet t.ex DVD eller receiver (vad som helst som drar mer än 20W, men inte teven). När du sätter på enheten med Nexa'n så drar enheten över tröskelvärdet som du ställt in och då drar igång slaveportarna som t.ex teven sitter på. Man får bara se till ställa in tröskelvärdet så den inte reagerar på den
flindra: [citat] Jo, men man kanske åtminstone får en lista med möjligheter som man kan undersöka vidare.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, men då gör du någon slags "rationell" bedömning baserat på vad stofiler som du och jag tycker i frågan. Baserat på hur folk tänker kring hur/var/när de renoverar sina kök så anser jag på rent rationella grunder att rationalitet fungerar ungefär lika bra som att spå i kaffesump vad gäller att förutse vad folk borde tycka om vad som helst. Jag tror att att kommande
kurtn: Hej Kicken ! 14 db utdämpning ger just 14 db lägre till dig. Ju högre utgångsdämpning desto lägre genomgångsdämpning.( dvs vidare i nätet )Avtappare har olika värden som du ser men. en splitter ger samma värde på alla utgångar Man beräknar nät så att den första och sista har bra bild. Gör som jag sa tidigare. Ett eget nät, som du ansluter till kontakten i väggen. Det kommer
Fredrik.engdahl: ja det var ju också en ideé tack ska bestämma mig hur jag ska göra
Per77: Fungerar det att köpa tillbehör ifrån sverige om man köpt ett visonic paket från UK? Är det samma frekvens osv? Någon mer som har beställt från Security Warehouse UK? Är det bara förskottsbetalning som gäller? Synd bara att det inte verkar gå att byta språk till svenska på visonic larmet.
begge: Fundrar på vilket alternativ som är bäst för mig. Jag önskar ha ok bild (självklart), enligt terracom har jag 42 km till rekomenderad sändare (finns en närmre på ca 15 km avstånd) och skulle vilja placera antennen på vinden. Grannen har skaffat en gitterantenn och satt den på vinden, funkar tydligen bra, men när man läser på så tycks yagi-antenn vara det som rekommenderas (mer än
lars_stefan_axelsson: [citat] Hoppla! Då har de bara en faktor 28000 i bitrate och en faktor 320 kvar i längd så är de ikapp. :) ADSL: lite som att tävla i vem som kan spika snabbast med en stövel... Ju längre de håller på desto längre fördröjs bara utbyggnaden av fiber. P.S. Jag tror dessutom som mats_o att man kommer att se den här hastigheten en gång var 14 dag mitt i natten om man har tur. D.S.
Drogen: Tackar! Den här verkar ju klockren http://www.expressel.se/product.html?product_id=127155&category_id=5913&search_page=
Lindgrenski: Parabol via Canal Digital eller Viasat, en box/kabel per tv. Telia bredbands-tv går förstås men är du för långt från stationen kan du bara se det på en tv. Boxer via antenn, en box per tv.
bävern: PUST! Ringde upp glocalnet supporten igen och kollade när de skulle fixa porten, då sade hon vänta lite , och jag väntade lite så kom hon tilbaka och samtidigt började startsidan ladda upp på skärmen , det verkar vara skillnad på vem man råkar få tag på en support , nu funkar allt . :) tack för att ni som engagerat er med tips.
Nimajneb: antar att det kan snöa mycket däruppe, behåll du markbundet som backup samt för 6an
mrfrenzy: Programbolagen vill helst inte att man ska kunna plocka ur det inspelade materialet. Ganska uselt att dom inte erbjuder en backuplösning då. Kika som sagt på minhembio, där finns iaf fungerande lösningar för dilogs boxar.
mrfrenzy: Tricket är just att *inte* ha mer än en detektor på varje zon (möjligen kan man godta flera magnetkontakter vid en dörr eller fönster på samma vägg). Det är det som underlättar felsökningen.
mrfrenzy: Jag har också monterat ett sånthär, jag tyckte kvaliten var dålig jämfört med dom DSC/Teletec-larm jag installerat (lite orättvis jämförelse jag vet). Sirenen levereras med en fast sladd med rj11-propp som ska pluggas in i centralen. Denna sladd är 2-3m. Om man råkar lösa ut larmet så går det inte larma av med den trådlösa koddosan eller fjärrkontrollen. Man måste gå till dosan
Drogen: Jag tackar för tipsen. Eftersom jag är ganska ny på det här så kändes Logo tryggt. Jag fick tag i en PLC med nätdel och en extra digital modul på Ebay. Det ger 12 ingångar och 8 ut för 1100.-. En bra affär tror jag. Två PT100-givare och en Har redan börjat bygga logiken i Logo!Soft Comfort och det är riktigt användarvänligt om man inte är proffs. Har hittat lite Excelmacro och
sandhall: Föredrar nog att ha en sektion per rökdetektor. Om en går sönder och måste förbikopplas så vill jag ju inte tvingas förbikoppla hela våningen? Då sätter jag hellre fler magneter på en sektion. Om jag tvingas förbikoppla dessa några dagar tills jag hinner felsöka så är inte det hela världen. Prioriterar brandsäkerhet framför inbrottssäkerhet.
lars_stefan_axelsson: Eftersom tråden heter "Hur talar jag om för datorn att jag har bytt till större internminne?" och ingen annat har nämnt det så tänkte jag bara nämna det vid felsökning av minnesproblem eminenta memtest86+ (http://www.memtest.org/). Det är ett mkt bra hjälpmedel om man misstänker minnesproblem (eftersom man startar datorn med memtest86+; bla om OS:et inte håller med resten av systemet
lano: Hej! Tänkte koppla in en rullgardin till IHC systemet. Motorn är en 24VDC motor som man ansluter med två trådar och beroende på polariteten så körs motorn in eller ut. Lite frågor kring detta som någon här kanske kan svara på: - Vilka reläer skall man använda för att styra motorn (har läst om några som heter DPDT) som ställer verkar uppfylla behoven (växlar polariteten på båda
Patrik_Hed: [citat] Okej, gällande modemet så är det en annan model av Zyxel (dock en likadan som åskan tog för två år sen). Gjorde mätning på bredbandskollen.se (som i.o.f. är en lite halvpålitlig sida, men ändå) igen och nu fick jag drygt 2 Mbit/s. [citat] Ja, det är ute hos mina föräldrar. :D Visserligen korsar banverkets ledning teleledningen, men stället där det smällde (två ggr, en